Pages:
95-106
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
The present study aims at investigating the effect of religious teachings in preschool period. It used experimental method, and the results obtained from a researcher-made test conducted before and after teaching children, in experiment and control groups each with 50 subjects, were compared. Multiphase cluster sampling was used in this study. To do so, Mazandaran was divided into three regions, i.e. eastern, western and central, and two nursery schools were selected for each cluster, one as the control group and the other as the experiment group. The results show that religious teachings have meaningful effect on children's familiarity with religious concepts, religious rites, religious places, and their behavioral consonance with their parents.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تأثیر آموزههای دینی در مهد کودکهای تحت پوشش بهزیستی استان مازندران بر ارتقاء هماهنگی رفتاری با والدین
Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزه های دینی در دوران پیش دبستانی انجام شده است. در این بررسی از روش آزمایش استفاده، و نتیجهی یک آزمون محقق ساختهی قبل و پس از آموزش کودکان، در دو گروه 50 نفری آزمایش و گواه، مقایسه شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نیز استفاده شده است؛ به طوری که استان مازندران به سه منطقهی شرق، غرب و مرکز تقسیم، و در هر خوشه دو مهد کودک انتخاب شده است که یکی از آنها در گروه کنترل و دیگری در گروه آزمایش قرار دارد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که آموزه های دینی بر آشنایی کودک با مفاهیم دینی، مسائل دینی، مناسک دینی، اماکن دینی و هماهنگی رفتاری با والدین تأثیر معناداری دارد.
References:
- ـ افروز، غلامعلي، روانشناسي وتربيت کودکان ونوجوانان، تهران، انجمن اولياء ومربيان، 1374.
- ـ بهشتي، احمد، اسلام وبازي کودکان، تهران، وزارت آموزش و پروش، 1366.
- ـ پرينگل، مياکلمر، نيازهاي کودکان (دور نماي فردا) نيره ايجادي و جواد شافعي مقدم، تهران، رشد، 1380.
- ـ خمارلو، توران (مير هادي)، کتاب کار مربي کودک (برنامه کار سالانه مربي در مهد کودک وکودکستان)، تهران، آگاه، چ دهم، 1379.
- ـ رئيس دانا، فريبرز، والدين وفرزندان زير شش سال، تهران، رشد، 1384.
- ـ رشيدپور، مجيد، «بيدارسازي حس مذهبي در کودکان»، پيوند، ش 268، تابستان 1380، ص 46 ـ 61.
- ـ شفيعآبادي، عبدالله، راهنمايي ومشاوره کودک (مفاهيم وکاربردها )، تهران، سمت، 1374
- ـ شکوهييکتا، محسن، تعليم وتربيت اسلامي، (مباني و روشها)، تهران، ايران، 1370.
- ـ قائمي، علي، تربيت وباز سازي کودکان، تهران، اميري، چ نهم، 1374.
- ـ قائمي، علي، خانواده ومسائل مبتني بر کودکان، تهران، انجمن اولياء و مربيان، 1384.
- ـ لطفآبادي، حسين، رشد اخلاقي، ارزشي و ديني در نوجواني و جواني، تهران، نسل سوم، 1382.
- ـ وبينگر، ميلتون و لگن هاوزن، محمد، دين و چشم اندازهاي نو، غلامحسين توکلي، تهران مرکز مطالعات و تحقيقات اسلامي، 1377.
- الياده، مير چاد، دين پژو هشي، بهاءالدين خرمشاهي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1375.
- -Developmental approack. In t. lickona(Ed)
- -Kohlberg, moral stages and moracalization: the cognitive, 1976.
- -Pargament, Kenneth 1, the psychology of Religion and coping (theory Research, practice) Guilford press, 1997.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyedeh zeynab, Sattar-zade, Dawood.(2025) Investigating the Effect of Religious Teachings on Raising Behavioral Consonance with Parents in Nursery Schools under Welfare Office of Mazandaran. Ravanshenasi Wa Din, 3(1), 95-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyedeh zeynab ; Dawood Sattar-zade."Investigating the Effect of Religious Teachings on Raising Behavioral Consonance with Parents in Nursery Schools under Welfare Office of Mazandaran". Ravanshenasi Wa Din, 3, 1, 2025, 95-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Sattar-zade, D.(2025) 'Investigating the Effect of Religious Teachings on Raising Behavioral Consonance with Parents in Nursery Schools under Welfare Office of Mazandaran', Ravanshenasi Wa Din, 3(1), pp. 95-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Sattar-zade, D. Investigating the Effect of Religious Teachings on Raising Behavioral Consonance with Parents in Nursery Schools under Welfare Office of Mazandaran. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 3(1): 95-106