Ravanshenasi Wa Din, Volume 5, Issue 4, No 20, Year 2025 , Pages 5-22

    An Analysis of the Degree of Educators' Knowledge and Skill to Answer Children's Questions about God

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahmoud Nouzari / Assistant professor of department of educational sciences, Seminary and University research center / mnowzari@rihu.ac.ir
    Mohammad Reza Ahmadi Mohammad Abadi / Assistant professor of psychology department, Imam Khomeini Education and Research Institute / m.r.ahmadi@iki.ac.ir
    Abdolahad Islami / MA of psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute / eslami.ahad@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper tries to analyze the degree of educators' knowledge and skill to answer pre-elementary and elementary students' questions about God. The statistical sample includes 44 seminary students who are trained as educators and religious instructors of children in two private elementary schools one in Tabriz and the other in Qom. The research method is a descriptive-field study. A semi-organized interview was used in this study and a content analysis method was used to analyze the data. The unit of analysis was individual. Descriptive statistics like frequency and percentage, and central indexes like mean were used in this research. The research findings show that the degree of instructors' knowledge and skill in all categories was between average and good. The instructors' score was the highest with regard to the knowledge of the principles and method of teaching the concept of God and regarding the characteristics of a successful instructor, and their score was the lowest with regard to the knowledge of development of kids' religiousness and their questions about God.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان درباره‌ی خدا
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ گویی به پرسش های کودکان پیش دبستانی و دبستانی درباره‌ی خداست. این پژوهش بر روی 44 نفر از طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی قم که مربی کودک بودند و مربیان دینی دو مدرسه‌ی غیرانتفاعی در شهر تبریز و قم اجرا شد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ میدانی است. ابزار پژوهش نیز مصاحبه‌ی نیمه  سازمان یافته  است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل در این پژوهش، فرد می باشد و از آمار توصیفی، مثل فراوانی و درصد، و از شاخص های مرکزی همچون میانگین، بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که میزان دانش و مهارت مربیان در مجموع مقولات، بین متوسط و خوب می باشد. مربیان در مقوله‌ی آشنایی با اصول و روش آموزش مفهوم خدا و ویژگی مربی موفق، بالاترین نمره را به دست آورده اند و در دو مقوله‌ی آشنایی با تحول دین داری کودک و پرسش های خاص کودکان درباره‌ی خدا، پایین ترین نمره را کسب کرده اند.
    References: 
    • بازرگان، عباس، (1387)، مقدمه‌اي بر روش‌هاي تحقيق كيفي و آميخته، تهران، ديدار.
    • باهنر، ناصر، (1380)، آموزش مفاهيم ديني همگام با روان‌شناسي رشد، چ نهم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • بهشتي، محمد و ديگران، (1380)، آراي دانشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تهران، سمت.
    • تقوي، سيده زينب و محمود ستارزاده، «بررسي تأثير آموزه‌هاي ديني در مهد‌كودك‌هاي تحت پوشش بهزيستي استان مازنداران بر ارتقاء هماهنگي رفتاري والدينب»، (1389)، روان‌شناسي و دين، ش 9، ص 95- 106.
    • جان‌بزرگي، مسعود، (1384)، دين در خلال تحول و شيوه‌هاي درمانگري مبتني بر مذهب، در: محمدرضا سالاري‌فر و ديگران، مباني نظري مقياس‌هاي ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تهران، دفتر طرح‌هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • جهانگرد، يداله، (1373)، نحوه رفتار والدين با فرزندان، چ چهارم، تهران، انجمن اوليا و مربيان جمهوري اسلامي ايران.
    • خادمي، عزت، «درك كودكان دبستاني از مفاهيم ديني»، (1370)، تعليم و تربيت، ش 27 و 28، ص 93- 115.
    • دادستان، پريرخ، (1386)، 18مقاله در روان‌شناسي، تهران، سمت.
    • زهره كاشاني، علي‌اكبر، «اصول تربيت ديني از منظر آيات و و روايات»، (1388)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، سال اول، ش 2، ص 169- 202.
    • ساجدي، ابوالفضل، «تفاوت آموزش و پرورش ديني و غير ديني»، (1388)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، سال دوم، ش 1، ص 95ـ124.
    • سرمد، زهره و همكاران، (1387)، روش‌هاي تحقيق در علوم‌رفتاري، چ پانزدهم، تهران، آگاه.
    • شاملي، عباسعلي وهمكاران، «برنامه درسي، ابزاري براي نيل به تربيت اخلاقي»، (1390)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، سال سوم، ش دوم، ص 77- 98.
    • شرفي، محمدرضا، (1368)، مراحل رشد و تحول انسان، تهران، وزارت ارشاد اسلامي.
    • صدوق، محمد‌بن‌علي، (1413ق)، من لا يحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين.
    • عاملى، محمد‌بن حسن، (1409ق)، وسائل الشيعة، قم، مؤسسه آل البيت(ع).
    • علوي، سيدحميدرضا، «بررسي تطبيقي تربيت ديني در اسلام و مسيحيت»، (1388)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، سال اول، ش 2، ص 61- 84.
    • فرهاديان، رضا، (1390)، آنچه والدين و مربيان بايد بدانند، چ هفدهم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • كلينى، محمدبن يعقوب، (1365)، كافي، تهران، دارالكتب الإسلامية.
    • متقي‌فر، غلامرضا، «كاربرد نظرية مراحل توسعة ايمان جيمز فاولر در اسلام»، (1388)، در: مجموعه مقالات همايش تربيت ديني، قم، مؤسسه امام خميني (ره).
    • منصور، محمود، (1378)، روان‌شناسي ژنتيك تحول رواني از تولد تا پيري، تهران،سمت.
    • موسوي‌نسب، محمدرضا و همكاران، «مراحل تحول محتوا و انگيزه هاي دعا در كودكان و نوجوانان»، (1390)، روان‌شناسي و دين، سال چهارم، ش 2، ص 5- 26.
    • نوذري، محمود، «توصيف و ارزيابي رويكرد شناختي رشد ديني»، (1388)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، ش 2، ص 139- 168.
    • ـــــ، (1389)، بررسي تحول ايمان به خدا در دوره كودكي، نوجواني و آغاز جواني: رويكردي روان شناختي – ديني، پايان‌نامه دكتري، قم، مؤسسه امام خميني (ره).
    • نوذري مرضيه، (1389)، تبيين ويژگي‌هاي برنامه درسي تربيت ديني كودكان پيش‌دبستاني، از طريق مقايسه ديدگاه‌هاي گروهي از متخصصان و مربيان پيش‌دبستاني با برنامه موجود، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، شيراز، دانشكده علوم‌تربيتي و روان‌شناسي.
    • ياب، ايرس، (بي تا)، كليدهاي آموختن به كودكان درباره خدا، ترجمة مسعود حاجي‌زاده، چ دوازدهم، تهران، صابرين.
    • Boyatzis, C. J. "Religious and spiritual development in childhood" In: Palutzain R. F. & Park. C. L.Handbook of Psychology of Religion spirituality.NewYork: the Guilford Press, 2005.
    • Fowler, J. W. Stages of faith: The psychology of human development and the quest for meaning. Newyork: Hayper Collins, 1981.
    • Harms, E, The development of religious experience in children, American Journal of sociology,1994.
    • Neuman, M.E.(2011), AdressingChildren”sBelifsThrogh Fowler Stages Of Faith, Journal of Pediatric Nursing, Vol 26, pp 44 -50.
    • Paloutzian, Raymond. F, Invitation to the psychology of religion, boston: Allynand Bacon. 1996
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, Mahmoud, Ahmadi Mohammad Abadi, Mohammad Reza, Islami, Abdolahad.(2025) An Analysis of the Degree of Educators' Knowledge and Skill to Answer Children's Questions about God. Ravanshenasi Wa Din, 5(4), 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmoud Nouzari; Mohammad Reza Ahmadi Mohammad Abadi; Abdolahad Islami."An Analysis of the Degree of Educators' Knowledge and Skill to Answer Children's Questions about God". Ravanshenasi Wa Din, 5, 4, 2025, 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, M, Ahmadi Mohammad Abadi, M, Islami, A.(2025) 'An Analysis of the Degree of Educators' Knowledge and Skill to Answer Children's Questions about God', Ravanshenasi Wa Din, 5(4), pp. 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nouzari, M, Ahmadi Mohammad Abadi, M, Islami, A. An Analysis of the Degree of Educators' Knowledge and Skill to Answer Children's Questions about God. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 5(4): 5-22