Ravanshenasi Wa Din, Volume 18, Issue 2, No 70, Year 2025 , Pages 69-88

    Identifying the Factors Influencing Students' educational Achievement based on the Functions of Religiosity using a pa Paradigmatic Model

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hasan Shahrakipour / Associate Professor, Department of Educational Sciences, Roudehen Islamic Azad University / hshahrakipour44@gmail.com
    Mahbubeh Abdollahi / Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Roudehen Islamic Azad University / mahbubeh.abdolahi@iau.ac.ir
    Atiyeh Taghavi Rad / PhD student in Educational Sciences, Roudehen Islamic Azad University / att43@yahoo.com
    dor 20.1001.1.20081782.1404.18.2.4.1
    doi 10.22034/ravanshenasi.2025.5000296
    Abstract: 
    The present study aimed to identify the factors influencing students' academic achievement based on religious functions. The research is fundamental in terms of purpose and qualitative in terms of data type, based on data. The statistical population includes academic and seminary experts, 10 of whom were selected using a purposeful snowball method. The research instrument was a semi-structured interview consisting of 8 questions that were coded using MAXQDA software. The reliability coefficient between the codings was 72% and the reliability obtained from the two coders was 68%. The results of the analysis of the interview questions identified 100 indicators (items), 6 main dimensions, and 24 sub-components: Worldview (belief foundations, innate foundations, dignity foundations, rational foundations), learning (function, orientation, skill), learning requirements (family environment, cultural beliefs, religious rituals, the role of teachers, adapting the educational environment), learning problems (ignoring students' cognitive development, providing a large volume of material, using unskilled and inexperienced instructors, social deviations), use of teaching methods (emphasis on the reminder method, emphasis on gradual education, emphasis on continuous education, emphasis on the awareness method, emphasis on the storytelling method), education (moral growth, intellectual growth, educational growth). According to the results, it can be concluded that the role and function model of religiosity has multiple dimensions, and in order to apply the religiosity model in academic progress, all of these dimensions and components require intervention.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی
    Abstract: 
    تحقیق حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی از نوع داده‌بنیاد است. جامعۀ آماری شامل صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی است که به روش هدفمند گلوله‌برفی10 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته مشتمل بر 8 سؤال بود که با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA کدگذاری شد. ضریب پایایی بین کدگذاری‌های انجام‌شده 72 درصد و پایایی حاصل از دو کدگذار 68 درصد بود. نتایج حاصل از تحلیل سؤالات مصاحبه، 100 شاخص (گویه)، 6 بعد اصلی و 24 مؤلفۀ فرعی را شناسایی نمود: جهان‌بینی (مبانی اعتقادی، مبانی فطری، مبانی کرامتی، مبانی عقلی)، یادگیری (کارکرد، جهت‌گیری، مهارت)، الزامات یادگیری (محیط خانواده، باورهای فرهنگی، مناسک دینی، نقش معلمان، مناسب‌سازی محیط آموزشی)، مشکلات یادگیری (بی‌توجهی به رشد شناختی دانش‌آموزان، ارائۀ حجم زیادی از مطالب، استفاده از مربیان غیرمتخصص وکارناآزموده، انحرافات اجتماعی)، استفاده از روش تدریس (تأکید بر روش یادآوری، تأکید بر آموزش تدریجی، تأکید بر آموزش مستمر، تأکید بر روش آگاهی‌بخشی، تأکید بر روش قصه‌گویی)، تربیت (رشد اخلاقی، رشد تفکری، رشد آموزشی). با توجه به نتایج می‌توان نتیجه‌گیری نمود که الگوی نقش و کارکردهای دین‌داری دارای ابعاد متعدد بوده و به‌منظور به‌کارگیری الگوی دین‌داری در پیشرفت تحصیلی تمامی این ابعاد و مؤلفه‏ها نیازمند مداخله می‌باشد.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • ادیب، منیره و دیگران (1399). بررسی تأثیر صدق اخلاقی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. هفتمین همایش علمی پژوهشی و توسعه و ترویج علوم تربیتی و روان‌شناسی. تهران  https://civilica.com/doc/1179420.
    • افشانی، سیدعلیرضا و شیری محمدآباد، حمیده (1395). رابطۀ دین‌داری و سلامت اجتماعی زنان شهر یزد. پیاورد سلامت، 11(2)، 66ـ74.
    • برزگر بفرویی، کمال و توکلی بنیزی، مهناز (1396). بررسی رابطۀ بین ابعاد دین‌داری از منظر نهج البلاغه و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعۀ موردی: کارکنان دانشگاه یزد). اسلام و علوم اجتماعی، 9(17)، 71ـ92.
    • پرسا، معصومه (1397). بررسی رابطۀ اعتقاد به آموزه‌های دینی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت). دومین کنفرانس دانش و فناوری روان‌شناسی، علوم تربیتی و جامعه‌شناسی ایران. تهران.
    • تاتار، حسنعلی و فتحی، سروش (1395). بررسی نقش دین بر همبستگی اجتماعی در بین شهروندان شهر تهران. پژوهش اجتماعی، 30(8)، 31ـ64.
    • تقی‌پور، حسینعلی و دیگران (1396). دانش محتوایی روش‌های معلمی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. کنفرانس پژوهش‌های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی. شیراز.
    • تموک، فاطمه و دیگران (1402). اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 11(20)، 123ـ141.
    • جعفری سرخه‌دیزج، سعیده (1400). بررسی رابطۀ کمال‌گرایی والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان. اولین کنفرانس بین‌المللی علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم انسانی. https://civilica.com/doc/1218413.
    • حسینی، راضیه و دیگران (1399). نگرشی بر کارکرد دین در مدیریت خانواده در مقایسه با رویکرد فمینیسم از منظر قرآن. اسلام و مطالعات اجتماعی، 9(1)، 179ـ206.
    • حسنی، کاظم (1397). بررسی رابطۀ باورهای دینی خانواده با تربیت دینی، قانون‌گرایی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان شهرستان مریوان در سال 96. سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزۀ علوم انسانی و مطالعات روان‌شناسی. تهران.
    • ذوالفقاری، اکبر و دیگران (1399). فراتحلیل نقش مؤلفه‌های دین‌داری در احساس امنیت اجتماعی. امنیت ملی، 38(10)، 69-98.
    • رهنمایی، سیداحمد (1397). نقد نظریۀ روان‌شناختی رشد دین گلدمن با نگرش به اصول تربیت دینی در کودکان از دیدگاه اسلام. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 56(1)، 10ـ41.
    • رویایی، زهرا و دیگران (1402). بازی چرخ گردون انگیزش و مشغولیت تحصیلی با دل دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین: افزایش شناخت‌ها و رفتارهای سازگار و کاهش ناسازگارها. راهبردهای شناختی در یادگیری، 67(20)، 11ـ91.
    • شاهم‌آبادی، محمدحسین (1396). معناشناسی واژه‌های قرآنی سکینه با روش تفسیر قرآن به قرآن. مبلغان، 19(220)، 13ـ21.
    • عبداللهی مقدم، مریم (1395). رابطۀ فضیلت‌های اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانش‌آموزان پایۀ نهم متوسطه. اخلاق، 6(23)، 89ـ101.
    • قاسمی، ارجاسب و دیگران (1398). بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم تجربی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان. پژوهش در هنر، 7(21)، 9ـ18.
    • قناعت، حسین و حبیب‌زاده، عباس (1399). تأثیر روش تدریس کلاس واژگون بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان در درس ریاضی. پژوهش در برنامه‌ریزی، 2(4)، 183ـ196.
    • کاوه، لیلا و دیگران (1396). بررسی انحرافات اجتماعی در قرآن و پیامد‌های آن در دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان دلفان در سال تحصیلی 94-95. پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، ۲(۸)، 67ـ76.
    • کریم‌زاده، نازنین و دیگران (1399). تفاوت‌های جنسیتی: رابطۀ بین نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(1)، 26ـ32.
    • کرمی، علی و فدایی دولت، ایوب (1397). بررسی تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش‌نامۀ مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، 12(2)، 19ـ11.
    • نوربخش، یونس و اویسی فردویی، قاسم (1395). دین‌داری و الگوی تربیتی خانواده (بررسی تأثیرات خانواده بر رفتار دینی نوجوانان در شهر تهران). بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7(1)، 283ـ314.
    • یزدخواستی، علی و دیگران (1395). بررسی عوامل مؤثر بر تربیت دینی دانشجویان دانشگاه کاشان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(9)، 129ـ152.
    References: 
    • Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 1-11. https://doi.org/10.3390/su12208438.
    • Azizi, M. N., Ishak, Z. & Hilmi, F. (2022). Religiosity, emotional intelligence, and academic achievement among university students during the Covid-19 pandemic. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 7(45), 299-319.
    • Bryant, R. A. (2019). Post-traumatic stress disorder: a state-of-the-art review of evidence and challenges. World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric Association (WPA), 18(3), 259-269.
    • Chang, M-C., Chen, P-F., Lee, T-H., Lin, C-C., Chiang, K-T., Tsai, M-F., Kuo, H-F., Lung, FW. (2021). The Effect of Religion on Psychological Resilience in Healthcare Workers During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic. Frontiers in Psychology, 12, 1-8.
    • Cotán, A., Aguirre, A., Morgado, B. (2021). Methodological Strategies of Faculty Members: Moving toward Inclusive Pedagogy in Higher Education Sustainability 2021, 13(6), 3031; https://doi.org/10.3390/su13063031.
    • Dreyer, L., Mostert, Y. & Gow, M. A. (2020). The promise of equal education not kept: Specific learning disabilities–The invisible disability. African Journal of Disability, 9(1), 1-10.
    • Dominguez, R. & Lopez-Noval, B. (2020). Religiosity and Life Satisfaction Across Countries: New Insights from the Self-Determination Theory. Journal of Happiness Studies, 22(3), 1165-1188.
    • Di Fabio, A. & Kenny, M. E. (2016). Promoting Well-Being: The Contribution of Emotional Intelligence. Frontiers in Psychology, 17) 7), 1-13. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01182
    • Edara, I. R., del Castillo, F., Ching, G. S. & del Castillo, C. D. (2021). Religiosity, Emotions, Resilience, and Wellness during the COVID-19 Pandemic: A Study of Taiwanese University Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(12), 1-21.
    • Farhan, Fikri & Rofi'ulmuiz, M. (2021). Religiosity and emotional intelligence on Muslim student learning achievement. International Journal of Evaluation and Research in Educatio (IJERE), 10, 404-411.
    • Harmell, A. L., Chattillion, E. A., Roepke, S. K., Mausbach, B. T. (2011). A review of the psychobiology of dementia caregiving: a focus on resilience factors. Current Psychiatry Reports, 13(3), 219-224.
    • Huber, S. & Huber, O. W. (2012). The Centrality of Religiosity Scale (CRS). Religions, 3(4), 710-724.
    • Hughes, K. C. & Shin, L. M. (2011). Functional neuroimaging studies of post-traumatic stress disorder. Expert review of neurotherapeutics, 11(2), 275-285.
    • Horwitz, I. M. (2021). Religion and Academic Achievement: A Research Review Spanning Secondary School and Higher Education. Review of Religious Research, 63(1), 107-154. https://doi.org/10.1007/s13644-020-00433-y
    • Ekpenyong, E. I., Meremikwu, A. N., Sifon, A. U. (2020). Influence of students’ religiosity on their academic achievement in Mathematics in Calabar Metropolis of Cross River state, Nigeria. Prestige Journal of Counselling Psychology, 3(2), 127-137.
    • Efiong Ibok Ekpenyong. Anne Ndidi Meremikwu. Sifon Alex Umoh (2020). Influence of students’ religiosity on their academic achievement in Mathematics in Calabar Metropolis of Cross River state, Nigeria (2020). Prestige Journal of Counselling Psychology. Prestige Journal of Counselling Psychology, 3, 2, 127-137 September 2020. ISSN: 2651-5687 (Print) ISSN: 2651-5709 (Online)
    • Imperatori, C., Bersani, F. S., Massullo, C., Carbone, G. A., Salvati, A., Mazzi, G., Cicerale, G., Carrara, A. & Farina, B. (2020). Neurophysiological correlates of religious coping to stress: a preliminary EEG power spectra investigation. Neuroscience Letters, 7(28), 1-13.
    • Khalid, F., Mirza, S. S., Bin-Feng, C. & Saeed, N. (2020). Learning engagements and the role of religion. Sage Open, 10(1) 2158-2440, DOI:10.1177/2158244019901256
    • Koenig, H. G. (2004). Religion, spirituality, and medicine: research findings and implications for clinical practice. Southern Medical Journal, 97(12), 1194-1200.
    • Kong, F., Gong, X., Sajjad, S., Yang, K. & Zhao, J. (2019). How Is Emotional Intelligence Linked to Life Satisfaction? The Mediating Role of Social Support, Positive Affect and Negative Affect. Journal of Happiness Studies, 20, 2733-2745.
    • Kowalczyk, O., Roszkowski, K., Montane, X., Pawliszak, W., Tylkowski, B. & Bajek, A. (2020). Religion and Faith Perception in a Pandemic of COVID-19. Journal of Religion and Health, 59(6), 2671-2677. doi: 10.1007/s10943-020-01088-3.
    • MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L., Double, K. S., Bucich, M. & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150–186.
    • Mathur, A. (2012). Measurement and meaning of religiosity: A cross-cultural comparison of religiosity and charitable giving. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 20(2), 84-95. . published online 30 April 2012 doi: 10.1057/jt.2012.6
    • Melero Aguilar, N., Domenech Vidal, A. & Cabeza Ruiz, R. (2020). Beliefs and actions of university lecturers of sports sciences and physical activity regarding students’ learning motivation. Pedagogika, 137 (1), 46-65.
    • Milsom, A. & Sackett, C. (2018). Experiences of students with disabilities transitioning from 2-year to 4-year institutions. Community College Journal of Research and Practice, 42(1), 20-31.
    • Moriña, A. & Biagiotti, G. (2022). Academic success factors in university students with disabilities: a systematic review. European Journal of Special Needs Education, 37(5), 729-746.
    • Orr, A. C. & Goodman, N. (2010). PEOPLE LIKE ME DON'T GO TO COLLEGE: THE LEGACY OF LEARNING DISABILITY. Journal of ethnographic & qualitative research, 4(4), 1-9.
    • Pargament, K. I. & Sweeney, P. J. (2011). Building spiritual fitness in the Army: an innovative approach to a vital aspect of human development. The American Psychologist, 66(1), 58–64.
    • Park, C. L. (2005). Religion as a Meaning-Making Framework in Coping with Life Stress. Journal of Social Issues, 61(4), 707-729.
    • Sarrionandia, A., Ramos-Díaz, E. & Fernández-Lasarte, O. (2018). Resilience as a Mediator of Emotional Intelligence and Perceived Stress: A Cross-Country Study. Frontiers in Psychology,) 9(1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02653
    • Taub, M., Sawyer, R., Smith, A., Rowe, J., Azevedo, R. & Lester, J. (2019). The agency effect: The impact of student agency on learning, emotions, and problem-solving behaviors in a game-based learning environment. Computers & Education, 147(3), 335-346. DOI:10.1016/j.compedu.2019.103781
    • Villani, D., Sorgente, A., Iannello, P. & Antonietti, A. (2019). The Role of Spirituality and Religiosity in Subjective Well-Being of Individuals With Different Religious Status. Frontiers in Psychology, 10(1525), 1-11.
    • Zubairu, U. M. & Sakariyau, O. B. (2016). The relationship between religiosity and academic performance amongst accounting. students, 5(2), 165-173.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shahrakipour, Hasan, Abdollahi, Mahbubeh, Taghavi Rad, Atiyeh.(2025) Identifying the Factors Influencing Students' educational Achievement based on the Functions of Religiosity using a pa Paradigmatic Model. Ravanshenasi Wa Din, 18(2), 69-88 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5000296

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan Shahrakipour; Mahbubeh Abdollahi; Atiyeh Taghavi Rad."Identifying the Factors Influencing Students' educational Achievement based on the Functions of Religiosity using a pa Paradigmatic Model". Ravanshenasi Wa Din, 18, 2, 2025, 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shahrakipour, H, Abdollahi, M, Taghavi Rad, A.(2025) 'Identifying the Factors Influencing Students' educational Achievement based on the Functions of Religiosity using a pa Paradigmatic Model', Ravanshenasi Wa Din, 18(2), pp. 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shahrakipour, H, Abdollahi, M, Taghavi Rad, A. Identifying the Factors Influencing Students' educational Achievement based on the Functions of Religiosity using a pa Paradigmatic Model. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 18(2): 69-88