Pages:
5-18
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The present paper seeks to construct and determine psychometric features of father's educational role in the view of Islam. A questionnaire with 48 items was designed using Quranic verses and Islamic traditions based on which father's educational role was explained and its theoretical components were extracted. A descriptive-survey method is used in this research which was conducted on a sample consisting of 382 high school students from zone 18 in Tehran. The result of construct validity analysis indicated high correlation between items and total score. The reliability of questionnaire was 0.89 based on Cronbach's Alpha and its internal consistency was 0.87 based on Guttman's split half coefficient. The test-retest results, with three week intervals, showed that the correlation was 0.783 at level of 0.01 between test and retest. This questionnaire has desirable validity and reliability to be used in research.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام
Abstract:
هدف این پژوهش ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام بود. بر این اساس، با استفاده از آیات و روایات اسلامی، به تبیین نقش تربیتی پدر پرداخته و با استخراج مؤلفه های نظری نقش پدری پرسش نامه ای 48 سؤالی تدوین شد. روش تحقیق به دو شیوه توصیفی و پیمایشی می باشد. برای جمع آوری آموزه های دین اسلام، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته است، و برای ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس، روش پیمایشی در نمونه ای 382 نفری از دانش آموزان دبیرستانی منطقه 18 تهران به کار رفته است.
در بررسی روایی محتوای پرسش نامه، ضریب تطابق کندال 2/0 با سطح معناداری 0001/0، نشان دهندهی میزان توافق کارشناسان خبره در مورد موافقت گویه های طراحی شده می باشد. روایی ملاک با محاسبه ضریب همبستگی مقیاس حاضر و مقیاس دلبستگی به پدر (IPPA) 129/0 بود که در سطح 05/0 معنادار می باشد. نتیجه بررسی روایی سازه حاکی از همبستگی بالای سؤالات با نمره کل بود. در بررسی اعتبار پرسش نامه آلفای کرونباخ برابر با 89/0 می باشد، و میزان همسانی درونی بر اساس ضریب دو نیمه سازی گاتمن 87/0 می باشد. در روش بازآزمایی با فاصله زمانی سه هفته، نتایج نشان از همبستگی 783/0 در سطح 01/0 بین اجرای اولیه و اجرای مجدد دارد. از این رو، با استفاده از منابع اسلامی امکان ساخت ابزاری برای سنجش نقش تربیتی پدر وجود دارد. این ابزار، جهت استفاده های پژوهشی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است.
References:
- ابن ابيالحديد، عبدالحميدبن هبة الله (1404ق)، شرح نهج البلاغه، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي.
- اعزازی، شهلا (1376)، جامعهشناسی خانواده، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
- آدامز و همکاران (1373)، روانشناسي کودکان محروم از پدر، ترجمة خسرو باقري و محمد عطاران، تهران، تربيت.
- بیابانگرد، اسماعیل (1386)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چ دوم، تهران، دوران.
- ثنایی، باقر و همکاران (1387)، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران، بعثت.
- حرعاملى، محمدبن حسن (1409ق)، تفصيل وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آلالبيت.
- سرمد، زهره و ديگران (1385)، روشهاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگاه.
- صدوق، محمدبن على (1412ق)، من لا يحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين.
- طبرسى، فضلبنحسن (1412ق)، مكارم الأخلاق، چ چهارم، قم، شريف رضى.
- كلينى، محمدبن يعقوب (1407ق)، الكافي، چ چهارم، تهران، دار الكتب الإسلامية.
- یاسمینژاد، پریسا و محسن گلمحمدیان (1390)، راهنمای کاربردی spss 17 در روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران، ارجمند.
- Krampe, E.M. (2005), The father presence questionnaire.
- Ancona, F. (1998), Crisis in America: Father absence. Commack, NY: Nova Science.
- Biller, H. B. (1971), Father, child, and sex role. Lexington, MA: Heath.
- David Popenoe, Life Without Father: Compelling New Evidence That Fatherhood and Marriage Are Indispensable for the Good of Children and Society (New York: The Free Press, 1996, p. 146.
- Kyle D, (2000), Pruett, Fatherneed: Why Father Care is as Essential as Mother Care for Your Child, (New York: The Free Press, p. 17-34.
- Lamb, M. E. (1981b), Fathers and child development: An integrative overview. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (Rev. ed., p. 1- 70). New York: Wiley.
- Lamb, M. E. (Ed). (1976), The role of the father in child development. New York: Wiley.
- Lamb, M. E. (Ed.). (1981c), The role of the father in child development (Third ed.). New York: Wiley.
- Lamb, M. E, & et al. (1985), The role of the father in child development: The effects of increased paternal involvement. In B. B. Lahey & A. E. Kazdin (Eds.), Advances in clinical child psychology,v 8, p. 229- 266.
- Lamb, M.E., (1997), ‘The development of father-infant relationships’, in Lamb (ed.), The Role of the Father in Child Development, 3rd edition, p. 104-120.
- Mosely, J., & Thomson, E. (1995), Fathering behavior and child outcomes: The role of race and poverty. In W. Marsiglio (Ed.), Fatherhood: Contemporary theory, research, and social policy, (p. 148–165). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Popenoe, D. (1996a), A world without fathers: Consequences of children living with fathers, The Wilson Quarterly, v 20, p. 12-30.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hemmati, Majid, Fathi ashtiyani, Ali.(2025) Construction and Determination of Psychometric Features of Father's Educational role in the View of Islam. Ravanshenasi Wa Din, 6(3), 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Majid Hemmati; Ali Fathi ashtiyani."Construction and Determination of Psychometric Features of Father's Educational role in the View of Islam". Ravanshenasi Wa Din, 6, 3, 2025, 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hemmati, M, Fathi ashtiyani, A.(2025) 'Construction and Determination of Psychometric Features of Father's Educational role in the View of Islam', Ravanshenasi Wa Din, 6(3), pp. 5-18
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hemmati, M, Fathi ashtiyani, A. Construction and Determination of Psychometric Features of Father's Educational role in the View of Islam. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 6(3): 5-18