Pages:
139-153
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
The aim of the present paper is exploring the relationship of religious orientation with EQ and sanity. To do so by the method of descriptive-correlational, 297 students (134 girls and 163 boys) from high school talented students in Qom have been chosen through random multistage cluster sampling in the academic year of 1393-1394. The data have been gathered through religious orientation questionnaires, EQ and sanity (GHQ-28) and they have been analyzed by using SPSS and Pierson correlation co-efficiency. The findings show that religious orientation has a direct and significant relationship with EQ and sanity; with the increase in the level of religious orientation the level of EQ and sanity improves. Moreover EQ has direct and significant relationship with sanity; by increasing the EQ sanity improves. By considering the gender the results were confirmed. The findings show that by strengthening religious orientation, we can obtain a higher a higher level of EQ and sanity in the society.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطه جهت گیری دینی با هوش هیجانی و سلامت روان
Abstract:
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه بین جهت گیری دینی با هوش هیجانی و سلامت روان می باشد. بدین منظور، به روش توصیفی – همبستگی، نمونه ای شامل 297 نفر (134 دختر و 163 پسر) با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، از میان دانش آموزان استعدادهای درخشان دورهی دبیرستان شهرستان قم در سال تحصیلی 1394-1393 انتخاب شد. داده ها از طریق پرسش نامه های جهت گیری دینی، هوش هیجانی و سلامت روان (GHQ-28) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS، ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری دینی، با هوش هیجانی و سلامت روان رابطهی مستقیم و معنا داری دارد؛ با افزایش میزان جهت گیری دینی، میزان هوش هیجانی و سلامت روان افزایش می یابد. همچنین هوش هیجانی، با سلامت روان رابطهی مستقیم و معنادار دارد؛ با افزایش میزان هوش هیجانی، سلامت روان نیز افزایش می یابد. با توجه به جنسیت نیز این نتایج تأیید شد. این یافته ها نشان می دهد که با تقویت جهت گیری دینی، می توان هوش هیجانی بالا و سلامت روان بیشتری برای افراد جامعه فراهم نمود.
References:
- آذربايجاني، مسعود، 1389، تهيه و ساخت آزمون جهتگيري مذهبي با تکيه بر اسلام، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ـــــ ، 1391، درآمدي بر روانشناسي دين، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- آقايار، سيروس و پرويز شريفي، 1385، هوش هيجاني (کاربرد هوش در قلمرو هيجان)، اصفهان، سپاهان.
- احمدي رقآبادي، علـي، ۱۳۸۴، بررسـي ارتبـاط بـين هـوش هيجاني و بهداشت رواني در دانشآموزان مقطـع دبيرسـتان سال تحصيلي ۸۳ ‐۸۴ شهر مشهد، پايـاننامـه کارشناسـي ارشد، رشت، دانشگاه گيلان.
- اسلامي، احمدعلي، 1376، بررسي نگرش فرد نسبت به مذهبي بودن و رابطه آن با افسردگي دانشآموزان سال آخر دبيرستانهاي اسلامشهر در سال تحصيلي 1376-1375، پاياننامه كارشناسي ارشد، تهران، دانشكده بهداشت انستتو تحقيقات بهداشتي.
- اسماعيلي، معصومه و همكاران، 1386، «تأثير مؤلفههاي هوش هيجاني بر سلامت روان»، روانپزشکي و روانشناسي باليني ايران، سال سيزدهم، ش 2، ص 158-165.
- اعتصامينيا، حسن، 1392، رابطه جهتگيري ديني با تحول اخلاق و سلامت روان دانشآموزان متوسطه استان قم، پاياننامه كارشناسي ارشد، اراك، علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد واحد ساوه.
- برادبري، تراويس و جين گريوز، 1391، هوش هيجاني (مهارتها و آزمونها)، ترجمة مهدي گنجي، تهران، ساوالان.
- بوبر، مارتين، 1388، کسوف خداوند (مطالعه رابطه بين دين و فلسفه)، ترجمة عباس کافان، تهران، فروزان.
- بهرامي مشعوف، عباس، 1373، بررسي رابطه بين ميزان عبادت و سلامت روان در دانشجويان پسر مركز تربيت معلم همدان، پاياننامه كارشناسي ارشد، همدان، دانشگاه تربيت معلم.
- بهرامي، احسان، 1381، رابطه بين جهتگيري مذهبي، اضطراب و حرمت خود، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، تهران، پايگاه اطلاعات علمي.
- پترسون و همکاران، 1380، عقل و اعتقاد ديني درآمدي بر فلسفه دين، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
- توسلي، مطهره و منصور مرشدي، 1388، بررسي جايگاه معنويت در الگوهاي عمده سلامت روان در ميان نوجوانان و بزرگسالان، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- توکلي، احمد، 1383، بررسي اشتراکات اخلاقي در ميان اديان مختلف و سلامت روان پيروان آنان، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- جانبزرگي، مسعود، 1377، بررسي اثربخشي روان درمانگري كوتاهمدت آموزش خودمهارگري با و بدون جهتگيري مذهبي بر مهار اضطراب و تنيدگي در سطح دانشجويان دانشگاه تهران، رساله دكتري، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- چراغي، محمد و همکاران، 1390، بررسي رابطه ايمان و توکل به خدا با سلامت روان و فرهنگ، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، تهران، دانشگاه تهران.
- خسرو جاويد، مهناز، 1381، بررسي اعتبار و روايي مقياس هوش هيجاني شوت در نوجوانان، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- خسروجردي، راضيه و علي خانزاده، 1386، «بررسي رابطه هوش هيجاني با سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار»، مجلة دانشکدة علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني سبزوار، ش 44، ص 110-116.
- خليلي، ترابعلي، 1379، بررسي رابطه بين نگرش مذهبي و سازش يافتگي اجتماعي دانشآموزان سال دوم متوسطه ناحيه 2 شهرستان اراک، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
- دهقاني، محمد، 1390، روانشناسي دين، تهران، رشد.
- رستمي، ناديا، 1383، «بررسي رابطه وضعيت مذهبي با هوش هيجاني در دانشآموزان مقطع پيشدانشگاهي شهر تهران»، نوآوري آموزشي، سال سوم، ش 10، ص 116-128.
- زارعان، مصطفي و همكاران، 1386، «رابطه هوش هيجاني و سبکهاي حل مسئله با سلامت عمومي»، انديشه و رفتار، ش 94، ص 135-156.
- سهرابيان، طاهره، 1379، بررسي رابطه نگرش مذهبي و ميزان سازگاري فردي و اجتماعي در دانشآموزان دبيرستاني لرستان، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه الزهراء.
- شاکرين، حميدرضا و همکاران، 1390، پرسشها و پاسخهاي برگزيده، قم، مهر اميرالمؤمنين.
- شمسيان، داود، 1371، بررسي سلسله مراتب ارزشهاي نوجوانان دختر و پسر شهر تهران، پاياننامه كارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
- صيادي تورانلو و همكاران، 1386، «بررسي رابطه اعتقادات مذهبي اسلام و هوش هيجاني دانشجويان»، انديشه نوين ديني، سال سوم، ش 11، ص 145-172.
- طالبان، محمدرضا، 1377، گزارش طرح پژوهشي سنجش دينداري و گرايش جوانان دانشآموز نسبت به نماز، تهران، آموزش و پرورش منطقه 5.
- ـــــ ، 1380، دينداري و بزهکاري در ميان جوانان دانشآموز، تهران، مؤسسه پژوهشي فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- طهماسبيپور، نجف، 1375، بررسي نگرش مذهبي با ميزان اضطراب، افسردگي و سلامت رواني گروهي از بيماران، رساله دکتري پزشکي، تهران، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني.
- فتي، لادن و همكاران، 1387، «مؤلفههاي هوش هيجاني – اجتماعي به عنوان پيشبينيکنندههاي سلامت روان»، مطالعات روانشناختي، ش 2، ص 101-124.
- فقيهي، علينقي و جمشيد مطهري طشي، 1387، «رويکرد اسلامي در سببشناسي و فرايند درمان افسردگي»، معرفت، ش 84، ص18 -25.
- قهرماني، مريم، 1382، بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيت و هوش هيجاني، پاياننامه کارشناسي ارشد، كرج، دانشگاه آزاد اسلامي.
- گلمن، دانيل، 1380، هوش هيجاني: خودآگاهي هيجاني، خويشتنداري، همدلي و ياري به ديگران، ترجمة نسرين پارسا، تهران، رشد.
- مصباح، محمدتقي، 1380، معارف قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ميردريکوندي، رحيم، 1384، عقل ديني و هوش روانشناختي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ميرکمالي، محمود، 1391، بررسي رابطه سلامت روان با فرهنگ، جنس و سن، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- ميري، محمدرضا و محمد اکبري، 1386، «رابطه بين هوش هيجاني و اضطراب آموزشگاهي در دانشآموزان»، مجله علمي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند، ش 30، ص 54-59.
- وست، ويليام، 1383، رواندرماني و معنويت، ترجمة شهريار شهيدي و سلطانعلي شيرافکن، تهران، رشد.
- وکيلي، محمد و احمدعلي اسلامي، 1379، بررسي ميزان افسردگي و رابطه آن با نگرش فرد نسبت به مذهب، پاياننامه کارشناسي ارشد، گلستان، دانشگاه علوم پزشکي گرگان.
- وير، رابرت، 1389، جهان مذهبي، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- هيوم، ر. ا، 1369، اديان زنده جهان، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- Alvardo, O, 1995, Healing From Within Spirituality And mental Health, Advancesin Psychiatric treatment, v. 8, p. 235-254.
- Atchley, R. C, 2002, The subjective importance of beling religious and its effect on health and morale, Journal of Aging Studies, v. 11, p. 131-135.
- Bar-On, R, 1999, The Emotional intelligence Inventory (EQ-I): Technical manual Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
- _____ , 2006, Emotional and social intelligence: Insights from the Emotiona Quotient Inventory (EQ-i). In R. Bar-On & 3. D. A. Parker (Eds.), Handbook.
- Bush , Richard C, et al, 1982, The religious world: Communities of Faith, New Yourk, Macmillan Publishing co. Inc.
- Carr Alan, 2010, Positive psychology, New York, Penguin Book.
- Ciarrochi, J, et al, 2001, Emotional Intelligence in everyday life, New York, Psychology Press.
- Colman, M. A, 2003, A Dictionary of Psychology, UK & USA, Oxford University Press.
- FernandezCG.P, 2004, Encyclopedia of religion and war, New Yourk, Routledge.
- Granacher, JR, R. P, 2000, Emotional intelligence and the impacts of morality, Retrieved for world wide web. http://www.Info.com.
- Maltby, J, & Day, L, 2004, Should never the twain meet? Intelligence models of religious personality and religious personality and religious mental health. personality and justice.
- Mayer J. D, et al, 1990, Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: A component of emotional intelligence, J Pers Assess, v.54, p. 772.
- Moira mikolajczak, & oliver lumient, 2008, Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of stressful events:an exploratory study, pertionality and individual differences, v. 44, p. 1445-1453.
- Moriarty, N, et al, 2001, Deficits in emotional intelligence underling adolescent sex offending, Jornal of Adolescence, v. 24, p. 743-751.
- Nonnemaker, J. M, et al, 2003, Public and private domains of religiosity and adolescent health risk behaviors: Evidence from the National Longitudinal Study of Adolescent Health, Social Science & Medicine, v. 57, p. 2049-2054. Retrieved for world wide web.
- Poloma, M, M, & Pendelton, B. F, 1990, Religious domains and general will-being, Social Indicators Research, v. 22, p. 255-267.
- Robert, k, et al, 2009, Mental Health and Moral Development, Journal of psychology And Thology, v. 23, p. 52-54.
- Ryff, et al, 2004, Positive health:Connecting well-being withbiology, Philosophical Transactions of the Royal Society of London, B Biological Sciences, v. 359, p. 1383-1394.
- Smith, H. C, 1973, Sensitivity trainin, New York: McGraw-Hill.
- Smith, M, & Segal, K, 2011, Religiosity And Mental Health: Ameta-Analysis of Recent Studies, Journal For the Scientific, Study of Religion, v. 32, p. 42-45.
- Sratton, C.W, & Reid, R. J, 2003, Treating conduct problems and strengthening social and emotional competence in young children, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, v. 3, p. 130.
- Stratton, C. W, & Reid, M. J, 2003, Treating conduct problems and strengthening social and emotional competence in young children: the dina dinosaur treatment program, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, v. 3, p. 130.
- Trinidad, D. R, et al, 2004, The protective association of emotional intelligence with psychosocial smoking risk factors for adolescents, Journal of Personality and Individual Differences, v. 36, p. 945-954.
- Veneta, A, et al, 2005, Emotional intelligence predict life sakills,but not as well as personality and cognitive abilities, Personality and Individual Differences, v. 39, p. 1135-1145.
- Watsone, B, et al, 1997, The evolution Of Happiness, American Psychologist, v. 55(1), p. 15-23.
- http//www.meaning.ca/conference/program.doc.
- http://www.sciencedirecte.com.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karimi, Ali osat, Narooie, Rahim, Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza.(2025) The Relationship of Religious Orientation with EQ and Sanity. Ravanshenasi Wa Din, 9(3), 139-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali osat Karimi; Rahim Narooie; Mohammad reza Ahmadi mohammad abadi."The Relationship of Religious Orientation with EQ and Sanity". Ravanshenasi Wa Din, 9, 3, 2025, 139-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karimi, A, Narooie, R, Ahmadi mohammad abadi, M.(2025) 'The Relationship of Religious Orientation with EQ and Sanity', Ravanshenasi Wa Din, 9(3), pp. 139-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karimi, A, Narooie, R, Ahmadi mohammad abadi, M. The Relationship of Religious Orientation with EQ and Sanity. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 9(3): 139-153