Ravanshenasi Wa Din, Volume 6, Issue 3, No 23, Year 2025 , Pages 39-52

    The Effectiveness of Family Therapy Based on Behavioral-Cognitive Religion-based Model on Family's Function and Male Students' Academic Performance in Ahwaz

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Najmeh Hamid / Associate professor of clinical psychology department, Shahid Chamran University of Ahwaz / n.hamid@scu.ac.ir
    Shobo Weiis / MA of clinical psychology, Shahid Chamran University of Ahwaz / shooboo_v@yahoo.com
    Fatemeh Sajjadi / MA of clinical psychology, Shahid Chamran University of Ahwaz / s.fateme.sajadi@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper seeks to investigate the effectiveness of family therapy based on behavioral-cognitive religion-based model on high school male students' maladjustment and academic performance. Using available sampling, 40 spouses were selected from those who visited the researcher in his/her specialized clinic for family counseling and to solve family conflicts. The results show that there is a significant difference between experiment and control group in terms of family's function and students' adjustment and academic performance (p
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اثربخشي خانواده‌‌درماني با الگوي شناختي ـ رفتاري مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاري و عملکرد تحصيلي دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور، بر ناسازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول الی چهارم دبیرستان بوده است. از میان زوجین مراجعه کننده به کلینیک تخصصی محقق، برای مشاوره خانواده و حل تعارضات خانوادگی از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب شدند. آنان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه ارزیابی عملکرد خانواده، پرسش نامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بودند. گروه آزمایش 10 جلسه ٤٥ دقیقه ای خانواده درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (001/ 0>p). در گروه آزمایش، در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل عملکرد خانواده به طور معنی داری افزایش یافته بود. همچنین میزان سازگاری رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش، به طور معنی داری در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافت. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور، بر بهبود عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آ موزان پسر دبیرستانی شهر اهواز مؤثر بوده است.
    References: 
    • اسحاقی، سیدرضا و همكاران، «تأثیر آموزش مبتنی بر آموزه‌های دینی بر فعالیت بدنی سالمندان» (1389)، ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ش 5، ص 1281-1288.
    • تاجيک، عليرضا، «توکل و پيوند آن با معرفت الهي» (1383)، پيوند، ش 3، ص 24-31.
    • توان، بهمن و همكاران، «رابطة نگرش ديني و سلامت رواني دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اراک» (1388)، مجلة علمي ‌پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي اراک، ش 4، ص 27-34.
    • حاتمي، حميدرضا و ديگران، «بررسی تأثیر میزان دینداری بر رضایت از زندگی زناشویی» (1388)، روان‌شناسي نظامي، ش 1، ص 13-22.
    • حميد، نجمه و ديگران، «بررسی اثربخشی روان‌درمانی شناختی – رفتاری مذهب‌محور بر افسردگی زنان مطلقه» (1390)، مشاوره و روان‌درماني خانواده، ش 1، ص 54-64.
    • خداياري‌فرد، محمد و اکرم پرند، «تأثير خانواده‌‌درماني بر رويکرد شناختي رفتاري در درمان هراس اجتماعي نوجوانان (مطالعه موردي)» (١٣٨٥)، روان‌شناسي و علوم‌تربيتي، سال سي و ششم، ش ١ و ٢، ص ١٢٣-١٤٣.
    • رجبي، غلامرضا و ديگران، «بررسي رابطۀ عملکرد خانواده و جو رواني- اجتماعي کلاس با ناسازگاري دانش‌آموزان دبيرستاني شهرستان ملاير» (١٣٨٧)، علوم‌تربيتي و روان‌شناسي، ش ١و٢، ص 113-128.
    • رياحي، محمد‌اسماعيل و همكاران، «بررسي اثرات دينداري و جهت‌گيري ديني بر سلامت روان دانشجويان دانشگاه مازندران» (1388)، علوم اجتماعي دانشگاه فردوسي مشهد، سال پنجم، ش 2، ص 51-90.
    • ساقی، محمدحسین و علیرضا رجایی، «رابطة ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری آنها» (1387)، اندیشه و رفتار، ش 10، ص 71-82.
    • عادل، زهرا و ديگران، «اثربخشي آموزش شناختي با رويکرد اسلامي ‌بر رضايت‌مندي زندگي دانشجويان» (1389)، اسلام و روان‌شناسي، ش 4، ص 43-57.
    • عبادي، ندا و ديگران، «بررسي اثربخشي آموزش مثبت‌نگري با تأکيد بر ‌آيات قرآن بر افزايش اميد به زندگي زنان مطلقة شهر اهواز» (1389)، يافته‌هاي نو در روان‌شناسي، سال سوم، ش 2، ص 71-84.
    • عبدالله‌پور، نازي و ديگران، «رابطة بین دینداری با رضایت از زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي‌ تبریز» (1390)، ‌تربيت اسلامي، ش 12، ص 141-153.
    • فقيهي، علي‌نقي و فاطمه رفيعي‌مقدم، «بررسي ميزان اثربخشي آموزش‌هاي روان‌شناختي مبتني بر روايات اسلامي ‌در رضايت زناشويي زوجين» (1388)، روان‌شناسي و دين، سال دوم، ش 3، ص 89-104.
    • مجاهد، عزيز‌الله و ديگران، «مقايسة تأثير درمان شناختي رفتاري با درمان شناختي رفتاري با رويکرد اسلامي ‌بر سلامت روان همسران شهدا» (1388)، اصول بهداشت رواني، ش 4، ص 282-291.
    • منجزي، فرزانه و همكاران، «بررسي اثر ارتباط اسلامي ‌و نگرش‌هاي مذهبي بر بهبود رضايت زناشويي» (1390)، تحقيقات علوم رفتاري، ش 1، ص 30-37.
    • نجاريان، فاطمه، (١٣٧٤)، عوامل مؤثر بر کارآيي خانواده: بررسي روان‌سنجي مقياس، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، روان‌شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي‌، واحد رودهن.
    • Alan Carr, (2001), Family Therapy, Concept, Process and Practice, University Dublin: John Wiley& Sons Ltd. New York, Journal of Family Psycoholgy, v 1, p. 301–314.
    • Bronfenbrenner, U, (1979), Contexts of child rearing: Problems andprospects, American Psychologist, v 34,p. 844–850.
    • Epstein, N. B., & et al, (1983), The McMaster Family Assessment Device, Journal of Marital and Family Therapy, v 9,p. 171-180.
    • Gelso, C., &Frets, B, (2001), Counceling psychology, Harcor college publisher.
    • Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M, (2003), Exceptional children: Introduction to special education (9 th ed). Boston: Alln and Bacon. P. 121.
    • Hoglund, W. L., & Leadbeater, J, (2003), The effects of family, school, and classroom ecologies on changes in children's social competence and emotional and behavioral problems in first grade.
    • Huston, A. C., & Carpenter, G. J, (2007), Gender influences in classroom interaction. New York: Academic Press, Journal of Developmental Psychology, v 40,p. 539-544.
    • Kinsfogel, M., & Grych, H, (2004), Interparental conflict and adolescent dating relationships, Journal of Family Psycoholgy, v 18, p. 505–515.
    • Mannuza, S., & et al, (1998), Adult Psychiatric status of hyperactive boys grows up. American, Journal of Psychiatry, v 155,p. 493-498.
    • Mathijssen, J. J., & et al, (1998), The relationship between mutual family relations and child psychopathology, Child Psychol Psychiatry; v 39(4), p. 477-487.
    • Moffitt, T. E, (1993), Adolescence limited and life course persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy, Psychological Review, v 100, p. 674-701.
    • Nichols, M., & Schwarts, R, (1998), Family therapy: Concepts and methods. Boston: Allyn and bacon, Journal of Family Psycoholgy, v 32, p. 102–121.
    • O’Leary, E. M. M ., & et al, (2009), Cognitive-behavioral family treatment for childhood obsessive-compulsive disorder: A 7-year follow-up study, Journal of Anxiety Disorders, v 23, p. 973–978.
    • Patterson, G. R., & et al, (1992), Antisocial boys: A social interactional approach. Castalia Publishing Company, Eugene, OR, Journal of Psychiatry, v 123, p. 270-286.
    • Suveg, C., & et al, (2009), Cognitive-behavioral therapy for anxiety-disordered youth:Secondary outcomes from a randomized clinical trial evaluating child and family modalities, Journal of Anxiety Disorders, v 23, p. 341–349.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid, Najmeh, Weiis, Shobo, Sajjadi, Fatemeh.(2025) The Effectiveness of Family Therapy Based on Behavioral-Cognitive Religion-based Model on Family's Function and Male Students' Academic Performance in Ahwaz. Ravanshenasi Wa Din, 6(3), 39-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najmeh Hamid; Shobo Weiis; Fatemeh Sajjadi."The Effectiveness of Family Therapy Based on Behavioral-Cognitive Religion-based Model on Family's Function and Male Students' Academic Performance in Ahwaz". Ravanshenasi Wa Din, 6, 3, 2025, 39-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid, N, Weiis, S, Sajjadi, F.(2025) 'The Effectiveness of Family Therapy Based on Behavioral-Cognitive Religion-based Model on Family's Function and Male Students' Academic Performance in Ahwaz', Ravanshenasi Wa Din, 6(3), pp. 39-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid, N, Weiis, S, Sajjadi, F. The Effectiveness of Family Therapy Based on Behavioral-Cognitive Religion-based Model on Family's Function and Male Students' Academic Performance in Ahwaz. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 6(3): 39-52