Pages:
83-102
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
Abstract:
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of "life skills training from the perspective of the Commander of the Faithful Ali (pbuh)" on the marital satisfaction of married women in Shahrekord city. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test, control group design. The statistical population included all the married women of Shahrekord city, 40 of whom were voluntarily selected as a sample and were assigned two experimental and control groups (with equal numbers) by random assignment. Enrich's marital satisfaction scale (short version) was used and the subjects of two groups completed it before and after the training. The subjects in the experimental group learned life skills from Imam Ali's point of view for seven 90-minute sessions, one session per week, but there was no intervention on the control group. The results of analysis of covariance (ANCOVA) showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of marital satisfaction (P
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی علوی بر رضایتمندی از زندگی (با محوریت مطالعه زنان متأهل شهر شهرکرد)
Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی «آموزش مهارت های زندگی از دیدگاه امیرمؤمنان علی(ع)» بر رضایت زناشویی زنان متأهل شهر شهرکرد بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متأهل شهر شهرکرد بود که از میان آنان 40 زن متأهل داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (با تعداد برابر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از پرسشنامه «رضایت زناشویی» انریچ (نمونه کوتاه) استفاده شد و آزمودنی های دو گروه قبل و بعد از آموزش، آن را تکمیل کردند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت هفت جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هر هفته، آموزش مهارت های زندگی از دیدگاه امام علی(ع) را فراگرفتند. اما بر روی گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. نتایج تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معنا داری وجود داشت (001/0 P<) و میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه گواه به طور معنا داری افزایش یافت. نتیجه اینکه آموزش مهارت های زندگی از دیدگاه امام علی(ع)، بر افزایش رضایت زناشویی زنان متأهل مؤثر بود.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kaveh Farsani, Zabihollah, jalali, Sidemjatbi.(2025) The Effectiveness of Teaching Life Skills from the Perspective of Imam Ali on Life Satisfaction (Focusing on the Study of Married Women in Shahrekord). Ravanshenasi Wa Din, 15(4), 83-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zabihollah Kaveh Farsani; Sidemjatbi jalali."The Effectiveness of Teaching Life Skills from the Perspective of Imam Ali on Life Satisfaction (Focusing on the Study of Married Women in Shahrekord)". Ravanshenasi Wa Din, 15, 4, 2025, 83-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kaveh Farsani, Z, jalali, S.(2025) 'The Effectiveness of Teaching Life Skills from the Perspective of Imam Ali on Life Satisfaction (Focusing on the Study of Married Women in Shahrekord)', Ravanshenasi Wa Din, 15(4), pp. 83-102
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kaveh Farsani, Z, jalali, S. The Effectiveness of Teaching Life Skills from the Perspective of Imam Ali on Life Satisfaction (Focusing on the Study of Married Women in Shahrekord). Ravanshenasi Wa Din, 2025; 15(4): 83-102