Pages:
105-117
Receive Date: 2025/03/30
Accept Date: 2025/03/30
Abstract:
The present paper seeks to determine the rate of moderating role of self-regulation in relation to religiosity, the quality of relationship with parents and moral identity. The statistical population consists of BA female students of Isfahan University in the academic year of 1391-1392 (2012-2013). The statistical sample consists of 180 female students who were selected through multi-stage random sampling. The results indicate that the path of religiosity to self-regulation, the path of religiosity to symbolic moral identity, the path of self-regulation to internal moral identity and the path of self-regulation to symbolic moral identity are significant. In terms of indirect effects of religiosity on moral identity through self-regulation, the coefficient of effect of religiosity on symbolic moral identity and internal moral identity through self-regulation is significant. The path of the quality of relationship with parents to internal moral identity and the path of the quality of relationship with parent to self-regulation are not significant. Therefore, self-regulation can be considered an appropriate intermediary in the relationship between religiosity and moral identity. Altogether, self-regulation and religiosity have an important role in the promotion of moral identity.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکنندهی خودتنظیمی
Abstract:
هدف این پژوهش تعیین میزان نقش تعدیل کنندگی خودتنظیمی نسبت به دین داری، کیفیت رابطه با والدین و هویت اخلاقی بود. روش این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه آماری 180 نفر دانشجوی دختر به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های نگرش سنج مذهب، هویت اخلاقی، خودتنظیمی و والد– کودک استفاده شد. نتایج نشان داد که مسیر دین داری به خودتنظیمی، دین داری به هویت اخلاقی نمادین، خودتنظیمی به هویت اخلاقی درونی، و خودتنظیمی به هویت اخلاقی نمادین معنا دار هستند. با لحاظ آثار غیرمستقیم دین داری بر هویت اخلاقی از طریق خودتنظیمی، ضریب اثر دین داری از طریق خودتنظیمی بر هویت اخلاقی نمادین و هویت اخلاقی درونی معنادار می باشد، اما مسیرهای کیفیت رابطه با والدین به هویت اخلاقی درونی و کیفیت رابطه با والدین به خودتنظیمی معنادار نبود. ازاین رو، می توان خودتنظیمی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین دین داری و هویت اخلاقی در نظر گرفت. در مجموع، خودتنظیمی و دین داری نقش مهمی در ارتقاء هویت اخلاقی ایفا می کنند.
References:
- بهرامي، احسان، «رابطه بين جهتگيري مذهبي، اضطراب و حرمت خود» (1381)، روانشناسي، ش 4، ص 336ـ247.
- دهقان، مهناز (1390)، رابطه سرمايههاي تحولي و خودتنظيمي با هويت اخلاقي، پاياننامه کارشناسي ارشد، روانشناسي تربيتي، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران.
- صادقي، زهرا، «مهارتهاي فرزندپروري» (1385)، تازههاي رواندرماني (هيپنوتيزم)، سال 11، ش 41 و 42، ص 43-56.
- صادقي، محمدرضا و ديگران، «وضعيت نگرش مذهبي و سلامت روان در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مازندران» (1389)، مجله دانشگاه علوم پزشکي مازندران، ش 75، ص 71-75.
- صادقي، منصورهالسادات و علي مظاهري، «کيفيت رابطۀ والد- فرزندي، پيششرط تربيت ديني فرزندان» (1386)، خانوادهپژوهي، سال سوم، ش 9، ص 472-490.
- کارشکي، حسين (1387)، نقش الگوهاي انگيزشي و ادراکات محيطي در يادگيري خودتنظيمي دانشآموزان پسر پاية سوم دبيرستانهاي شهر تهران، پاياننامه دکتري، روانشناسي تربيتي، تهران، دانشگاه تهران.
- ماسن، پاول هنري و ديگران (1382)، رشد و شخصيت کودک، ترجمۀ مهشيد ياسايي، تهران، مرکز نشر.
- محمدی مصیری، فرهاد و همكارن، «نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضد اجتماعی نوجوانان» (1390)، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال هشتم، ش 32، ص 397-404.
- Aquino,k. Reed, A, (2002), The self importance of moral identity, Journal of personaity and social psychology, v 83, p. 1423-1440.
- Bandura, A, (1991), Social cognitive theory of self- regulation, Organizational Behavior and Human Decision Processes, v 50, p. 248-287.
- Blasi, A, (1980), Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature, Psychological Bulletin, v 88, p. 1-45.
- Blasi, A, (1984), Moral identity: Its role in moral functioning. In W. Kurtines & J. Gewirtz (Eds.), Morality, moral behavior and moral development (p. 128-139). New York: Wiley.
- Brody, G. H., &toneman, Z., & Flor, D. (1996). Parental religiosity family processes, and youth competence in rural, two-parent African American families. Developmental Psychology, 32, 696e706.
- Brown, J. M., & et al, (1999), The Self-Regulation Questionnaire.
- Bryant, P, (2009),Self-regulation and moral awareness among entreprenerurs, Journal of business, v 24, p. 505-518.
- Fine, M. A, & et al, (1983), Long-term effects of divorce on parent-child relationship, Developmental Psychology, v 19 (5), p. 703-713.
- Hardy, S, & et al, (2010), Moral identity and psychological distance:The case of adolescent parental socialization, Journal of adolescence, v 33، p. 111-123.
- Hardy, S. A. Carlo, G, (2005), Identity as a source of moral motivation, Journal of human development, v 48, p. 232-256.
- Hardy. S. A, (2010), Moral identity.VirginiaLemos,S.M.(1995).Students goals and self-regulation in the classroom, International Journal of Educational Research,v 31, p. 471-485.
- Hart, D., & et al, (1998), Urban America as a context for the development of moral identity in adolescence, Journal of Social Issues, v 54, p. 513-530.
- In L. VandeCreek & T. L. Jackson (Eds.), Innovations in clinical practice: A source book , v 17, p. 281-289). Sarasota, FL: Professional Resource Press.
- Leonard,G.R. (2010), Moral identity in adolescence:A literature review, University of Asuza, California.
- Zaha, A. N, (2010), Moral identity formation and its relationship to adolescent volunteer behavior, University of Asuza,California.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, Farhad, Hajloo, Nader, Abbasian, Mina.(2025) دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکنندهی خودتنظیمی. Ravanshenasi Wa Din, 6(4), 105-117
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Farhad Mohammadi; Nader Hajloo; Mina Abbasian."دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکنندهی خودتنظیمی". Ravanshenasi Wa Din, 6, 4, 2025, 105-117
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, F, Hajloo, N, Abbasian, M.(2025) 'دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکنندهی خودتنظیمی', Ravanshenasi Wa Din, 6(4), pp. 105-117
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, F, Hajloo, N, Abbasian, M. دینداری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیلکنندهی خودتنظیمی. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 6(4): 105-117