Ravanshenasi Wa Din, Volume 10, Issue 1, No 37, Year 2025 , Pages 47-64

    An Inquiry into the Perceived Spiritual Identity among Muslim Iranian University students

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Elahe Hejazi / professor of psychology, state University of Tehran / ehejazi@ut.ac.ir
    Narjes Lari / PhD student of educational psychology, state University of Tehran / narjes.lari@gmail.com
    Abstract: 
    The purpose of the present study is to describe the perceived spiritual identity among Muslim Iranian university students. To this end, by theoretical sampling method, 20 students (between 18 to 29 years old) were chosen from University of Tehran and were interviewed individually. The data were analyzed based on grounded theory design. The findings show that spiritual identity, at the early adulthood, could be classified on five components: cognitive cores of spirituality (belief on transcendent power, life purposefulness, compensation, essence, religion), transcendent relational with the elements (relationship with God, the infallibles, others, self and nature) and valued-moral behavior, stewardship and mission, and religious traditions. Based on the findings, we can define spiritual identity as a conscious and unconscious relation with the world based on cognitive cores of spirituality that creates a dynamic selection of moral –valued behavior, purposeful life and commitment to religious traditions.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت هویت معنوی ادراک شده، در اوایل بزرگسالی میان دانشجویان مسلمان ایرانی است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب، و به صورت انفرادی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، به  وسیله‌ی مصاحبه عمیق و مبتنی بر طرح کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که می توان وضعیت هویت معنوی، در اوایل بزرگسالی را به پنج مقوله انتخابی تقسیم کرد: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ رابطه‌ی متعالی با عناصر (تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. با توجه به داده ها، می توان گفت: هویت معنوی نوعی برقراری ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه با جهان هستی، مبتنی بر هسته های شناختی متعالی شکل گرفته در ذهن است که منجر به انتخاب پویا و عامل رفتار اخلاقی ارزشمند، هدفمندی حیات و تعهد به سنن دینی می شود.
    References: 
    • استراوس، انسلم و جوليت کوربين، 1391، اصول روش تحقيق کيفي، فنون و مراحل توليد نظريه زمينه‌اي، ترجمة ابراهيم افشار، تهران، ني.
    • بلند، حسن، 1393، «معنويت‌گرايي، مديريت زمان و پيشرفت تحصيلي: زمان‌ورزي معنوي»، پژوهش‌هاي روان‌شناسي باليني و مشاوره، سال چهارم، ش 1، ص 155-174
    • حسن، جعفر و همكاران، 1393، 1393، «نقش بهزيستي معنوي و راهبردهاي مقابله‌ايي در رفتارهاي پرخطر نوجوانان»، انديشه و رفتار، سال نهم، ش 33، ص 17-26.
    • جاني‌پژوه، محمدرضا و همكاران،‌ 1389، «رابطة معنويت با سلامت روان در دانشجويان»، در: پنجمين سمينار بهداشت رواني دانشجويان، تهران، دانشگاه ايران.
    • ساجدي، ابوالفضل، 1387، «دين و بهداشت روان(1)»، روان‌شناسي در تعامل با بهداشت روان، سال اول، ش 1، ص 55-86.
    • محمدپور، احمد و همكاران، 1388، «بازسازي معنايي تغييرات خانواده به شيوة نظريه زمينه‌اي: (مطالعات موردي ايلات منگور و گورک)»، خانواده‌پژوهي، سال پنجم، ش 19، ص 310-332.
    • معيني‌کيا، مهدي و عادل زاهد بابلان، 1389، «رابطة بين کيفيت زندگي و تعالي معنوي با سلامت عمومي دانشجويان»، در: پنجمين سمينار بهداشت رواني دانشجويان، تهران، دانشگاه ايران.
    • مؤمني، خدامراد و همكاران، 1394، «رابطه معنويت، تاب‌آوري و راهبردهاي مقابله‌اي با بهزيستي روان‌شناختي دانشجويان»، جنتاشايپر (ماه‌نامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه)، سال شانزدهم، ش 8، ص 626-634.
    • نادي، محمدعلي و ايلناز سجاديان، 1394، «تحليل روابط بين معناي معنوي با بهزيستي معنوي، شادي ذهني، رضايت از زندگي، شكوفايي روان‌شناختي، اميد به آينده و هدفمندي در زندگي دانشجويان»، طلوع بهداشت، سال دهم، ش 3 و 4، ص 54-68.
    • همتي‌پاک، معصومه و همكاران، 1389، «اعتقادات معنوي و کيفيت زندگي: يک مطالعه کيفي از ديدگاه دختران نوجوان مبتلا به ديابت»، کومش، ش 2، ص 144-151.
    • Arnett, J. J, 1998, Learning to stand alone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context, Human Development, v. 41 (5-6), p. 295-315.
    • Arnett, J. J, 2007, "Afterword: Aging out of care -Toward realizing the possibilities of emerging adulthood", New directions for youth development, p. 151-161.
    • Arnett, J.J, 2008, Positive youth development & spirituality: From theory to research, In Lerner, R. M., Roeser, R. W., & Phelps, E. (Eds.). West Conshohocken, PA: Templeton Foundation Press.
    • Benson, P.L, & Scales, P.C, 2009, The definition and Preliminary measurement of thriving in adolescence, Journal of Positive Psychology, v. 4, p. 85–104.
    • Brady, L. L, & Hapenny, A, 2010, Giving back and growing in service: Investigating spirituality, religiosity, and generativity in young adults, Journal of Adult Development, v. 17(3), p. 162-167.
    • Cotton, S, et al, 2006, Religion/spirituality and adolescent health outcomes: a review, Journal of Adolescent Health, v. 38 (4), p. 472-480.
    • Fowler,J, & Dell,M, 2006, Stages of faith from infancy through adolescence: Reflections on three decades of faith development theory, In E. Roehlkepartain, P.King, L.Wagener,& P.Benson(Eds.), Handbook of spiritual development in childhood and adolescence (p. 34-44), London:Sage.
    • Gilliam,A.K, et al, 2008, The relation between stress and college adjustment: The moderating role of spirituality, Modern Psychological Studies, v. 13, p. 84–101.
    • Josselson, R, 1996, Revising herself: The story of women’s identity from college to midlife, London:Oxford University Press.
    • Kiesling, C, S, et al, 2006, Identity and spirituality: A psychosocial exploration of the sense of spiritual self, Developmental Psychology, v. 42, p .1269 1277.
    • Knox, D, et al, 1998, Religiosity and Spirituality among college students, College Student Journal, v. 32, p. 430-432.
    • Labouvie Vief, 2006, Emerging structures of adult thought, In Arnett, J. J., & Tanner, J. L. (Eds.). Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century, Washington, DC: American Psychological Association.
    • MacDonald, D. A, & Friedman, H. L, 2002, Assessment of humanistic, transpersonal, and spiritual constructs: State of the science, Journal of Humanistic Psychology, v. 42(4), 102-125.
    • Mackenzie, E. R, et al, 2000, Spiritual support and psychological well-being: Older adults' perceptions of the religion and health connection, Alternative therapies in health and medicine, v. 6(6), p. 37-45.
    • Matiss, J. S, 2000, Aferican American women’s definition of spirituality and religiosity, Journal of black psychology, v. 26(1), p. 101-122.
    • McIntosh,D, & Spilka, B, 1990, Religion and physical health: The Role of personal faith and control beliefs. In M. Lynn & D. Moberg (Eds.), Research in the social scientific study of religion (vol. 2, p.167 194).Greenwich ,CT:JAI.
    • Patton, M. Q, 2002, Qualitative Research and Evaluation Methods, (3rd edition), California: Sage Publications.
    • Plante, T. G, & Sherman, A. C, 2001, Research on faith and health: New approaches to old questions, In T. G. Plante & A. C. Sherman, (Eds), Faith and Health, New York: Guilford Press, 1–12.
    • Raftopoulos, M, & Bates, G, 2011, ‘It’s that knowing that you are not alone’: the role of spirituality in adolescent resilience, International Journal of Children's Spirituality, v. 16(2), p. 151-167.
    • Rahnama, M, et al, 2012, Iranian cancer patients’ perception of spirituality: a qualitative content analysis study, BMC nursing, v. 11(1), p. 11-19.
    • Reimer, K. S, et al, 2009, Developing Spiritual Identity: Retrospective Accounts From Muslim, Jewish, and Christian Exemplars, In De Souza, M., Francis, L. J., & O'Higgins-Norman, J. (Eds). International Handbook of Education for Spirituality, Care and Wellbeing (pp. 507-523), Springer Netherlands.
    • Rew,L, & Wong,Y.J, 2006, A systematic review of associations among religiosity/ spirituality and adolescent health attitudes and behaviors, Journal of Adolescent Health, v. 38, p. 433–442.
    • Roehlkepartain, E. C, et al, 2011, Spiritual identity: Contextual perspectives, In Schwartz, S.J, Luyckx ,k. Vigonles, V.(Eds.). Handbook of Identity Theory and Research (pp. 545-562), Springer New York.
    • Shedlock, D, & Cornelius, S, 2003, Psychological approaches to Wisdom and its development, In J. Demick &C. And reoletti (Eds.),Handbook of adult development (p. 153–168), Westport, CT: Praeger.
    • Singleton, A, et al, 2004, Spirituality in adolescence and young adulthood: a method for a qualitative study, International Journal of Children's Spirituality, v.9(3), p. 247-262.
    • Templeton,J.L, & Ecclec,J.S, 2006, InRoehlkepartain,E.C., King,P.E., Wagene L, & Benson, P.L, (Eds) The handbook of spiritual development in childhood and adolescence, Thousand Oaks, CA: Sage.
    • White, H.R, et al, 2006, Increases in alcohol and marijuana used during the transition out of high school into emerging adulthood: The effects of leaving home, going to college, and high school protective factors, Journal of Studies on Alcohol, v. 67, p. 810–822.
    • Wilber, K, 2000, Sex, ecology, spirituality: The spirit of evolution, Boston, MA: Shambhala.
    • Wink, P, & Dillon, M, 2002, Spiritual development across the life course: Findings from a longitudinal study, Journal of Adult Development, v. 9, p. 79-94.
    • Zinnbauer, B.J, et al, 1999, The emerging meanings of religiousness and spirituality: problems and prospects, Journal of Personality, v. 67, p. 889–916.
    • Zullig, K.J, et al, 2006, The association between perceived spirituality, religiosity, and life satisfaction: The mediating Role of self-rated health, Social Indicators Research, v. 79, p. 255–274.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hejazi , Elahe, Lari , Narjes.(2025) An Inquiry into the Perceived Spiritual Identity among Muslim Iranian University students. Ravanshenasi Wa Din, 10(1), 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elahe Hejazi ; Narjes Lari ."An Inquiry into the Perceived Spiritual Identity among Muslim Iranian University students". Ravanshenasi Wa Din, 10, 1, 2025, 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hejazi , E, Lari , N.(2025) 'An Inquiry into the Perceived Spiritual Identity among Muslim Iranian University students', Ravanshenasi Wa Din, 10(1), pp. 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hejazi , E, Lari , N. An Inquiry into the Perceived Spiritual Identity among Muslim Iranian University students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 10(1): 47-64