Ravanshenasi Wa Din, Volume 17, Issue 3, No 67, Year 2025 , Pages 37-54

    Standardization of the Religious Attribution in Iranian-Islamic culture

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ali Bayat / PhD student in Psychology, Hawza and University Research Institute / abayat@rihu.ac.ir
    Ahad omidi / PhD in Psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute / Omidi.ahad@gmail.com
    ✍️ Mostafa Jahangiri / PhD student in psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute / mostafajahangiry1372@gmail.com
    Mojtaba Hafezi / PhD student in Psychology, Hawza and University Research Institute / mhafezi@rihu.ac.ir
    dor 20.1001.1.20081782.1403.17.3.2.4
    doi 10.22034/ravanshenasi.2024.5000659
    Abstract: 
    The purpose of this research was to standardize the Religious Attribution Questionnaire of Garey et al according to Iranian-Islamic culture. The research method was descriptive and survey type. The statistical population of patients with covid-19 was in Qom and Tehran provinces in 1400. Through the publication of the research link on social networks, 548 people responded to two questionnaires of Religious Attribution Questionnaire of Garey et al. To examine the psychometric properties, the data were analyzed using spss26 and amos24 software. To evaluate the validity process, three methods of content validity, criterion validity and construct validity were used using internal consistency methods and factor analysis method using confirmatory method and exploratory factor analysis. The findings indicate the identification of three factors; "Positive religious attribution", "Questioning God" and "God’s punishment" were the factor of Questioning God and God’s punishment together formed the negative religious documents. The validity of the test and internal homogeneity were also calculated by the method of dividing the test by two halves, Spearman-Brown coefficient and Gottman's two-half coefficient and determining Cronbach's alpha coefficient. The results indicated that the Persian version of the Religious Attribution Questionnaire of Gray et al. has high validity and reliability, and its stability and predictability are confirmed. Therefore, this questionnaire is a useful, meaningful and appropriate tool for measuring religious attribution in Iranian-Islamic culture.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هنجاریابی پرسشنامه اسناد دینی در فرهنگ ایرانی-اسلامی
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه اسناد دینی گری و همکاران مطابق با فرهنگ ایرانی‌-اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری بیماران مبتلا به کووید-19 دو استان قم و تهران بود که از طریق انتشار لینک تعداد 548 نفر به پرسشنامه اسناد دینی گری و همکاران و پرسشنامه سبک‌های اسناد بیماران مبتلا به کووید پاسخ دادند. برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی، داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss26 و amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای فرایند روایی از سه روش روایی محتوایی، روایی ملاک و روایی سازه به شیوه روش‌های همسانی درونی و روش تحلیل عاملی به شیوه تاییدی و اکتشافی بهره برده شد. یافته‌ها حاکی از شناسایی سه عامل؛ «اسناد دینی مثبت»، «بازخواست خداوند» و «مجازات الهی» بود. عامل «باز خواست خداوند» و «مجازات الهی» بایکدیگر عامل «اسناد دینی منفی» را تشکیل دادند. اعتبار آزمون با روش دو نیمه کردن آزمون، ضریب اسپیرمن – براون و ضریب دو نیمه سازی گاتمن و تعیین ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که نسخه فارسی پرسشنامه اسناد دینی گری و همکاران، از روایی و اعتبار بالایی برخوردار بوده و ثبات و قابلیت پیش‌بینی آن مورد تایید است.
    References: 
    • اسپیلکا، برنارد و دیگران (2003). روان‌شناسی دین بر اساس رویکرد تجربی. ترجمة محمد دهقانی. تهران: رشد.
    • بیات، علی و دیگران (1400). تدوین الگوی سبک‌های اسناد بیماران مبتلا به کووید ـ 19: تحلیل مضمون. کنفرانس بین‌المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا.
    • بیات، علی (1401). ساخت و اعتبارسنجی پرسش‌نامة سبک‌های اسناد بیماران مبتلا به کووید ـ 19. روان‌شناسی کاربردی، 16(2)، 225ـ249.
    • بیات، علی و شجاعی، محمدصادق (1402). مفهوم‌پردازی سبک‌های اسناد رویدادهای خوشایند و ناخوشایند در قرآن. روان‌شناسی فرهنگی، 7(2)، 160ـ184.
    • تبیک، محمدتقی (1398). تدوین الگوی کشمکش‌های روانی ـ معنوی در جامعة ایران: روش آمیخته. رسالة دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
    • سرمد، زهره و دیگران (1395). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن. قم: جامعة مدرسین.
    • طبرسى، فضل بن حسن (1414ق). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. تحقیق محمدجواد بلاغی. تهران: ناصر خسرو.
    • عبدلی، هادی و احمدی، محمدرضا (1395). انواع سبک‌های اسنادی و نقش آن در رفتار از نگاه قرآن کریم. کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانی. تهران: مطالعات فرهنگی.
    • کلینی، محمد ‌بن ‌یعقوب (1407ق). الکافی. تصحیح علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    • مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    References: 
    • Bayley, J., & Hayes, J. A. (1998). Religious attributions of responsibility: A review of empirical literature and development of an instrument. Counseling and Values, 43(1), 49–62.
    • Bulman, R. J., & Wortman, C. B. (1977). Attributions of blame and coping in the "real world": Severe accident victims react to their lot. Journal of Personality and Social Psychology, 35(5), 351–363.
    • Exline, J. J., & Rose, E. (2005). Religious and spiritual struggles. In R. Paloutzian & C. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (pp. 295–314). New York: Guilford Press.
    • Exline, J. J., Park, C. L., Smyth, J. M., & Carey, M. P. (2011). Anger toward God: Social-cognitive predictors, prevalence, and links with adjustment to bereavement and cancer. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 129-148.
    • Gall, T. L., & Bilodeau, C. (2017). "Why me?" - women's use of spiritual causal attributions in making sense of breast cancer. Psychology & health, 32(6), 709–727.
    • Garey, E., Chesser, S., Hood, R. W., & Forbes, S. A. (2018). The Religious Attribution Scale: Further validation with an American sample. Mental Health, Religion & Culture, 21(9-10), 926–933.
    • Garey, E., Siregar, J. R., Hood, R. W., Jr., Agustiani, H., & Setiono, K. (2016). Development and validation of Religious Attribution Scale: In association with religiosity and meaning in life among economically disadvantaged adolescents in Indonesia. Mental Health, Religion & Culture, 19(8), 818– 832.
    • Gorsuch, R. L. (1988). Psychology of religion. Annual Review of Psychology, 39, 201–221.
    • Gorsuch, R. L., & Smith, C. S. (1983). Attributions of responsibility to God: An interaction of religious beliefs and outcomes. Journal for the Scientific Study of Religion, 340-352.‏
    • Hood, R. W., Jr., Hill, P. C., & Spilka, B. (2009). The psychology of religion: An empirical approach (4th ed.). New York, London: Guilford Press.
    • Hovemyr, M. (1998). Secular and religious attributions of success and failure among Polish students. Journal of Social Psychology, 138, 149–163.
    • Ironson, G., Stuetzle, R., Ironson, D., Balbin, E., Kremer, H., George, A., Fletcher, M. A. (2011). View of God as benevolent and forgiving or punishing and judgmental predicts HIV disease progression. Journal of Behavioral Medicine, 34, 414–425.
    • Karakaya, F. (2008). The possible roles of religious coping in the relationship between religious attribution and well-being (Unpublished master’s thesis). International Islamic University, Selangoor.
    • Knight, N., Sousa, P., Barret, J. L., & Atran, S. (2004). Children’s attributions of beliefs to humans and God: Cross-cultural evidence. Cognitive Science, 28(1), 117–126.
    • Laurin, K., Shariff, A. F., Henrich, J., & Kay, A. C. (2015). Outsourcing punishment to God: Beliefs in divine control reduce earthly punishment. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 279, 3272–3281.
    • Lupfer, M. B., Brock, K. F and DePaola, S. J. (1992). The Use of Secular and Religious Attributions to Explain Everyday Behavior. Journal for the Scientific Study of Religion, 31 (4), 486-503.
    • Lupper, M. B., De Paola, S. J., Brock, K. F., & Clement, L. (1994). Making secular and religious attributions: The availability hypothesis revisited. Journal for the Scientific Study of Religion, 33(2), 162–171.
    • Pargament, K. I., Ensing, D. S., Falgout, K., Olsen, H., Reilly, B., Van Haitsma, K., & Warren, R. (1990). God help me: (I): Religious coping efforts as predictors of the outcomes to significant negative life events. American Journal of Community Psychology, 18, 793–824.
    • Pargament, K. I., Koenig, H. G., Tarakeshwar, N., & Hahn, J. (2004). Religious coping methods as predictors of psychological, physical and spiritual outcomes among medically ill elderly patients: a two-year longitudinal study. Journal of health psychology, 9(6), 713–730.
    • Park, C. L., & Cohen, L. (1993). Religious and nonreligious coping with the death of a friend. Cognitive Therapy and Research, 17, 561–577
    • Schieman, S. (2010). Socioeconomic status and beliefs about God’s influence in everyday life. Sociology of Religion, 71(1), 25–51.
    • Schneider, A., & Smith, H. W. (2011). Religious attributions in cross-cultural comparison. Current Research in Social Psychology, 16 (11), 109-125.
    • Shortz, J. L., & Worthington, E. L. (1994). Young adults’ recall of religiosity, attributions, and coping in parental divorce. Journal for the Scientific Study of Religion, 33, 172–179.
    • Smith, B. W., Pargament, K. I., Brant, C., & Oliver, J. M. (2000). Noah revisited: Religious coping by church members and the impact of the 1993 Midwest flood. Journal of Community Psychology, 28, 169–186.
    • Spilka, B., & Schmidt, G. (1983). General Attribution Theory for the Psychology of Religion: The Influence of Event-Character on Attributions to God. Journal for the Scientific Study of Religion, 22, 326.
    • Spilka, B., Shaver, P. R., & Kirkpatrick, L. A. (1985). A general attribution theory for the psychology of religion. Journal for the Scientific Study of Religion, 24, 1–2.
    • Stroope, S., Draper, S., & Whitehead, A. L. (2013). Images of a loving God and sense of meaning in life. Social Indicator Research, 111(1), 25–44.
    • Watson, P., Morris, R., & Hood, R. (1990). Attributional Complexity, Religious Orientation, and Indiscriminate Proreligiousness. Review of Religious Research, 32(2), 110-121.
    • Wong, P. T., & Weiner, B. (1981). When people ask "why" questions, and the heuristics of attributional search. Journal of Personality and Social Psychology, 40(4), 650–663.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, Ali, omidi, Ahad, Jahangiri, Mostafa, Hafezi , Mojtaba.(2025) Standardization of the Religious Attribution in Iranian-Islamic culture. Ravanshenasi Wa Din, 17(3), 37-54 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.5000659

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Bayat; Ahad omidi; Mostafa Jahangiri; Mojtaba Hafezi ."Standardization of the Religious Attribution in Iranian-Islamic culture". Ravanshenasi Wa Din, 17, 3, 2025, 37-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, A, omidi, A, Jahangiri, M, Hafezi , M.(2025) 'Standardization of the Religious Attribution in Iranian-Islamic culture', Ravanshenasi Wa Din, 17(3), pp. 37-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, A, omidi, A, Jahangiri, M, Hafezi , M. Standardization of the Religious Attribution in Iranian-Islamic culture. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 17(3): 37-54