Pages:
81-98
Receive Date: 2025/03/29
Accept Date: 2025/03/29
Abstract:
The aim of this research is to study the perception and understanding of Minab’s junior high school teachers of the concept of "religious identity" using the "phenomenography" method. The research population included junior high school teachers (with 15 to 25 years of experience) working in junior high schools in Minab city, Hormozgan province. Using the "purposive sampling" method, participants were selected and the data collection process continued until finally, based on the theoretical saturation model, 16 teachers were studied using a semi-structured interview. The data were examined using thematic analysis. After identifying categories, the main codes and their prominent themes, the internal and external horizons were drawn and the research result space was designed. In the conclusion section, the perceptions and experiences of working teachers were studied and identified using the “analysis” method. The perceptions of teachers were categorized into four main themes: “being a religious role model”, “building an identity”, “the ability to interact and communicate positively with others”, “the ability to influence the environment”, and “appearing in multiple roles while observing professional principles”.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پدیدارنگاری ادراک و تصورات دبیران متوسطه اول از مفهوم «هویت دینی» دانشآموزان (مطالعه دبیران شاغل در آموزش و پرورش شهر میناب)
Abstract:
هدف این پژوهش، مطالعۀ ادراک و فهم دبیران متوسطۀ اول شهر میناب از مفهوم «هویت دینی» با استفاده از روش «پدیدارنگاری» است. جامعة آماری پژوهش شامل دبیران متوسطۀ اول مشغول به کار (دارای سابقۀ خدمت 15 تا 25 سال) در مقطع متوسطۀ اول شهرستان میناب استان هرمزگان بود. براساس روش «نمونهگیری هدفمند»، مشارکتکنندگانی انتخاب شدند و فرایند گردآوری دادهها ادامه یافت تا در نهایت، براساس الگوی اشباع نظری، 16 تن از معلمان مشغول به فعالیت با استفاده از روش «مصاحبۀ نیمهساختارمند» مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها با روش «آنالیز موضوعی» برای شناسایی دستهها و زمینههای اساسی بررسی شد و پس از مشخص شدن رمزهای اصلی و مضامین برجستۀ آنها، افقهای درونی و بیرونی ترسیم گردید و فضای نتیجۀ پژوهش طراحی شد. در بخش نتیجهگیری، با بهرهگیری از روش «تحلیل» تصورات و تجربه دبیران شاغل مطالعه و مشخص شد. نتایج تحقیق ادراکات دبیران را در چهار مضمون اصلی دستهبندی کرده است: «اسوه دینی بودن»، «بسترسازی هویتی»، «توانایی تعامل و ارتباط مثبت با دیگران»، «توانایی تأثیر گذاشتن بر محیط و ذینفعان»، «ظاهر شدن در نقشهای چندگانه و رعایت اصول حرفهای» دستهبندی کردند.
References:
- اکبری، حسین و عزیزی، جلیل (1386). هویت ملی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانش آموزان گروه متوسطه. رفاه اجتماعی، 7(27)، 2-30.
- ابوالحسنی، حسن (۱۳۸۷). مولفههای هویت ملی با رویکردی پژوهشی. فصلنامه سیاست، ۴، ۱-۲۲.
- احمدى، علىاصغر (1384). روانشناسى شخصیت از دیدگاه اسلام. تهران: امیرکبیر.
- احمدى، صدیقه (1386). مشکلات هویتیابى و بحران هویت. در: سایت آفتاب،www.aftab.ir .
- اﺑﺎذری، ﯾﻮﺳﻒ و حسن ﭼﺎوﺷﯿﺎن (1381). از طبقه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ. ﻋﻠﻮم اجتماعی، 20، 3ـ27.
- اولیچ، رابرت (1375). بیان بزرگ. ترجمة علی شریعتمداری. اصفهان: دانشگاه آزاد اسـلامی واحد خوراسگان.
- آذربایجانی، مسعود (1387). مقیاس سنجش دینداری با تکیه بر اسلام. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- برجعلی، زهرا و همکاران (1392). نقش جهتگیری مذهبی در ساختار هویت فردی. روانشناسی و دین، 6(3)، 97ـ108
- پارسانسب، محمد و دیگران (1391). زبان و ادبیات فارسی عمومی، دوره پیشدانشگاهی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- حسینزاده، علیحسین، باقری، معصومه و سلیماننژاد، محمد (1389). بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی جوانان دبیرستانی شهر دهلران، نشریه علوم اجتماعی، 10.
- دلشاد تهرانی، مصطفی (1382). سیری در تربیت اسلامی. تهران: دریا.
- رستمی فاطمه (1389). بررسی میزان دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر متوسطه و پیشدانشگاهی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
- سجادی، سیدمهدی (1383). بررسی تطبیقی هویت زن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 2(1)، 43-54.
- سعادتفر، انسیه (1387). انسانشناسی از دیدگاه استاد مرتضی مطهری و اریک فروم. قم: معارف.
- سلیمانى بشلى، محمدرضا (1389). جهانىشدن، بحران هویت و تضعیف تربیت دینى. اسلام و پژوهشهاى تربیتى، 2، 115ـ121.
- سبحانىجو، حیاتعلى (1383). هویت و بحران هویت. روانشناسى و علوم تربیتى، 301، 38ـ49.
- شرفی، محمدرضا (1394). جوان و بحران هویت. تهران: سروش.
- شرقی، ح. و میرهاشمی، م. (1395). ارتباط سبکهای عاطفی و جهتگیری مذهبی با سلامت عمومی دانشجویان. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 6(1)، 77-90.
- شکرکن و همکاران (1380). بررسی و مقایسه انواع هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. علوم تربیتی و روانشناسی، 3 و 8(1 و2).
- شالچی، وحید (1384). هویت قومی در بستر تحولات مدرن و سیاستهای هویتی دوره پهلوی دوم در شهر اهواز. فصلنامه مطالعات ملی، 23(2)، 75-94.
- صلواتی، عبدالله (1382). تبیین عرفانى و حکمى حدیث شریف (من عرف نفسه، فقد عرف ربه). آیینه پژوهش، 79.
- علوی، سیدسلمان و همکاران (1387). هویت و سلامت روان در دانشجویان استفادهکننده از اینترنت و محیطهای مجازی دانشگاه تهران. تحقیقات علوم رفتاری، 6(۱)، ۳۵-۲۷.
- کلانتری، حسین و همکاران (1388). هویت دینی و جوانان (نمونه آماری، جوانان شهر شیراز). تحقیقات فرهنگی، 2(6)، 125-141.
- کشتی آرای، نرگس (1387). طرحی و اعتباربخشـی الگوی برنامـه درسی تجربـهشـده در آموش عالی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی ـ فمینیستی. پایاننامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان.
- گیان، چارلز (1392). در جستوجوی اصالت. ترجمه آرش محمداولی. تهران: ققنوس.
- قیصری، علی (1389). روشنفکران ایران در قرن بیستم. ترجمة محمد دهقانی. تهران: هرمس.
- قصری، علیرضا (1389). مولفههای هویت دینی. نشریه مطالعات میان رشتهای فرهنگ و ارتباطات، 3.
- قادری، د. و مصطفایی، ع. (1391). سبکهای هویت و جهتگیری مذهبی در دانشجویان دختر و پسر. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 10(33)، 137-158.
- ماهروزاده، طیبه (1392). جهانیشدن و هویتیابی جوانان. تربیت اسلامی، 8(16)، ۱۳۹-۱۶۲.
- مربى، مهرانگیز (1387). بررسى رابطه بین سبکهاى تفکر و هویت با روشهاى کنار آمدن در میان نوجوانان پیشدانشگاهى مرودشت، پایاننامه کارشناسى ارشد رشته روانشناسى. دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى دانشگاه آزاد اسلامى مرودشت.
- عسگری متین، سجاد، وکیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه تعلیم وتربیت، 34(2)، 9-21.
- نادری، احمد و همکاران (1394). فراترکیب پژوهشهای انجامشده در حوزه هویت دینی. مطالعات ملی، 16(3)، 27-44.
- مرشدیزاد، ع. و همکاران (1391). بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی. مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 13(18)، 59-81.
- کاشانی، مجید و رستمپور، منیره (1392). آموزش و پرورش، حیاتیترین ابزار در مسیر توسعه پایدار. علوم اجتماعی، 2، 186-196 .
- هرسیچ، حسین و تویسرکانی، مجتبی (1389). تأثیر مؤلفههای هویتساز ایرانی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران. تحقیقات فرهنگی، 3(9)، 151-180.
- ولف، د. (1386). روانشناسی دین. ترجمه محمد دهقانی. تهران: رشد.
References:
- Canter, D. (2023). The psychology of place. In Readings on the Psychology of Place (p. 70-75). Routledge.Relph, E., 1976, Place and
- Olson, E. T. )2002.(Personal Identity. in The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), available at: http://plato Stanford. edu /entries/ identity-personal/.
- Oluremi, O.F. (2013). Enhancing educational effectiveness in Nigeria through teacher's professional development. European Scientific Journal, 9(28), 422-431.
- McLellan, D. (2016). Ideology (2nd). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shirinkam, Eshagh.(2025) Phenomenography of the Perceptions and Ideas of Junior High School Teachers about the Concept of "Religious Identity" of Students (Studying the Teachers Working in Minab city). Ravanshenasi Wa Din, 17(4), 81-98 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.2016735
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Eshagh shirinkam."Phenomenography of the Perceptions and Ideas of Junior High School Teachers about the Concept of "Religious Identity" of Students (Studying the Teachers Working in Minab city)". Ravanshenasi Wa Din, 17, 4, 2025, 81-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shirinkam, E.(2025) 'Phenomenography of the Perceptions and Ideas of Junior High School Teachers about the Concept of "Religious Identity" of Students (Studying the Teachers Working in Minab city)', Ravanshenasi Wa Din, 17(4), pp. 81-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shirinkam, E. Phenomenography of the Perceptions and Ideas of Junior High School Teachers about the Concept of "Religious Identity" of Students (Studying the Teachers Working in Minab city). Ravanshenasi Wa Din, 2025; 17(4): 81-98