Ravanshenasi Wa Din, Volume 15, Issue 4, No 60, Year 2025 , Pages 145-156

    اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه
    Abstract: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر کرج انجام شد. روش پژوهش از نوع «نیمه آزمایشی» با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه پژوهشْ دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که 40 تن به عنوان نمونه و به شیوه «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» با جایگزینی تصادفی انتخاب و در گروه های آزمایش (20 تن) و گواه (20 تن) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه «استرس تحصیلی» انگ و هوان (2006) بود. برای گروه آزمایش 12 جلسه «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات درمانی، مجدداً پس آزمون از افراد هر دو گروه گرفته و در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» موجب کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Alireza, , Vahid, , Zhra, , Ali.(2025) اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه. Ravanshenasi Wa Din, 15(4), 145-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alireza ; Vahid ; Zhra ; Ali ."اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه". Ravanshenasi Wa Din, 15, 4, 2025, 145-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , V, , Z, , A.(2025) 'اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه', Ravanshenasi Wa Din, 15(4), pp. 145-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , V, , Z, , A. اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 15(4): 145-156