Ravanshenasi Wa Din, Volume 14, Issue 1, No 53, Year 2025 , Pages 69-82

    نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Farhad Khormaei / دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز / khormaee_78@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، تبیین نقش واسطه گری فضیلت اخلاقی صبر، در بین هوش موفق و خردمندی است. روش پژوهش از نوع همبستگی، با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. بدین منظور، تعداد 300 نفر (180 زن، 120 مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و مقیاس های خودسنجی خردمندی وبستر (2003)، هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو (2002) و صبر (خرمائی و همکاران، 1393) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که داده ها با مدل برازش دارد و اثر مستقیم هوش موفق، بر خردمندی و فضیلت اخلاقی صبر به ترتیب، (57/0=β، 41/0=β، و 001/0=p) و همین طور، فضیلت اخلاقی صبر بر خردمندی (16/0=β و001/0=p) تأیید شد. همچنین، مدل نشان داد که فضیلت اخلاقی صبر، نقش واسطه ای بین هوش موفق و خردمندی (06/0=β و001/0=p) دارد. این نتایج بیانگر این است که متغیرهای شناختی همچون هوش موفق، به همراه و واسطه فضیلت اخلاقی صبر برای رسیدن به خردمندی لازم هستند. براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد می شود که آموزش هوش موفق و فضیلت های اخلاقی همچون صبر مورد توجه قرار گیرد تا موجب تقویت و بروز خردمندی در افراد گردد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Roghayyeh, Khormaei , Farhad.(2025) نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان. Ravanshenasi Wa Din, 14(1), 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Roghayyeh ; Farhad Khormaei ."نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان". Ravanshenasi Wa Din, 14, 1, 2025, 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Khormaei , F.(2025) 'نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان', Ravanshenasi Wa Din, 14(1), pp. 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Khormaei , F. نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 14(1): 69-82