Pages:
19-36
Receive Date: 2025/03/31
Accept Date: 2025/03/31
Abstract:
The aim of this study was to investigate the phenomenon of abuse and fighting it from the perspective of psychology and Islam. To this end, the psychological and religious sources related to this topic were studied. The research method in this study was descriptive-analytical and the relationship between the concepts was investigated through studying texts on religion and psychology. The results showed that in Islam religion and in psychology, different types of abuse (like ridiculing, cursing, fault-finding, gossiping, humiliating and physical beating) have been investigated and the damaging impacts of such acts have been mentioned. Reflecting on religious texts, specific programs have been offered to combat abuse. Among these programs are strengthening brave behaviors, raising awareness of the consequences of abusive behaviors, eliminating the grounds for ridicule, direct response, and cutting ties with these people. Therefore, using the Quranic and Islamic guidance in the form of stories and guidelines, and through a psychological approach to preventive measures appropriate to our culture, we need to develop a plan for dealing with abusive behaviors.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :آزارگری و مبارزه با آن از دیدگاه دین اسلام و روان شناسی
Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی پدیده آزارگری و مبارزه با آن از نظر روان شناسی و اسلام بود. بدین منظور، منابع روان شناختی و دینی مرتبط با این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با بررسی متون دینی و روان شناسی، ارتباط این مفاهیم بررسی شد. نتایج نشان داد که در دین اسلام و روان شناسی، به انواع آزارگری ها (مانند مسخره کردن، فحش دادن، عیب جویی کردن، غیبت کردن، تحقیر کردن و کتک کاری های فیزیکی) پرداخته شده و به تأثیرات مخرب آن اشاره شده است. با تأمل در متون دینی، برنامه های خاصی برای مبارزه با آزارگری ارائه شده است. از جمله این برنامه ها، تقویت رفتارهای جرأت مندانه، آگاهی دادن افراد از پیامدهای رفتارهای خود، از بین بردن زمینه های تمسخر، واکنش مستقیم، و قطع رابطه با این افراد می باشند. بنابراین، لازم است برنامه ای برای مقابله با آزارگری با استفاده از رهنمودهای قرآنی و اسلامی در قالب داستان، رهنمودها و با نگرشی روان شناسانه برای اقدامات پیشگیرانه و متناسب با فرهنگ ما تدوین گردد.
References:
- نهجالبلاغه، ترجمة محمد دشتی، بيجا، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی زهد.
- آذربایجانی، مسعود و همكاران، 1390، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، چ چهارم، تهران، سمت.
- آمدی، عبدالواحد ، 1407ق، غرر الحکم و درر الکلم، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات.
- استیکی آزاد، نسیم و شعله امیری، 1391، «اثربخشي برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز در پسران»، روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار)، ش 3، ص175-182.
- برزگر بفرویی، کاظم و حسن خضری، 1392، «بررسی میزان شیوعِ انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران»، تعلیم و تربیت اسلامی، سال سيزدهم، ش 7، ص15- 26.
- بهرامی، مهدی، 1392، «نامگذاری در سیره اهل بیت»، بازیابی شده در تاریخ 27/8/1392، از:
- http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/3280/6795/81365
- شریفی، احمد، 1384، آیین زندگی اخلاق کاربردی، قم، معارف.
- رفیعی محمدي، ناصر، 1392، «سؤال در مورد سوره حجرات»، بازیابی شده در تاریخ 7/9/1392، از:
- http: // samtekhoda. tv3.ir /index. php? option= com_ content& view= article&id= 1132:920325 & catid= 45: drrafei & Itemid= 300
- روزنامه اعتماد، 1392، «جزييات نقشه شوم هكر هوسران در تجاوز به 300 دختر نوجوان» شماره 2889 صفحه 14 تاریخ 14/11/1392.
- قرائتی، محسن، 1392، «پرتویی از نور (11) تمسخر و استهزا»، بازیابی شده در تاریخ، 8/9/1392، از:
- http://www.gharaati.ir/show.php?page=books&book=39&pages=15
- کلینی، محمدبن یعقوب، 1350، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
- مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی.
- حرعاملي، محمدبن حسن، 1412ق، وسائلالشیعه الی تحصیل المسائل الشریعه، بیروت، موسسه آلبیت.
- مکارم شیرازی، ناصر و همكاران، 1371، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب اسلامیه.
- مهدویکنی، محمدرضا، 1376، نقطههای آغاز در اخلاق عملی، تهران، فرهنگ اسلامی.
- مشهد پیام، 1392، «متلکپرانی باعث قتل در خیابان شهید علیمردانی مشهد شد» 13/11/1392، کد خبر: 1445321 بازیابی شده در تاریخ 13/11/1392، از:
- http:// www. mashhadpayam.ir/? p= 1845321
- نراقی، ملا محمدمهدی، 1377، جامعالسعادات، قم، اسماعیلیان.
- Bachus, A. A, 2010, The relationship between bullying yang behaviors and perceived school connectedness among middle school students, Dissertation, Doctor of Philosophy, Kent State University.
- Bukowski, W. M, & et al, 2000, “Variations in patterns of attraction to same- and other-sex peers during early adolescence”, Development Psychology, N. 36, p. 147–154.
- Carlyle, K. E, & Steinman, K. J, 2007, “Demographic differences in the prevalence, co-occurrence, and correlates of adolescent bullying at school”, Journal of School Health, N. 77, p. 623–629.
- Cheng, Y, & et al, 2010, “Being bullied and psychosocial adjustment among middle school students in China”, Journal of School Health, N. 80, p. 193–199.
- Crick, N. R, & Grotpeter, J. K, 1995, “Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment” Child Development, N. 66, p. 710–722.
- Dake, J. A, & et al, 2003, “The nature and extent of bullying at school”, Journal of School Health, N. 73, p. 173–180.
- Dinkes, R., & et al, 2007, Indicators of school crime and safety: 2007 (NCES 2008-021/NCJ 219553), National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education, and Bureau of Justice Statistics, Office of Justice Programs, U.S. Department of Justice. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
- Dinkes, R, & et al, 2009, Indicators of school crime and safety: 2007(NCES 2010-012/NCJ228478). National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education, and Bureau of Justice Statistics, Office of Justice Programs, U.S. Department of Justice. Washington, DC: U.S. Government Printing Offic.
- Forero, R, & et al, 1999, “Bullying behaviour and psychosocial health among school students in New South Wales, Australia: Cross sectional survey”, British Medical Journal, N. 19, p. 344–348.
- Graham, S., & Juvonen, J, 2002 “Ethnicity, peer harassment, and adjustment in middle school: An exploratory study”, Journal of Early Adolescence, N. 22, p. 173–199.
- Hay, D. F, 2007, “The gradual emergence of sex differences in aggression: Alternative hypotheses”, Psychological Medicine, N. 37, p. 1527–1537.
- Haynie, D. L, & et al, 2001, “Bullies, victims, and bully/victims: Distinct groups of at-risk youth”, Journal of Early Adolescence, N. 21, p. 29–49.
- Houbre, B, & et al, 2006, “Bullying among students and its consequences on health”, European Journal of Psychology of Education, N. 21, p. 183–208.
- Juvonen, J, & et al, 2003, “Bullying among young adolescents: The strong, the weak, and the troubled”, Pediatrics, N. 112, p. 1231–1237.
- Kaltiala-Heino, R, & et al, 2002, “Bullying at school – an indicator of adolescents at risk for mental disorders”, Journal of Adolescence, N. 23, p. 661–674.
- Keith, S, & Martin, M. E, 2002, “Cyber-bullying: Creating a culture of respect in a cyber world”, Reclaiming Children and Youth, N. 13, p. 224–228.
- Kim, Y. S, & et al, 2009, “Bullying increased suicide risk: Prospective study of Korean adolescents”, Archives of Suicide Research, N. 13, p. 15–30.
- Kumpulainen, K, & et al, 2001, “Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying”, Aggressive Behavior, N. 27, p. 102–110.
- Lam, L. T, & Li, Y, 2013, “The validation of the E-Victimisation Scale (E-VS) and the E-Bullying Scale (E-BS) for adolescents”, Computers in Human Behavior, N. 29(1), p. 3-7.
- Nansel, T, & et al, 2001, “Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment”, Journal of the American Medical Association, N. 285, p. 2094–2100.
- Natvig, G. K, & et al, 2001, “School-related stress experience as a risk factor for bullying behavior”, Journal of Youth and Adolescence, N. 30, p. 561–575.
- Olweus, Dc, 1993, Bullying at school, Malden, MA: Blackwell.
- Orpinas, P., & Horne, A, 2006, Bullying prevention: Creating a positive school climate and developing social competence, Washington, DC: American Psychological Association.
- Patchin, J. W, & Hinduja, S, 2006, “Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying”, Youth Violence Juvenile Justice, N. 4, p. 148–169.
- Pellegrini, A. D, & Long, J. D, 2002, “A longitudinal study of bullying, dominance, and victimization during the transition from primary school through secondary school”, British Journal of Developmental Psychology, N. 20, p. 259–280.
- Pontzer, D. A, 2010, “theoretical test of bullying behavior: parenting, personality, and the bully/victim relationship”, Journal of Family Violence, N. 25, p. 259-273.
- Rigby, K, 2003, “Consequences of bullying in schools”, Canadian Journal of Psychiatr, N. 48, p. 583–590.
- Rigby, K, 2012, Bullying interventions in schools: Six basic approaches, John Wiley & Sons.
- Roland, E, & Galloway, D, 2002, “Classroom influences on bullying”, Educational research, N. 44 (3), p. 299-312.
- Schwartz, D, & et al, 2005, “Victimization in the peer group and children’s academic functioning”, Journal of Educational Psychology, N. 97, p. 425–435.
- Seals, D. L, & Young, J. L, 2003, “Bullying and victimization: Prevalence and relationship to gender, grade level, ethnicity, self-esteem, and depression”, Adolescence, N. 38, p. 735–747.
- Smith, P. K, & et al, 1993, “What causes the age decline in reports of being bullied at school? Toward a developmental analysis of risks of being bullied”, Education Research, N. 41, p. 267–285.
- Vervoort, M, & et al, 2010, “Bullying and victimization among adolescents: The role of ethnicity and ethnic composition of school class”, Journal of Youth Adolescence, N. 39, p. 1-11.
- Wolke, D, & et al, 2001, “Bullying involvement in primary school and common health problems”, Archives of Diseases in Childhood, N. 85, p. 197-201.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi Nejad , Mohammad Ali, Hajloo, Nader, Ansar Hossein, Servin.(2025) Abuse and Fighting it from the Perspective of Islam and Psychology. Ravanshenasi Wa Din, 8(2), 19-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Ali Ghasemi Nejad ; Nader Hajloo; Servin Ansar Hossein."Abuse and Fighting it from the Perspective of Islam and Psychology". Ravanshenasi Wa Din, 8, 2, 2025, 19-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi Nejad , M, Hajloo, N, Ansar Hossein, S.(2025) 'Abuse and Fighting it from the Perspective of Islam and Psychology', Ravanshenasi Wa Din, 8(2), pp. 19-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi Nejad , M, Hajloo, N, Ansar Hossein, S. Abuse and Fighting it from the Perspective of Islam and Psychology. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 8(2): 19-36