Writers:
Ahmad Alipor / professor of psychology / Payam-noor University of Tehran
Pages:
27-42
Receive Date: 2025/12/02
Accept Date: 2025/12/02
Abstract:
The main aim of this study is to compare between the effectiveness of spirituality therapy and effectiveness of schema-therapy on treating the depression from which some Payamnoor University students in Semirom suffer. Those who had been previously diagnosed with depression by a clinical psychologist and were called to participate in the tests of this study were selected by using a "convenient sampling method". The test of "Beck’s Depression» (BDI-II) was used to diagnose depression, and the test of religious, traditional history (RSHI) was used to measure spirituality. The subjects who had appropriate criteria for treatment were randomly chosen from the experimental group and control group. Two treatment groups participated in eight sessions, while the control group did not received no treatment. In the end, "Beck’s Depression Test" (BDI-II) was used again for measuring the treatment interventions of all three groups. The obtained data were analyzed by using covariance analysis. The results show that spirituality-therapy and schema-therapy are significantly effective in treating students' depression. Moreover, a comparison between the two methods shows that there is a significant difference between them; spirituality- therapy seems to be more effective than Schema-therapy in treating depression.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مقایسهی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده
Abstract:
هدف اصلی این پژوهش مقایسهی اثربخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان دانشگاه «پیام نور» سمیرم است. آزمودنی های این پژوهش از طریق فراخوان و از میان کسانی که از طرف روان شناس بالینی قبلاً تشخیص افسردگی گرفته بودند، به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار تشخیصی افسردگی آزمون «افسردگی بک» (BDI-II) است و برای سنجش معنویت، از شرح حال دینی و روایی (RSHI) استفاده شده است. آزمودنی هایی که دارای ملاک های مناسب برای گروه های درمان بودند به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی در هشت جلسهی شرکت کردند و گروه کنترل (فهرست انتظار) در هیچ گونه گروه درمانی شرکت نکرد. در پایان، مداخلات درمانی هر سه گروه بار دیگر با آزمون ا«فسردگی بک» (BDI-II) ارزیابی شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد ، معنویت درمانی و طرحواره درمانی بهطور معناداری در بهبود افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسهی دو روش درمانی نیز تفاوت معنا داری به چشم می خورد و معنویت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به طرحواره درمانی در بهبود افسردگی نشان می دهد.
References:
- اعتمادي، عذرا، 1384، «ايمان و معنويت در مشاوره و رواندرماني»، تازههاي رواندرماني، ش 1، ص131-146.
- بوالهري، جعفر و همكاران، 1391، «اثربخشي رويکردگروه درماني معنوي برکاهش ميزان افسردگي»، جامعهشناسي زنان، سال سوم، ش 1، ص87–117.
- بهراميدشتکي، هاجر و همكاران، 1385، «اثربخشي آموزش معنويت به شيوة گروهي بر کاهش افسردگي در دانشجويان»، تازهها و پژوهشهاي مشاوره، ش 19، ص49-72.
- چيريان، جان تي، 1383، «ارزيابي علايق ديني و معنوي در رواندرماني»، نقد و نظر، سال نهم، ش 33 و 34، ص330-366.
- دابسون، کيت استفان و پروانه محمدخاني، 1386، «مختصات روانسنجي پرسشنامة افسردگي بک -2 در مبتلايان به افسردگي اساسي در دورة بهبود نسبي»، توانبخشي در بيماريها و اختلالات رواني، دورة هشتم، سال هشتم، ش 29، ص80-86.
- رضواني، سيدروحالله، 1388، مقايسه اثربخشي معنويتدرماني و فرا شناخت درماني بر ميزان اضطراب دانشجويان دختر مراجعهکننده به مراکز جهاد دانشگاهي شهر اصفهان، پاياننامة کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
- زرهپوش، اصغر، 1390، اثربخشي طرحواره درماني بر افسردگي مزمن در دانشجويان دانشگاه اصفهان، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
- طباطبايي برزکي، سعيد و همكاران، 1391، «اثربخشي آموزش تکنيکهاي تجربي طرحواره درماني بر روي طرحوارههاي افراد افسرده»، فرهنگ مشاوره و رواندرماني، سال سوم، ش 11، ص75-86.
- ملکپور دهکردي، عفت، 1391، بررسي اثربخشي طرحواره درماني به شيوه گروهي بر کاهش افسردگي، نگرش ناکارآمد و فراواني باور نسبت به افکار خودآيند منفي در انشجويان دختر دانشگاه پيامنور شهرکرد، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، تهران، دانشگاه پيام نور مرکز تهران جنوب.
- منتظري، محمدصادق و همكاران، 1392، «اثربخشي طرحواره درماني بر کاهش شت علائم افسردگي و اختلال شخصيت وسواسي- جبري»، روانشناسي باليني، سال پنجم، ش 1، ص35-46.
- مهريار، اميرهوشنگ، 1385، افسردگي برداشتها و درمان شناختي، تهران، رشد.
- Abdel-Khalek, A. M, & Lester, D, 2012, "Constructions of religiosity, subjective well-being, anxiety, and depression in two cultures: Kuwait and USA", International Journal of Social Psychiatry, v. 58, N. 2, p.138-145.
- Boelens, P. A, & et al, 2012, "The effect of prayer on depression and anxiety: maintenance of positive influence one year after prayer intervention", International Journal of Psychiatry in Medicine, v. 43, N. 1, p. 85-98.
- Bonelli, R, & et al, 2012, "Religious and spiritual factors in depression: review and integration of the research", Depression Research and Treatment, Hindawi Publishing Corporation, Article ID 962860, p. 1-8.
- Colman, L. K, 2010, Maladaptive Schemas and Depression Severity, Support for Incremental Validity When Controlling for Cognitive Correlates of Depression, Tennessee, University of Tennessee, Thesis Presented for the Master of Arts Degree.
- Hefti, R, 2011, Integrating Religion and Spirituality into Mental Health Care, Psychiatry and Psychotherapy, Department of Psychosomatic Medicine, Clinic SGM Langenthal and Research Institute for Spirituality and Health / Weissensteinstrasse 30, Religions 2011, 2, P 611-627.
- Koenig, H, 2008, Research on Religion, Spirituality and Mental Health, Duke University Medical Center, Durham, North Carolina, p. 1-30.
- Miller, G, 2010, Incorporating spirituality in counseling, Boston: Allyn and BaconMindham, R. H. S. (1982). Tricyclic antidepressants and amine precursors. In E. S. Paykel (Ed.), Handbook of affective disorders, New York: Guilford Press.
- Mohr, S, 2011, Integration of Spirituality and Religion in the Care of Patients with Severe Mental Disorders, Religions, v. 2, p. 549-565.
- Pargament. K, I, 2007, Spirituality integrated psychotherapy: understanding and addressing the Sacred, New York: Guilford Press.
- Rickhi. B, & et al, 2011, A spirituality teaching program for depression: a randomized controlled trial. Int l. J, Psychiatry in medicin, v. 42(3), p. 315-329.
- Robertson. A, 2006, Spirituality and depression: a qualitative approach, Univercity of south Africa. submitted in accordance with the requirements for the degree of doctor of literature and philisofy in the subject psychology at the Univercity of south Africa.
- Robinson-Smith, G, 2004, Verbal indicators of depression in conversationswith stroke survivors, Perspectives in Psychiatric Care, v. 40 (2), p. 61-69.
- Safara, M, & et al, 2012, Comparing the Effect of Cognitive Therapy and Spiritual Therapy on Depression between Iranian Students Residing in Iran and India, Delhi psychiatri journal, v. 15, N. 1, p. 85-98.
- Seavey, A, 2011, Schema-Focused Therapy for major depressive disorder, Department of psychology, University of tennesee, Clinical cas studies, p.457-473.
- Watkins, T, & Ostrom, P, 2005, “Comparative efficacy of religious and nonreligious cognitive-behavioral therapy for the treatment of clinicaldepression in religious individuals,” Journal of Consulting andClinical Psychology, v. 60, N. 1, p. 94–103.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asefi , Raheb, Alipor, Ahmad, , Majid.(2025) A Comparative Study of the Effectiveness of Spiritual- Therapy and Schema -Therapy on Students’ Depression. Ravanshenasi Wa Din, 9(2), 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Raheb Asefi ; Ahmad Alipor; Majid ."A Comparative Study of the Effectiveness of Spiritual- Therapy and Schema -Therapy on Students’ Depression". Ravanshenasi Wa Din, 9, 2, 2025, 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asefi , R, Alipor, A, , M.(2025) 'A Comparative Study of the Effectiveness of Spiritual- Therapy and Schema -Therapy on Students’ Depression', Ravanshenasi Wa Din, 9(2), pp. 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asefi , R, Alipor, A, , M. A Comparative Study of the Effectiveness of Spiritual- Therapy and Schema -Therapy on Students’ Depression. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 9(2): 27-42