Pages:
27-46
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی
Abstract:
تحقیق در این باره که «خرد چیست و چگونه تعریف می شود؟» بنیادی ترین حوزه از مطالعات خرد است. هدف این پژوهش، مفهوم شناسی «خرد» در روان شناسی و شناسایی مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی است. بدین منظور، برای مفهوم شناسی «خرد» در روان شناسی و سپس شناسایی مفاهیم متناظر با آن در منابع اسلامی، از روش «معناشناسی زبانی» و در بخش بررسی میزان مطابقت این مفاهیم با خرد در منابع اسلامی، از روش «توصیفی زمینه یابی» استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد: حوزه معنایی «خرد» در لغت و روان شناسی، با مؤلفه هایی همچون «دانش ساختاری و فرایندی، ژرف نگری، نیک خواهی و ارزش های متعالی، کنترل هیجانی و عواطف مثبت و عمل به دانش و توانمندی های مهارتی» مشخص می شود. متناظر با حوزه معنایی «خرد» در لغت و روان شناسی، واژگانی از جمله «عقل، علم، معرفت، حکمت، فطنه، ذکاء، فهم، شعور، ادراک، استنتاج فکر، فقه، رویه، خبره، کیاست، فراست، درایت، حصافت، حذاقت، تدبر، تمییز، نصح و بصیرت» در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج پژوهش در گام دوم نشان داد: مفاهیم «استنتاج، حذاقت، حصافت، و نصیحت» با میزان شاخص روایی محتوایی (CVI) 72/.، 44/.، 44/.، و 36/. حذف و 19 مفهوم دیگر از میزان قرابت مطلوب با خرد در منابع اسلامی برخوردار است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bayat, Ali, Rafieihonar, Hamid, Jahangirzadeh qomi, Mohammad reza.(2025) مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی. Ravanshenasi Wa Din, 15(3), 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Bayat; Hamid Rafieihonar; Mohammad reza Jahangirzadeh qomi."مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی". Ravanshenasi Wa Din, 15, 3, 2025, 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bayat, A, Rafieihonar, H, Jahangirzadeh qomi, M.(2025) 'مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی', Ravanshenasi Wa Din, 15(3), pp. 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bayat, A, Rafieihonar, H, Jahangirzadeh qomi, M. مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 15(3): 27-46