Ravanshenasi Wa Din, Volume 8, Issue 4, No 32, Year 2025 , Pages 93-106

    The Efficiency of Cultivating Islamic Spirituality in Reducing Existential Anxiety

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Zhra Zaeinivand / MA student of general psychology, Kermanshah, Razi University / chamranline@yahoo.com
    ✍️ Leyla Amini Javid / MA student of counseling and guidance, Al-zahra University / leilaaminijavid@yahoo.com
    Jahangir Karami / Associate professor of psychology department, Kermanshah, Razi University / j.karami@razi.ac.ir
    Abstract: 
    The aim of this research is to investigate the efficiency of cultivating Islamic spirituality in reducing existential anxiety. The research project is a kind of semi-pilot survey conducted on a control group who sat a pre-test and a post-test. The population sample consists of female students at the first level of high school in Kermanshah for the academic year 1392-93(solar). They were chosen from among the students of one high school through a cluster sampling method. From among 120 students, 30 students were chosen for the survey. They were suffering from existential anxiety with a grade under the cutting line in the Scale of existential anxiety arena. They were divided into two groups: a test group (15 students) and a control group (15 students). The test group were offered 5 ninety-minute training sessions on spirituality according to an Islamic approach. After the training sessions, the two groups sat an existential anxiety arena test. A univariate co-variance analysis (ANCOVA) was used for analyzing the data. The obtained results show that there is a significant difference between the test group and the control group with regard to existential anxiety, that is, cultivating Islamic spirituality has a practical effect on reducing existential anxiety.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی
    Abstract: 
    این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی انجام گرفته است. طرح پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، شامل همه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر کرمانشاه، در سال تحصیلی 93-1392بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 120 نفری دانش آموزان مذکور، تعداد 30 نفر، که نمره اضطراب وجودی زیرخط برش را در مقیاس اضطراب وجودی گود کسب کرده بودند، انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 5 جلسه90 دقیقه ای آموزش معنویت با رویکرد اسلامی برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، آزمون اضطراب وجودی گود بر هر 2 گروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ اضطراب وجودی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ یعنی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی تأثیر کارآمدی داشته است.
    References: 
    • ابوالقاسمي، محمدجواد، 1391، «مفهوم‌شناسي سلامت معنوي و گستره آن در نگرش ديني»، اخلاق پزشکي، سال ششم، ش 20، ص 47-69.
    • اژدري‌فرد، پري‌سيما و همكاران، 1389، «بررسي تأثير آموزش عرفان و معنويت بر سلامت روان دانش‌آموزان»، انديشه‌هاي تازه در علوم تربيتي، سال پنجم، ش 2، ص 105-125.
    • اميني‌جاويد، ليلا، 1392، تأثير ارتقاي هوش معنوي بر افسردگي و شادکامي دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصيلي 92-1391، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
    • بوالهري، جعفر و همكاران، 1391، «کارايي رويکرد گروه درماني معنوي بر کاهش ميزان افسردگي، اضطراب و استرس در زنان مبتلا به سرطان سينه»، جامعه‌شناسي زنان، سال سوم، ش 1، ص 105-112.
    • پرتو اعظم، حميده و همكاران، 1388، «فراواني و شدت افسردگي در دختران نوجوان دبيرستان‌هاي دخترانه شهر خوي در سال تحصيلي 1387-1386»، فصلنامه دانشکده پرستاري و مامايي اروميه، دوره هفتم، ش 2، ص 89-93.
    • تبرايي، رامين و همكاران،‌ 1387، «بررسي سهم تأثير جهت‌گيري مذهبي بر سلامت روان در مقايسه با عوامل جمعيت‌شناختي»، روان‌شناسي و دين، سال اول، ش 3، ص 37-62.
    • دادستان، پريرخ، 1376، روان‌شناسي مرضي تحولي، تهران، سمت.
    • دهشيري، غلامرضا، 1384، «بررسي رابطه دينداري و بحران هويت در بين دانش‌آموزان دبيرستاني شهرستان يزد»، تعليم و تربيت، ش 19، ص 25-36.
    • رودگر، محمدجواد، 1388، «معنويت‌گرايي در قرآن (مباني، مؤلفه‌ها و کارکردهاي معنويت قرآني»، علوم اسلامي، سال چهارم، ش 14، ص 1-17.
    • رضايي، اميرموسي و همكاران، 1391، «بررسي ارتباط جهت‌گيري مذهبي با اضطراب و افسردگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان»، تحقيقات علوم رفتاري، دوره دهم، ش 6، ص 509-519.
    • شکرکن، حسين و همكاران، 1380، «بررسي و مقايسه انواع هويت در ابعاد اعتقادي و روابط بين‌فردي در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز»، مجله تربيتي و روان‌شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز، دوره سوم، سال هشتم، ش 1و 2، ص 73-98.
    • شجاعي، محمدحسين، 1383، «ايمان و اضطراب»، حديث زندگي، ش 18، ص 33-؟؟.
    • صدوق، محمدبن علي، 1406ق، معاني الاخبار، بيروت، موسسه الاعلمي.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1371، الميزان، قم، اسماعيليان.
    • غباري‌بناب، باقر و همكاران، 1388، «رابطه دلبستگي به خدا و اضطراب وجودي در دانشجويان»، کنگره بين‌المللي روان‌شناسي دين و فرهنگ.
    • غلامي، علي و كيومرث بشليده، 1390، «کارايي معنويت درماني بر سلامت روان زنان مطلقه»، مشاوره و روان‌درماني، سال اول، ش 3، ص 331-348.
    • گنجي، حمزه، 1388، ارزشيابي شخصيت، تهران، ساوالان.
    • مرعشي، سيدعلي و همكاران، 1391، «تأثيرآموزش هوش معنوي بر بهزيستي روان‌شناختي، اضطراب وجودي، و هوش معنوي»، دستاوردهاي روان‌شناختي، دوره چهارم، سال سوم، ش 1، ص 63-80.
    • مرعشي، سيدعلي، 1390، تأثير آموزش هوش معنوي بر بهزيستي روان‌شناختي، اضطراب وجودي و هوش معنوي در دانشجويان دانشکده نفت اهواز، پايان‌نامه دکتري روان‌شناسي عمومي، اهواز، دانشگاه شهيد چمران.
    • مصطفايي، محمدرضا و سعيد بشيريان، 1391، «بررسي مقايسه‌اي ميزان افسردگي در نوجوانان مبتلا به بيماري‌هاي خاص و سالم شهر همدان»، مجله دانشکده پرستاري و مامايي همدان، دوره بيستم، ش 2، ص 65-71.
    • مکارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • مي، رولو، 1392، انسان در جست‌وجوي خويشتن، ترجمة سيدمهدي ثريا، چ سوم، تهران، دانژه.
    • وست، ويليام، 1388، روان‌درماني و معنويت، ترجمة شهريار شهيدي و سلطانعلي شيرافکن، تهران، رشد.
    • نريماني، محمد و همكاران، 1391، «کارايي آموزش ايمن‌سازي رواني بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگي دانش‌آموزان دختر مقطع پيش‌دانشگاهي»، روان‌شناسي مدرسه، سال اول، ش 3، ص 101-111.
    • نورعليزاده ميانجي، مسعود و مسعود جان‌بزرگي، 1389، «رابطه اضطراب وجودي و اضطراب مرضي و مقايسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادي و مذهبي»، روان‌شناسي و دين، سال سوم، ش 2، ص 29-44.
    • نقوي قائني خراساني، سيدمحمدتقي، 1292، مفتاح‌السعاده في شرح نهج‌البلاغه، تهران، مکتبه المصطفوي.
    • هادي، مهدي و مسعود جان‌بزرگي، 1388، «کارايي درمان يکپارچه توحيدي بر مؤلفه‌هاي شخصيت و باليني»، روان‌شناسي و دين، سال دوم، ش 2، ص 71-104.
    • يعقوبي، حسن، و همكاران، 1391، «مقايسه تأثير رفتاردرماني شناختي و روان‌درماني معنوي- مذهبي بر کاهش اضطراب پنهان»، مطالعات روان‌شناسي باليني، سال دوم، ش 7، ص 146-163.
    • Berman, S. L., C. F, & stickle, T. R, 2006, Existential anxiety in adolescents: prevalence, Structure, association with psychological symptoms and identity development, Journal of youth and adolescence, v. 35, N. 2, p. 303-310.
    • Bugental, J, F, T, 1965, The Search Authenticity, Holt, Rineart, and Wilson, inc, London: new York.
    • Clinebell, H. J, 1965, The Christian message and mental health, Rethrieved from: http://faculty.plts.edu/gpence/html/mental.htm.
    • Henrie, J. A, Religiousness, 2010, Future time Perspective, and Death Anxiety among Adults. Thesis, Master of Science in Psychology.
    • Hullett, Michael. A, 1994, A Validation Study of the Existential Anxiety scale, paper presented at: Middle Tennessee Psychological Association Nashville, Tennessee,April 30.
    • Kesebir, P, 2009, Perceivingthe world in sacred terms: it s buffering function against death anxiety. Dissertation, doctor of philosophy, University of Illinois at Urbana- Champaign.
    • Kierkegaard, S, 1980, The Concept of Dread Princeton, Princeton University Press, new Hersy.
    • Richards, S.P, & Bergin, A. E. A, 2005, spiritual strategy for counseling and psychotherapy, U.S.A: American Psychological Association.
    • Shreve-Neiger, A. K, & Edelstein, B, A, 2004, Religion and anxiety: A critical review of the literature, Tn Sturgeon, R. S & Hamley, R.W, Religiosity and anxiety, Journal of Social Psychology, v. 108, p. 379-397.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zaeinivand, Zhra, Amini Javid , Leyla, Karami, Jahangir.(2025) The Efficiency of Cultivating Islamic Spirituality in Reducing Existential Anxiety. Ravanshenasi Wa Din, 8(4), 93-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zhra Zaeinivand; Leyla Amini Javid ; Jahangir Karami."The Efficiency of Cultivating Islamic Spirituality in Reducing Existential Anxiety". Ravanshenasi Wa Din, 8, 4, 2025, 93-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zaeinivand, Z, Amini Javid , L, Karami, J.(2025) 'The Efficiency of Cultivating Islamic Spirituality in Reducing Existential Anxiety', Ravanshenasi Wa Din, 8(4), pp. 93-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zaeinivand, Z, Amini Javid , L, Karami, J. The Efficiency of Cultivating Islamic Spirituality in Reducing Existential Anxiety. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 8(4): 93-106