Ravanshenasi Wa Din, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2025 , Pages 107-127

    Relationship between Ellis Irrational Beliefs and Aggression of Middle School student's (third grade girls): Behbahan city

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Kobra Kazemiyan Muqaddam / Faculty Member, Azad Islamic University Dezfull. / k.kazemian@yahoo.com
    Gholam hosein karimi kahaki / Faculty Member, Azad Islamic University Behbahan. / hosein5820@yahoo.com
    Abstract: 
    The purpose of this study is to review Relationship between Ellis irrational beliefs and aggression of middle school student's (third grade girls) in the Behbahan city. The sample comprises of 180 students who were randomly selected. Tools which we used in this study are: irrational beliefs questionnaire and Aggression Questionnaire. The research design is based on correlation. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics such as mean and standard deviation, the method of inferential statistics, such as Pearson correlation is used. Results of Pearson correlation had shown that there is a significant positive relationship (p < 0001/0 ) between irrational beliefs and aggression among the third grade middle school girls in the Behbahan city.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی الیس و پرخاشگری دانش‌آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان
    Abstract: 
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی الیس و پرخاشگری دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان در سال تحصیلی 88- 1387 و نمونه آن را 180 نفر از این دانش آموزان که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده، تشکیل می دهد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت اند از: پرسش نامه باورهای غیرمنطقی و پرسش نامه پرخاشگری. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی، نظیر میانگین و انحراف معیار، از روش آمار استنباطی همانند ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است که بین باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان در سطح 0001/0> p رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
    References: 
    • الیس، آ. و هارپر، ر، زندگی عاقلانه، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران، رشد، 1383.
    • استادیان، مریم، «اثربخشی مشاوره گروهی بر عزت نفس و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان»، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، واحد علوم و تحقیقات خوزستان.
    • تقی پور، م، «باورهای غیرمنطقی و آشفتگی های روانی»، بهداشت جهان، ش3، دوره 12،1377.
    • جورج، آر.ال. و کریستیانی، تی. اس. روان شناسی مشاوره (مشاوره ها، نظریه ها و کاربردها و اهداف و فرآیندهای مشاوره و روان درمانگری)، ترجمه رضا فلاحی و محسن حاجیلو، تهران، رشد، 1377.
    • شفیع آبادی، ع. و ناصری، غ. ر، نظریه های مشاوره و روان درمانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1365.
    • عبادی، غ و معتمدین، م، «بررسی ساختار عاملی آزمون باورهای غیرمنطقی جونز در شهر اهواز»، دانش و پژوهش در روان شناسی، سال هفتم.
    • عبادی، غ و معتمدین، م، «نقش باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 14، 1386.
    • عزتی راد، م، «بررسی باورهای هنجاری کودکان و نوجوانان شهر شیراز درباره پرخاشگری و رفتارهای پرخاشگرانه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)، 1378.
    • علیپور بهبهانی، ح، «بررسی رابطه رضایت زناشویی و خودپنداره در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اهواز. 1385.
    • قائمی، ع، سازندگی و تربیت دختران، تهران، انجمن اولیاء و مربیان، 1380.
    • مشاک، ر، «مقایسه باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل و غیرشاغل دبیرستان های شهر اهواز»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، 1385.
    • Ellis, A, Rational-Emotive Therapy. In Four Psychotherapies, edited by R. Corsini, PP. 167-206. Itasca, III: Peacock, 1970.
    • Ellis, A, Humanistic psychotherapy. The rational– emotive approach,New York: Crown and MC Graw- Hill, 1973.
    • Haree, R., & Lamb, R, The Encyclopedic Dictionary of Psychology. Oxford, England: Basil Blackwell, 1983.
    • Hart, K; Turner, et al., Life stress and anger: Moderating effects of type an irrational beliefs. Available at, 2002.
    • Kerjcie, R. V., & Morgan, D. W, Determining sample size for research. Activities, Educational and Pasychological Measurments, 30, 1970.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemiyan Muqaddam, Kobra, karimi kahaki, Gholam hosein.(2025) Relationship between Ellis Irrational Beliefs and Aggression of Middle School student's (third grade girls): Behbahan city. Ravanshenasi Wa Din, 3(3), 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kobra Kazemiyan Muqaddam; Gholam hosein karimi kahaki."Relationship between Ellis Irrational Beliefs and Aggression of Middle School student's (third grade girls): Behbahan city". Ravanshenasi Wa Din, 3, 3, 2025, 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemiyan Muqaddam, K, karimi kahaki, G.(2025) 'Relationship between Ellis Irrational Beliefs and Aggression of Middle School student's (third grade girls): Behbahan city', Ravanshenasi Wa Din, 3(3), pp. 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemiyan Muqaddam, K, karimi kahaki, G. Relationship between Ellis Irrational Beliefs and Aggression of Middle School student's (third grade girls): Behbahan city. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 3(3): 107-127