Ravanshenasi Wa Din, Volume 1, Issue 3, No 3, Year 2025 , Pages 79-107

    The Relationship of Religious Orientation with Psychological Disorders and Educational Achievement

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ali morad HabibVand / M.A. in clinical psychology of Free Islamic University – Research and Technology Unit / fasadi303@yahoo.com
    Abstract: 
    This research was conducted under the title of: “study of the relationship of religious orientation and psychological disorders and educational achievement in students of Free Islamic and Payam-e Nur Universities of Marand”. The population of the research consisted of 7500 students in these universities; of these, 350 were selected by cluster sampling. The research method was descriptive and of correlation type. To gather data, the questionnaires of “religious attitude and belief” and “SCL-90-R questionnaire of psychological disorders” were used. To measure their educational achievement, the averages of Student's last scores were used. After data-gathering, descriptive statistics (mode mean, median, table and diagram) were used to describe data, and inferential statistics (correlation, T-test) were used for analyzing data. Analysis of results supported the 12 hypotheses of the research. The relation between religious orientation and psychological disorder was negative at level of P
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رابطه‌جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی
    Abstract: 
    این پژوهش درمیان 350 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان مرند»، و به روش پژوهشی، توصیفی و از نوع همبستگی انجام شده است. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه «نگرش و اعتقادات مذهبی» و پرسش نامه سنجش اختلالات روانی «SCL-90-R» استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، آخرین معدل آنها اخذ گردید. در گردآوری داده ها، از آمار توصیفی (میانگین، میانه، نما، جدول و نمودار) وآمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها همبستگی، و آزمون T استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی است، رابطه‌ی بین متغیر جهت گیری مذهبی با اختلالات روانی در سطح P<0.01 منفی است. این رابطه در کلیه‌ی خرده آزمون های 9 گانه‌ی آزمون اختلالات روانی نیز منفی است. رابطه‌ی بین متغیر پیشرفت تحصیلی با جهت گیری مذهبی در سطح P<0.01 مثبت می باشد. رابطه اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی نیز در سطح P<0.01 منفی می باشد.
    References: 
    • ـ قرآن کریم.
    • ـ نهج البلاغه.
    • ـ آذربایجانی، مسعود، موسوی اصل، سید مهدی، درآمدی بر روان شناسی دین، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، 1385.
    • ـ بهرامی احسان هادی، رابطه بین جهت گیری مذهبی، اضطراب و حرمت خود، پایگاه اطلاعات علمی، 1381.
    • ـ بهرامی احسان، هادی، تاشک، آناهیتا، «ابعاد رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت گیری مذهبی»، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال 34. شماره 2، 1383.
    • ـ بلالی، اسماعیل، سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه دانشگاه تبریز و بررسی نقش یادگیری اجتماعی در آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، 1377.
    • ـ پهلوان زاده، سعید، ارتباط بین اعتقادات مذهبی و وضعیت خلق در دانشجویان، چکیده مقالات دومین همایش سراسری نقش دین در بهداشت روان (گردآورنده: جعفر بوالهری)، تهران، انستیتو روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1386.
    • ـ حسینی، سید ابوالقاسم، اصول بهداشت روانی. بررسی مقدماتی اصول انقلاب بهداشت روانی، رواندرمانی و برنامه ریزی در مکتب اسلام، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، 1384.
    • ـ حسینی المدنی، سیدعلی، بررسی رابطه بین نوع آسیب روانی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، 1386.
    • ـ خزائیلی، مهناز، «بررسی فشارهای روانی دانشجویان و چگونگی رفتارهای مواجهه با آن»، ماهنامه دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، شماره 46، خرداد 1376.
    • ـ دلاور، علی، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، 1383.
    • ـ دلاور، علی، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات ارسباران، 1384.
    • ـ سیف، علی اکبر، روش تهیه پرسش نامه در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات دوران، 1378.
    • ـ صفورایی، محمدمهدی، «ایمان به خدا و نقش آن در کاهش اضطراب»، قم، مجله معرفت 75، 1386.
    • ـ فاضل میبدی، محمدتقی، دین چیست، دین از نگاه کتاب و سنت، قم، انتشارات حرم، 1375.
    • ـ فقیهی، علی نقی، مطهری طشی، جمشید، «افسردگی، رویکرد اسلامی در سبب شناسی و فرایند درمان»، قم، مجله معرفت 84.
    • ـ کاپلان، اچ. آی، سادوک، بی. جی، خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری ـ روان پزشکی بالینی، ترجمه عباس رفیعی و فرزین رضایی، تهران، انتشارات ارجمند، 1385، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2003)
    • ـ کاسیرز، ارنست، فلسفه روشنگری، ترجمه یدالله موفق، تهران، انتشارات نیلوفر.
    • ـ کوئینگ، هارولد جی، آیا دین برای سلامت روانی شما سودمند است؟ آثار دین بر بهداشت جسم و روان، ترجمه بتول نجفی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1380.
    • ـ مرتجاعی، عبدالکریم، «تالاسمی و جامعه»، فصلنامه انجمن تالاسمی ایران، شماره11، 1376.
    • ـ میلانی فر، بهروز، بهداشت روانی، تهران، نشر قدس، 1384.
    • ـ نجاتی، عثمان، قرآن و روان شناسی، ترجمه عباس عرب، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، 1384.
    • ـ نیکجه، مجید، «بررسی میزان افسردگی در دانشجویان مؤسسات آموزش عالی ایلام»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی، شماره14، 1376.
    • ـ وست، ویلیام، روان درمانی و معنویت، ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن، تهران، انتشارات رشد، 1383.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    HabibVand, Ali morad.(2025) The Relationship of Religious Orientation with Psychological Disorders and Educational Achievement. Ravanshenasi Wa Din, 1(3), 79-107

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali morad HabibVand."The Relationship of Religious Orientation with Psychological Disorders and Educational Achievement". Ravanshenasi Wa Din, 1, 3, 2025, 79-107

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    HabibVand, A.(2025) 'The Relationship of Religious Orientation with Psychological Disorders and Educational Achievement', Ravanshenasi Wa Din, 1(3), pp. 79-107

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    HabibVand, A. The Relationship of Religious Orientation with Psychological Disorders and Educational Achievement. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 1(3): 79-107