Ravanshenasi Wa Din, Volume 3, Issue 4, No 12, Year 2025 , Pages 89-108

    Assessment of the Rate of Happiness among the Students of Tehran University, Qom Campus, and the Factors Affecting it

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Narges Jahangir Esfahan / کارشناس پردیس قم دانشگاه تهران / jahangir.esfahani@yahoo.com
    Zolfa Haqgooyan / دانشجوی دکترا پردیس قم دانشگاه تهران
    Abstract: 
    The present research aims at investigating the rate of happiness among the students of Tehran University, Qom Campus, and identifying and ranking the factors affecting it. The research method is survey- descriptive and statistical population which includes 1464 students who study in different faculties during the first semester in the academic year of 89-90. The statistical sample includes 218 students who have been selected through a simple and classified random method. Oxford 29-statement happiness questionnaire with the reliability of 0.89 based on Cronbach's Alpha has been used to collect data. In addition to descriptive methods, inferential statistics at the level of Friedman's test of analysis of variance (ANAVA) and t-test have been used to compare the means, by using SPSS. The analysis of data shows that the rate of happiness among the students of Tehran University, Qom Campus is satisfactory. There is a significant difference between the rate of happiness among the students of management faculty and the students of law, jurisprudence, and philosophy faculties. There is no significant difference the rate of happiness between male or female students or between students in MA level and those in BA level. Furthermore, six factors affecting the happiness of students have been identified. Ranked according to their priority they are as follow: 1. Interaction between students and professors; 2. Welfare facilities of the University; 3. Organizational atmosphere dominating the university; 4. Students' participation in class activities; 5. Professors' teaching and evaluation methods; 6. Membership in certain groups( sport, cultural, religious, …).
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :سنجش میزان و عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران و شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر برآن است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 1464 نفر دانشجویی که درنیمسال اول سال تحصیلی90ـ89، در دانشکده های مختلف مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری 218 نفر می باشد که بر اساس روش تصادفی طبقه ای و ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه 29 سؤالی سنجش شادی آکسفورد با پایایی 89/0بر مبنای آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر روش های توصیفی، از آمار استنباطی درحد آزمون تحلیل واریانس فریدمن وآزمونT برای مقایسه میانگین ها در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان می دهد، که میزان شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران درسطح مطلوب می باشد. بین میزان شادی دانشجویان دانشکده های مدیریت، حقوق وفقه و فلسفه تفاوت معنی داری وجود دارد. اما بین میزان شادی دانشجویان دختر و پسر و مقاطع مختلف کارشناسی وکارشناسی ارشد تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین شش عامل به عنوان عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان شناسایی شد که به ترتیب زیر اولویت بندی شدند:1. تعامل بین دانشجو و استاد؛ 2. امکانات رفاهی دانشگاه؛ 3. جوّ سازمانی حاکم بر دانشگاه؛ 4. مشارکت دانشجو در فعالیت های کلاسی؛ 5. شیوه های تدریس و ارزشیابی استادان؛ 6. عضویت در گروه های خاص(ورزشی، فرهنگی، مذهبی و...).
    References: 
    • اميديان، مرتضي، «بررسي وضعيت سلامت عمومي و شادكامي در دانشجويان دانشگاه يزد»، فصلنامه مطالعات تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي، ش 1(10)، 1388، ص 116- 101
    • جعفري، علي، «رابطه ابعاد شخصيت وخلاقيت با شادكامي دربين دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه تبريز»، پ‍اي‍ان ‌ن‍ام‍ه‌كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور مركز تهران، 1387. 
    • حياتي، حميدرضا، «تأثير محيط فيزيكي مدرسه بر نشاط دانش‌آموزان دورة متوسطه شهرستان ساري»، پ‍اي‍ان‌ن‍ام‍ه‌ كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي رودهن، 1387. 
    • زارعي متين، حسن و همكاران، «نقش دانشگاه در ايجاد عوامل مؤثر برشادي»، فصلنامة فرهنگ در دانشگاه اسلامي، ش2، ص 27-4، 1388. 
    • ظهوري، عليرضا، فكوري، عيلرضا، «وضعيت شادابي دانشجويان دانشكده مديريت و اطلاع رساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران»، فصلنامه ارمغان دانش، ش30، ص72 – 63، 1382. 
    • عباسي، ناهيد، «بررسي عوامل موثر بر نشاط و شادابي دانش آموزان از ديدگاه دبيران و دانش آموزان دبيرستانهاي دخترانه شهر اصفهان درسال تحصيلي ۱۳۸۲‎-۱۳۸۳‬»، پايان ‌نامه كارشناسي ارشد دانشكده علوم تربيتي دانشگاه آزاد خوراسگان، 1383. 
    • علوي، پروانه، «ب‍ررس‍ي‌ راب‍طه‌ ش‍ادي‌ ب‍اش‍خ‍ص‍ي‍ت‌ در دان‍ش‍ج‍وي‍ان‌ دخ‍ت‍ر ورزش‍ك‍ار و غ‍ي‍رورزش‍ك‍ار دان‍ش‍گ‍اه‌ تبريز»، پايان نامه كارشناسي ارشد دان‍ش‍ك‍ده‌ ت‍ربيت‌ ب‍دن‍ي‌ و ع‍ل‍وم‌ ورزش‍ي دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ي‌واح‍د ت‍ه‍ران‌ م‍رك‍زي، 1379‌. 
    • كاظميان مفدم، كبری و مهرابی زاده هنرمند، مهناز، «بررسی رابطه نگرش مذهبی با شادكامی و سلامت روانی دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان»، فصلنامه روانشناسی ودين، سال دوم، ش4، زمستان، ص 174- 157، 1388. 
    • مرداي، مريم و همكاران، «شادماني و شخصيت بررسي موردي»، تازه‌هاي علوم شناختي، ش2، ص 63-61، 1384. 
    • نصوحي دهنوي، محمود. «بررسي رابطه بين ميزان شادماني و عوامل آموزشگا‌هي دانش‌آموزان دبيرستاني شهرستان مباركه سال تحصيلي ۸۲ – ۸۱»، پ‍اي‍ان‌ن‍ام‍ه‌كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان، 1382.
    • Easterline, H. R., "Explaining Happiness", Proceding of the National Academy of Sciences, v 16, septamber 2003, p 116ـ193.
    • Graham, C., "The Economics of Happiness", The Brooking Institution, 2005.
    • Lucas , R , E & Diner, E, & Suh, E,"Discriminant Validity of Well – Beinge Measures", Journal of Personality and Social Psychology, v71, 1996, p 616-628.
    • Lyubomirsky, S. et al., "Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change", Review of General Psychology, v 9, 2005, p 111ـ 131. 
    • Montier , J, "Global Equity Strategy", Journal of the Psychology of Happiness, 2004.
    • Schwartz, N., Strack, F., "Evaluating one’s Life: Ajudgement Model of Subjective Well – Being", Subjective Well – Being: an Interdisciplinary Approach, 1991, p 27- 47 
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Jahangir Esfahan, Narges, Haqgooyan, Zolfa .(2025) Assessment of the Rate of Happiness among the Students of Tehran University, Qom Campus, and the Factors Affecting it. Ravanshenasi Wa Din, 3(4), 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Narges Jahangir Esfahan; Zolfa Haqgooyan."Assessment of the Rate of Happiness among the Students of Tehran University, Qom Campus, and the Factors Affecting it". Ravanshenasi Wa Din, 3, 4, 2025, 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Jahangir Esfahan, N, Haqgooyan, Z.(2025) 'Assessment of the Rate of Happiness among the Students of Tehran University, Qom Campus, and the Factors Affecting it', Ravanshenasi Wa Din, 3(4), pp. 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Jahangir Esfahan, N, Haqgooyan, Z. Assessment of the Rate of Happiness among the Students of Tehran University, Qom Campus, and the Factors Affecting it. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 3(4): 89-108