Writers:
Ibrahim Esmae’li / MA Student of counseling, Islamic Azad University, Abhar, Iran
Mahmod A’zami / PhD in education, Islamic Azad University, Abhar, Iran
Pages:
97-108
Receive Date: 2025/12/02
Accept Date: 2025/12/02
Abstract:
This study seeks to find the relationship of social wealth and adherence to religious beliefs with the educational status of students. A kind of correlation method is used in this research, and the survey sample consist of 145 high school students from Sa’in Ghal’e who were chosen on the basis of the stratified random -sampling method, and questionnaires about social wealth and adherence to religious beliefs were distributed among them to fill out. The students’ average mark was used for recognizing the educational status. The collected data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results show that there is a positive and meaningful relationship between adherence to religious beliefs and students’ educational status and between social wealth and students’ educational status. Also, the result of research shows that 37 percent of the changes (variance) of the variable of students’ educational status are explained according to two variables: religious beliefs and social wealth, and 63 percent of the educational status according to the changes of other variables and factors.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه
Abstract:
هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و نمونه مورد مطالعه، تعداد 145 نفر از دانش آموزن مقطع متوسطه در شهر صائین قلعه بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی بر روی آنها اجرا شدند. برای اندازه گیری وضیعت تحصیلی، از معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین عمل به باورهای دینی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان و نیز بین سرمایه اجتماعی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان داد که 37 درصد از تغییرات (واریانس) متغیر وضیعت تحصیلی توسط دو متغیر عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی توضیح داده می شود و 63 درصد نیز وضیعت تحصیلی به تغییرات سایر متغیرها و عوامل است.
References:
- الواني، سيدمهدي و عليرضا شيرواني، 1380، «سرمايه اجتماعي مفاهيم و نظريهها»، مديريت، ش33، ص3-26.
- بهزاد، داود، 1381، «سرمايه اجتماعي: بستري براي ارتقاي سلامت روان»، رفاه اجتماعي، سال دوم، ش 6، ص53-43.
- پاييزي، مريم و همكاران، 1386، «بررسي اثربخشي آموزش ابراز وجود بر شادکامي و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دختر پايه دوم رشته علوم تجربي دبيرستانهاي تهران»، مطالعات روانشناسي، ش 4، ص43-25.
- حبيبوند، عليمراد، 1387، «رابطه جهتگيري مذهبي با اختلالات رواني و پيشرفت تحصيلي»، روانشناسي و دين، ش 3، ص79-108.
- سكاكي، سياوش و عادل زاهد، 1385، «بررسي عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي در بين دانشجويان شاهد و ايثارگر و آزاد استان اردبيل»، سايت: http://www.navideshahed.com/fa/index.php
- سليماننژاد، اكبر و مهرناز شهرآراي، 1380، «ارتباط منبع کنترل و خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي»، روانشناسي و علوم تربيتي، ش 2، ص175-198.
- شريفيان ثاني، مريم، 1380، «سرمايه اجتماعي: مفاهيم اصلي و چارچوب نظري»، رفاه اجتماعي، ش 2، ص5-18.
- غلامي، يونس و همكاران، 1385، «رابطه انگيزش پيشرفت و خود پنداشت با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان پايه هشتم در درس علوم بر اساس تحليل نتايج "نيمز ـ آر"»، روانشناسان ايراني، ش 7، ص207-218.
- فصيحي، امانالله، 1386، «دين و سرمايه اجتماعي»، معرفت، ش 123، ص79-100.
- فوکوياما، فرانسيس، 1379، پايان نظم: سرمايه اجتماعي و حفظ آن، ترجمة غلامعباس توسلي، تهران، جامعه ايرانيان.
- کيايي، ژاله و همكاران، 1391، «جهتگيري ديني و جهتگيري پرسشگري دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير»، پژوهش و برنامهريزي در آموزش عالي، ش 65 ص1-21.
- گلزاري، محمود، 1379، مقياس عمل به باورهاي ديني، خلاصه مقاله همايش دين و بهداشت روان.
- مبارکي، محمد، 1383، بررسي رابطه بين سرمايه اجتماعي و جرم، پاياننامه کارشناسي ارشد پژوهش اجتماعي، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي.
- نازکتبار، حسين، رضا ويسي، 1387، «واکاوي رابطه سرمايه اجتماعى خانواده با تحصيل فرزندان، فرايند مديريت و توسعه»، فرايند مديريت و توسعه، ش 68 و 69، ص121-149.
- Acar, E, 2011, Effects of social capital on academic success: A narrative synthesis, Educational Research and Reviews, v. 6 (6), p. 456-461.
- Anderson, joan. b, 2008, social capital and student learning: empirical results from latin American primary schools, Economics of education reviws, N. 27, p.439-449.
- Chan, y. k, & Rance, 2006, Network size, social support and happiness in later life: a comparative study of Beijing and Honking, Journal of happiness studies, v. 7, p. 87-112.
- Coleman, James S, 1988, "Social Capital in the Creation of Human Capital", American Journal of sociology, v. 94, p. 95-120. The International Bank for Reconstruction and Development, 2000, The World Bank, Washington, US: 13-39.
- Feniger Yariv, & et al, 2004, Cultural Capital, Social Capital and Educational Achievement in, Religious and Secular Education in Israel, Department of Sociology and Anthropology, Tel Aviv University.
- Fung Ka Yi, 2010, A Study of Social Capital and Educational Achievement of Rural Students in China, Hong Kong Baptist University.
- Gele, A, & Harslod, I, 2010, Types of social capital resources and self-rated health among the Norwegian adult population, International Journal for Equity in Health, v.9, 8http://www.equityhealthj.com/content/9/1/8.
- King, P. E, & Furrow, J. L, 2004, Religion as a Resource for Positive Youth Development: Religion, Social Capital, and Moral Outcomes, Developmental Psychology, v. 40, N 5, p. 703–713.
- Leonhardt, D, 2010, Health and psychology, Energy Bulletin.
- McKune, & AllenBenjamin, 2007, Religion and Academic Achievement Among Adolescents, brigham young university, See in: http://www.lib.byu.edu/generic_copyright.html.
- Paxton, P, 2002, "Social Capital and Democracy: an Interdependent Relationship", American sociological review, v. 67, p. 254-277.
- Putnam, R. D, 1993, Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy, Princeton NJ: Princeton University Press.
- Putnam, R. D, 2000, Bowling Alone: The Collapse and Revival of America Community, New York: Simon & Schuster.
- Wakefield S. E, & Poland B, 2005, Family, friend or foe? Critical reflections on the relevance and role of social capital in health promotion and community development, Social Science & Medicine, v. 60 (12), p. 2819–2832.
- Welsh, J. A, & Berry H. L, 2009, Social capital and mental health and well-being, National Centre for Epidemiology and Population Health, The Australian National University, Paper presented at the Biennial HILDA Survey Research Conference 16-17 July 2009.
- Woolcock M, 2001, The place of social capital in understanding social and economic outcomes, Can J Policy Res (Isuma), v. 2, p. 11–17.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghamari, Mohammad, Esmae’li, Ibrahim , A’zami, Mahmod .(2025) The Relationship between Adherence to Religious Beliefs and Social Wealth with the Educational Status of High School Students. Ravanshenasi Wa Din, 8(2), 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Ghamari; Ibrahim Esmae’li; Mahmod A’zami."The Relationship between Adherence to Religious Beliefs and Social Wealth with the Educational Status of High School Students". Ravanshenasi Wa Din, 8, 2, 2025, 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghamari, M, Esmae’li, I, A’zami, M.(2025) 'The Relationship between Adherence to Religious Beliefs and Social Wealth with the Educational Status of High School Students', Ravanshenasi Wa Din, 8(2), pp. 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghamari, M, Esmae’li, I, A’zami, M. The Relationship between Adherence to Religious Beliefs and Social Wealth with the Educational Status of High School Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 8(2): 97-108