Ravanshenasi Wa Din, Volume 9, Issue 2, No 34, Year 2025 , Pages 5-25

    The Development of Religiosity in Early Childhood: an Islamic- Psychological Approach

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahmoud Nouzari / Assistant Professor of educational Psychology /Howza and University Research center / mnowzari@rihu.ac.ir
    Abstract: 
    The present study investigates "the development of religiosity in early childhood" from the view of Islam and psychology, in order to have a more comprehensive and deeper understanding of this issue. This study is mainly concerned with the commonalities and differences between the two approaches. The results of this comparative study indicate that the two approaches differ in terms of describing and explaining the foundations and roots of religiosity. According to psychology, the prime roots of religiosity are ascribed to the child's experiences of the surrounding environment. Islam sees that the roots of religiosity should be found in the child’s innate nature, i.e. love of goodness and perfect happiness, and the child's experiences of the surrounding environment can only prepare the ground for the development of or deviation from innate nature. Concerning how religiosity develops, the two shares the view that emphasis on creating safe and dynamic environment contributes to optimum development of religiosity and they emphasize that child- parents experiences are recorded in the child’s psychological system and have impact on the child’s future religiosity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی
    Abstract: 
    این مقاله «رشد دینداری در اوائل کودکی» را از منظر روان شناختی و اسلامی و با هدف دستیابی به شناختی عمیق تر و چندوجهی بررسی کرده است. پرسش از وجوه تمایز و تشابه دو رویکرد، محور اساسی بررسی  این مطالعه است. روش پژوهش تطبیقی است. یافته های پژوهش حاکی از تمایز بین دو رویکرد، در توصیف و تبیین مبانی و ریشه های اولیه دینداری است. از منظر روان شناختی، ریشه های اولیه دینداری ناشی از برآیند تجارب کودک با محیط پیرامونی است. از منظر اسلام نیز، ریشه های اولیه دینداری را باید در فطرت به معنای عشق به خیر و سعادت مطلقه پی جویی کرد، برایند تجارب کودک با محیط پیرامونی، تنها زمینه رشد یا انحراف از فطرت را فراهم می کند. در زمینه چگونگی شکل گیری دینداری، وجه تشابه دو دیدگاه، تأکید بر ایجاد محیط زیست امن، پویا و پاسخ گو برای رشد مطلوب دینداری است. هر دو دیدگاه، بر ثبت تجارب کودک- والدین در نظام روانی کودک و تأثیر این تجارب بر دینداری در آینده تأکید دارند.
    References: 
    • ابن‌ابي‌الدنيا، بي‌تا، كتاب العيال، دمشق، دار ابن‌ارقم.
    • ابن‌فهد حلي، احمد، بي‌تا، عدة الداعي ونجاح الساعي، تحقيق احمد موحدي قمي، قم، مكتبة الوجداني.
    • حر عاملي، محمدبن حسن، 1401ق، وسائل الشيعه، 20 جلد، چ پنجم، تهران، اسلاميه.
    • حسيني‌زاده، سيدعلي، 1384، تربيت فرزند، چ چهارم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • حميري، عبدالله‌بن جعفر، 1413ق، قرب الاسناد، چ جديد، قم، موسسه آل‌البيت.
    • طبسي، محمدجواد، 1374، حقوق فرزندان در مكتب اهل‌البيت، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • فرامرزقراملکي، احد، 1380، روش‌شناسي مطالعات ديني، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي.
    • كليني، محمد‌بن يعقوب، 1391، الاصول من الكافي، تصحيح الشيخ نجم‌الدين الاملي، 2 جلد، تهران، الاسلاميه.
    • متقي، علي‌‌بن حسام الدين، 1409ق، كنزالعمال في سنن الاقوال والاحوال، 18 جلدي، بيروت، مؤسسه الرساله.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحارالانوار، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • منصور، محمود، 1383، روان‌شناسي ژنتيك، تهران، سمت.
    • موسوي خميني‌، سيدروح‌الله، 1391، شرح حديث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • نوري طبرسي، ميرزاحسين، 1409ق، مستدرك الوسائل، چ دوم، بيروت، مؤسسه آل‌البيت لاحياء التراث.
    • وولف، ديويد. ام، 1386، روان‌شناسي دين، ترجمة محمد دهقاني، تهران، رشد.
    • Fowler, J. W, 1981, Stages of faith: The psychology of human development and the quest for meaning, Newyork, Hayper Collins.
    • Palutzain, R. F, 1996, Invitation to the psychology of Religion, Boston, Allynand Bacon.
    • Roehlkepartain, E. C, & et al, 2005, Handbook of religious and spiritual development in childhood and adolescence, Thousand Oaks, Ca: Sage.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, Mahmoud.(2025) The Development of Religiosity in Early Childhood: an Islamic- Psychological Approach. Ravanshenasi Wa Din, 9(2), 5-25

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmoud Nouzari."The Development of Religiosity in Early Childhood: an Islamic- Psychological Approach". Ravanshenasi Wa Din, 9, 2, 2025, 5-25

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, M.(2025) 'The Development of Religiosity in Early Childhood: an Islamic- Psychological Approach', Ravanshenasi Wa Din, 9(2), pp. 5-25

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, M. The Development of Religiosity in Early Childhood: an Islamic- Psychological Approach. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 9(2): 5-25