Ravanshenasi Wa Din, Volume 12, Issue 1, No 45, Year 2025 , Pages 99-109

    رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس
    Abstract: 
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی، با استرس دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. از میان آنان 360 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. آنان پرسش نامه های دینداری، مقبولیت اجتماعی، خودکارآمدی و استرس را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد که دینداری (36/0-r=)، مقبولیت اجتماعی (29/0-r=) و خودکارآمدی (41/0-r=) با استرس رابطه‌ی منفی و معنادار داشتند (01/0p≤). در یک مدل پیش بین خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی توانستند 9/40 درصد از تغییرات استرس را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. با توجه به یافته ها خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی مهم ترین پیش بینی کننده های استرس بودند. بنابراین، توصیه می شود درمانگران و مشاوران به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه های مناسبی برای کاهش استرس دانش آموزان طراحی کنند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Farahnaz, , Ali.(2025) رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس. Ravanshenasi Wa Din, 12(1), 99-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farahnaz ; Ali ."رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس". Ravanshenasi Wa Din, 12, 1, 2025, 99-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, , A.(2025) 'رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس', Ravanshenasi Wa Din, 12(1), pp. 99-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, , A. رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 12(1): 99-109