Pages:
107-
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه آماری شامل 340 نفر بود که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هوش معنوی، هوش هیجانی و خودکارآمدی عمومی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون به شیوه گام به گام و واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که هوش معنوی، رابطه مثبت و معناداری با خودکارآمدی دارند. بین هوش هیجانی و چهار مؤلفه آن (خودآگاهی، خودکنترلی، مهارتهای اجتماعی و خودانگیزی)، با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفههای خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی، رابطه مثبت و معناداری با هوش معنوی داشتند، اما بین مؤلفه های هوش معنوی با هوش هیجانی، رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب، مؤلفههای خودآگاهی، خودکنترلی، تفکر وجودی انتقادی، مهارتهای اجتماعی، معناسازی شخصی بهترین پیشبینیکننده خودکارآمدی هستند و بین دختران و پسران به لحاظ همدلی و خودکنترلی تفاوت معناداری وجود دارد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Shahram.(2025) رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. Ravanshenasi Wa Din, 9(1), 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Shahram ."رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول". Ravanshenasi Wa Din, 9, 1, 2025, 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول', Ravanshenasi Wa Din, 9(1), pp. 107-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 9(1): 107-