Pages:
69-88
Receive Date: 2025/12/06
Accept Date: 2025/12/06
Abstract:
The purpose of the current study is to ascertain the effectiveness of patience training on the three virtues of courage, justice and moderation among female-headed households. The statistical population includes all the female-headed households supported by welfare department Jiroft town in the year 1392. The sample includes 20 female-headed households covered by the welfare department who attained the lowest scores by the scale of patience, and have been randomly replaced in the two experimental and control groups. The experimental group passed an eight-session course on patience. In order to evaluate the personality capabilities, the scale of practical values in action in action have been used. Median and standard deviation have been used in this paper to describe the data. For testing hypothesis covariance analysis have been conducted. In addition, for analyzing the efficiency of the follow-up period, the (dependent t) test has been conducted. The results affirm the effectiveness of patience on the power of personality capabilities (three virtues: courage, moderation and justice) and this effect became obvious in a two-month follow up period.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»
Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی» در زنان سرپرست خانوار است. جامعهی آماری تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان جیرفت در سال1392 است. نمونه شامل 20 تن از زنان سرپرست خانوار بهزیستی است که در مقیاس صبر، کمترین نمره را کسب کردند و به طور تصادفی، در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» جایگزین شدند. گروه «آزمایش» طی هشت جلسه، تحت آموزش صبر قرار گرفتند. برای ارزیابی توانمندی های شخصیت، از مقیاس «ارزشهای فعال در عمل» استفاده شد. در این پژوهش، برای توصیف دادهها، از میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیهها از تحلیل «کوواریانس» استفاده گردید. همچنین برای بررسی پایداری اثربخشی دورهی پیگیری از آزمون «t وابسته» استفاده شد. یافتهها اثربخشی آموزش صبر بر توانمندی های شخصیت (فضایل شجاعت، میانه روی و عدالت) را تأیید میکند و این تأثیر در پیگیری دو ماهه مشهود بود.
References:
- نهجالبلاغه، 1386، ترجمة محمد دشتي، قم، دلشاد.
- ابنشعبه حراني، حسنبن علي، 1400ق، تحفالعقول، تصحيح علياكبر غفاري، تهران، اسلاميه.
- ايزدي طامه، احمد و همكاران، 1389، «مقايسه تأثير آموزش صبر و حل مسئله بر کاهش پرخاشگري و انتخاب راهبردهاي مقابلهاي دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي»، دانش انتظامي، سال يازدهم، ش 3، ص 182-195.
- حسينثابت، فريده، 1386، تعيين اثربخشي آموزش صبر بر اضطراب، افسردگي و شادکامي، پاياننامه دکتري روانشناسي، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- ـــــ ، 1387 الف، «اثربخشي آموزش صبر بر اضطراب، افسردگي و شادکامي»، اسلام و روانشناسي، سال اول، ش 2، ص 79-92.
- ـــــ ، 1387 ب، «مقياس سنجش صبر براي نوجوانان»، روانشناسي و دين، سال اول، ش 4، ص 73-87.
- حسيني، سيداحمد و همكاران، 1388، «برسي سلامت روان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي شهر تهران»، پژوهش اجتماعي، سال دوم، ش 3، ص 119-139.
- ديلمى، حسن، 1412ق، إرشاد القلوب إلى الصواب، قم، شريف رضى.
- رضايي قادي، خديجه، 1389، «شاخصهاي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار»، در: دومين همايش توانمندسازي زنان و توانافزايي زنان سرپرست خانوار، ص 179-199.
- رضايي، محمدعلي و همكاران، 1392، «بررسي مشكلات زنان سرپرست خانواده استان سيستان و بلوچستان در سال 1389»، پژوهش در سلامت، دوره سوم، ش 3، ص 452-457.
- زارع بواني، راضيه، 1392، اثربخشي آموزش صبر بر بهزيستي روانشناختي و اميد مادران کودکان کم توان ذهني، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- شکوفهفرد، شايسته و فرهاد خرمايي، 1391، «صبر و بررسي نقش پيشبين مؤلفههاي آن در پرخاشگري دانشجويان»، روانشناسي دين، سال پنجم، ش 2، ص 112-116.
- صادقي، علياکبر، 1388، «زنان سرپرست خانوار و آسيبهاي اجتماعي و فردي پيش روي آنها»، در: دومين همايش توانمندسازي زنان و توان افزايي زنان سرپرست خانوار، ص 225-251.
- فيرس، ايي، جي، ترال. تيموتي. جي، 1382، روانشناسي باليني، مفاهيم، روشها و حرفهها، ترجمة مهرداد فيروزبخت، تهران، رشد.
- قرضاوي، يوسف، 1378، سيماي صابران در قرآن، ترجمة محمدعلي لساني فشارکي، چ دوم، قم، دفتر تبليغات.
- کيميايي، سيدعلي، 1390، «شيوههاي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار»، رفاه اجتماعي، سال يازدهم، ش 4، ص 63-92.
- محمدي اشتهاردي، محمد، 1380، «نقش صبر و استقامت در تحصيل مقامات بندگان ممتاز»، پاسدار اسلام، ش 236، ص 42-44.
- مطيع، ناهيد، 1378، «فرصتهاي کودکان در خانوادههاي زن سرپرست خانوار»، مجله زنان، دوره هشتم، ش 53، ص 78-82.
- الن، مري و وندي، ين، 1374، مقدمهاي بر نظريههاي اندازهگيري (روانسنجي)، ترجمة علي دلاور، تهران، سمت.
- نامداري، کورش و همكاران، 1389، «تأثير آموزش شناختي ارتقاء اميد بر توانمنديهاي شخصيتي مراجعين افسردهخو»، روانشناسي باليني، سال اول، ش 3، ص 21-34.
- هاشمي رفسنجاني، اکبر و همكاران، 1386، فرهنگ قرآني، قم، بوستان کتاب.
- Avey, J. B, et al, 2006, The implications of positive psychological capital on employee absenteeism, Journal of Leadership and Organizational Studies, v. 13 (2), p. 42-60.
- Ben-shahr, 2007, T. Happier, New York: McGraw-Hill.
- Brownlee, K, et al, 2013, A Systematic Review of Strengths and Resilience Outcome Literature Relevant to Children and Adolescents, Child and Adolescent Social Work Journal, v. 30 (5), p. 435-459.
- Carr, Alan, 2003, PositiveRsychology. Handbook ofpsychology, New York, Brunner-Routledge Press.
- Eades, J.F, 2008, Celebrating Strengths: Building strengths-based schools, CAPP Press.
- Fredrichson, B. L, 2009, Positivity. Groundbreaking research reveals how to embrace the hidden strength of positive emotions, overcome negativity and thrive, New York: Crown pulishing 20
- Hubner, & M.J, Furling (Eds), Handbook of positive psychology in schools (pp. 65-76). New york, NY: Roudledge.
- Joseph, S, & Worsly, R, 2005, person-Centred psychopathology: A positive Psychological practice. Routle.
- Maslow, 1954, AH Motivation and personality, New York, Harper & Row.
- Park, N, et al, 2004, Strenghts of character and well-being, Journal of Social and Clinical Psychology, v. 23, p. 603-619.
- Petrson, C, & Seligman, M.E.P, 2004, Character strengths and virtues: A classification and handbook. Washington, DC: American Psychological Association.
- _____ , 2004, Character strengths before and after September 11, Psychologcal Science, v. 14, p. 381-384.
- Pierce, L, et al, 2008, Spirituality Expressed by Caregivers of Strorie Survivors, West J nurs Res, v. 30 (5), p. 606-619
- Pierce, L, 2001, Carring and expression of spirituality by urban caregivers of people with stroke in African-American families, Qualitative Health Research, v. 11 (3), p. 339-354.
- Puchaski, C, 2004, Spirituality in health: role of spirituality in critical care, Critcareclin, v. 20 (3), p. 487-504.
- Rashid, T, 2009, Positive interventions in clinical practice, Jornal of Clinical Psychology, v. 65 (5), p. 461-466.
- Reeve, J. M, 2005, Understanding motivation and emotion, (4th ed), Hoboken: John Wiley & Sons.
- Rippentrop, E.A, et al, 2005, The relationship between religion/ spirituality and physical health, mental health, and pain in a chronic pain population, Pain, v. 116 (3), p. 311-21.
- Seligman, M. E. P, & Csikszentmihalyi, M, 2000, Positive psychology: An introduction, Ammerican Psychologist, v. 55, p. 5-14.
- Seligman, M. E. P, et al, 2005, Positive psychology progress: Empirical validation of interventions, American Psychologist, v. 60 (5), p.410-421.
- _____ , 2009, Positive education: positive psychology and classroom interventions, Oxford Review of Education, v. 35 (3), p. 293-311.
- Seligman, M. E. P, 2002, Authentic happiness, New York, Free Press.
- _____ , 2004, Can happiness be taught? Daedalus, v. 133, p. 80-87.
- Shoshani, A, Slone, M, 2013, Middle School Transition from the Strengths Perspective: Young Adolescents’ Character Strengths, Subjective Well-Being, and School Adjustment, Journal of Happiness Studies, v. 14(4), p. 1163-1181.
- Tasha Walsh, L. C. S. W, 2007, Woman strength and Happiness. www. Point for word coaching. Com.
- Vallurupaly, M, et al, 2012, The role of spirituality and religious coping in the quality of life of patient with advanced cancer receiving palliative radiation therapy, J support ancol, v.10(2), p. 81-87.
- Woodgate, R. L, 2003, The 2002 shering lectur. Children's cancer symptom experiences: keeping the spirit alive in children and their families, Can Oncol Nurs J, v. 13 (3), p. 142-150.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maghsudi Madih, Samira, HosseinThabit, Farideh.(2025) The Effectiveness of Patience Training on the Three Virtues of Courage, Justice and Moderation. Ravanshenasi Wa Din, 9(3), 69-88
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Samira Maghsudi Madih; Farideh HosseinThabit."The Effectiveness of Patience Training on the Three Virtues of Courage, Justice and Moderation". Ravanshenasi Wa Din, 9, 3, 2025, 69-88
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maghsudi Madih, S, HosseinThabit, F.(2025) 'The Effectiveness of Patience Training on the Three Virtues of Courage, Justice and Moderation', Ravanshenasi Wa Din, 9(3), pp. 69-88
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maghsudi Madih, S, HosseinThabit, F. The Effectiveness of Patience Training on the Three Virtues of Courage, Justice and Moderation. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 9(3): 69-88