Pages:
39-57
Receive Date: 2025/04/06
Accept Date: 2025/04/06
Abstract:
This paper seeks to study the self-actualization modeling based on spiritual intelligence, moral intelligence and psychological well-being. The statistical population of the survey consisted of gifted students in Semnan province. First, to determine a sample size, four hundred students of the gifted schools of Shahrood and Damghan were selected by simple stratified random sampling. This survey uses the spiritual intelligence, moral intelligence, psychological well-being and self-actualization (ASAI) scales to collect information. Using structural equations, it analyzes the research data. The findings show that spiritual intelligence has a direct positive and significant effect on self-actualization and psychological well-being of the gifted students. That is, the increase of spiritual intelligence has a positive effect on the psychological well-being, and positive psychological well-being increases self-actualization of an individual. Moral intelligence also has a positive effect on self-actualization indirectly and through influence on psychological well-being, but it does not have a direct effect on self-actualization. As a result, to educate self-actualized students, it is very significant to provide some training to increase the level of spiritual intelligence, moral intelligence and psychological well-being in schools and textbooks.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مدلیابی خودشکوفایی بر پایهی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش
Abstract:
این پژوهش، با هدف مدل یابی خودشکوفایی بر پایهی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش را دانش آموزان تیزهوش استان سمنان تشکیل می دادند. جهت تعیین حجم نمونه، ابتدا توسط نمونه گیری تصادفی ساده، دو شهر شاهرود و دامغان برگزیده شدند که از مدارس تیزهوشان این شهرستان ها چهارصد دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردبدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس های هوش معنوی، هوش اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی ASAI استفاده شد. داده های پژوهش به روش معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هوش معنوی بر خودشکوفایی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد و همچنین بهزیستی روان شناختی نقش واسطه گری برای هوش معنوی و خودشکوفایی تیزهوشان را دارد؛ بدین معنا که افزیش هوش معنوی، بر بهزیستی روان شناختی فرد اثر مثبت می گذارد و بهزیستی روان شناختی مثبت باعث افزایش خودشکوفایی فرد می شود. هوش اخلاقی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق تأثیر بر بهزیستی روان شناختی، بر خودشکوفایی اثر مثبت معنادار دارد؛ اما اثر مستقیمی بر خودشکوفایی ندارد. در نتیجه، گنجاندن آموزش هایی برای بالابردن سطح هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی در مدارس و کتب درسی برای پرورش دانش آموزانی خودشکوفا، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
References:
- اسدی، مهدیهالسادات و همكاران، 1390، «تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر هوش معنوی دانشآموزان دختر دبیرستانی»، زن و فرهنگ، سال سوم، ش 9، ص 21-31.
- افروز، غلامعلی و فرشته معتمدی، 1383، «خودکارآمدی و سلامت روانی در دانشآموزان عادی و تیزهوش»، نور، ش 6، ص 89-100.
- افشانی، سیدعلیرضا و همكاران، 1393، «بررسی رابطۀ دینداری و خودشکوفایی، مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه یزد»، مطالعات توسعة اجتماعی- فرهنگی، دورة سوم، ش 1، ص 29-52.
- امامی، زهرا و همكاران، 1393، «تحلیل مسیر اثر هوش معنوی و هوش اخلاقی بر خودشکوفایی و رضایت از زندگی در سالمندان شهر اصفهان»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال پانزدهم، ش 2، ص 4-13.
- بنیاسدی، حسن و حسین رشیدینژاد، 1390، «فرا انگیزشها و ویژگیهای افراد خودشکوفا در سرداران شهید استان کرمان»، روانشناسی و دین، سال چهارم، ش 1، ص 5-22.
- بوربا، ميكله، 1394، پرورش هوش اخلاقی، ترجمة فیروزه کاوسی، تهران، رشد.
- پورجمشیدی، مریم و رقیه بهشتیراد، 1394، «تأثیر هوش اخلاقی و سلامت روان بر شادکامی دانشجویان»، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، دورة اول، ش 4، ص 55-66.
- حسنی، مریم و همكاران، 1395، «بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در میان فرزندان شهید، جانباز و ایثارگر دانشگاه ارومیه»، اخلاق زیستی، سال ششم، ش 19، ص 155-180.
- حیدری، اعظم و همكاران، 1394،«رابطۀ بین هوش معنوی و شادکامی به واسطه بهزیستی روانشناختی»، روشها و مدلهای روانشناختی، سال ششم، ش 21، ص 72-86.
- خدابخش، محمدرضا و فریبا کیانی، 1392، «برسی نقش عفودر سلامت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان»، تحقیقات نظام سلامت، سال نهم، ش 10، ص 1050-1061.
- خدایاریفرد، محمد و همكاران، 1393، «تدوین مبانی نظری و طراحی مقیاس هوش معنوی»، گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
- دباغی، پرویز، 1388، «بررسی نقش معنویت و مذهب در سلامت»، دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال چهارم، ش 1، ص 1-5.
- درویشان، مرضیه، 1392، پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر مبنای ابعاد کمالگرایی در دانشآموزان تیزهوش، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، شيراز، دانشگاه شیراز.
- دیلگونی، طیبه و همكاران، 1395، «بررسی همبستگی بین معنویت و بهزیستی روانشناختی و استرس مختص دوران بارداری» پژوهش در دین و سلامت، دورة دوم، ش 4، ص 35-43.
- ذوالفقاری، داود و پگاه رهنما صومعه، 1395، «بررسی میزان اثربخشی آموزش هوش معنوی بر امید به زندگی و بهزیستی روانی بیماران دیالیزی شهر تهران»، تحقیقات جدید در علوم انسانی، سال دوم، ش 2، ص 195-225.
- رجبی، سوران و پیمان ولدبیگی، 1395، «پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس هوشهای معنوی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان»، رویش روانشناسی، سال پنجم، ش 14، ص 199-216.
- زمانی، سیدهنرجس و همكاران، 1394، «اثربخشی هوش معنوی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی سالمندان ساکن آسایشگاه در بندر عباس»، پرستاری سالمندان، دورة اول، ش 4، ص 82-94.
- ستوده، حافظ و همكاران، 1395، «رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی پرستاران»، ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره نهم، ش 1، ص 63-73.
- شجاعی، احمد و اسماعیل سلیمانی، 1394، «بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان اردبیل»، روانشناسی مدرسه، دورة چهارم، ش 1، ص 104-158.
- شفیعی، عباس، 1393، «هوش معنوی و تأثیر آن بر سلامت روانی منابع انسان سازمان»، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال هشتم، ش 14، ص 153-179.
- شهائیان، آمنه و فریده یوسفی، 1386، «رابطه بین خودشکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانشآموزان با استعدادهای درخشان»، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال هفتم، ش 3، ص 317-336.
- عبدالحسینی، امیر و همكاران، 1395، «بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت عمومی و خودشکوفایی دانشجویان دختر و پسر»، علوم انسانی اسلامی، سال دوم، ش 16، ص 49-56.
- عقیلی، الناز و محمد عطایی، 1394، «بررسی رابطۀ هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان»، در: دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
- قربانی، زهره، 1396، «آشنایی با نظریه بهزیستی روانی کارول ریف»، برگرفته از سایت: http;//www.ravanshena30.com
- کامیاب، الهام و پرویز عسکری، 1394، «مقایسه مسئولیتپذیری، بهزیستی روانشناختی و تأيید خویشتن در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی شهرستان شوش»، سومین کنفرانس بینالملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
- کلانتری، مهرداد و مریم اسماعیلی، 1394، «الگوی تحول در روانشناسی»، مطالعات تحول در علوم انسانی، دورة سوم، ش 4، ص 87-118.
- گلپرور، محسن و همكاران، 1391، «مقایسه بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش دختر مدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی»، کودکان استثنایی، دورة دوازدهم، ش 2، ص 85-94.
- گلیپور، صدیقه و همكاران، 1393، «رابطه هوش معنوی و هوش اخلاقی با معنای زندگی در داوطلبین واکنش اضطراری»، شفای خاتم، دورة دوم، ش 4، ص 21-28.
- محمدی، حسین و همكاران، 1393، «بررسی اثر آموزش هوش معنوی بر سلامت روان دانشآموزان پسر مقطع متوسطه»، پژوهش در دین و سلامت، دورة اول، ش 1، ص 28-39.
- محمدی، نوشین و حمید شفیعزاده، 1394، «بررسی رابطه بین هوش معنوی و میزان تابآوری با خودشکوفایی در معلمین مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار»، کنفرانس ملی آینده پژوهی علوم انسانی.
- مولایی یساولی، هادی و همكاران، 1394، «پیشبینی کیفیت زندگی بر اساس مؤلفههای بهزیستی روانشناختی ریف: نقش مداخلهگرایانه رضایت از زندگی»، مشاوره و رواندرمانی، سال چهارم، ش 13، ص 7-20.
- میکه بوربا، 1394، پرورش هوش اخلاقی، ترجمة فیروزه کاوسی، تهران، رشد.
- هدایتی، مهرنوش و مژگان زریباف، 1391، «پرورش هوش معنوی از طریق برنامة فلسفه برای کودکان»، تفکر و کودک، سال سوم، ش 1، ص 135–166.
- هومن، حیدرعلی، 1393، مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، چ ششم، تهران، سمت.
- یوسفی، پونه و حسین حشمتی، 1394، «هوش اخلاقی و جایگاه این مفهوم در حرفه پرستاری»، راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دورة دوم، ش 2، ص 65-73.
- Amir Kiaei, Y, 2014, The relationship between metacognition, self-actualization, and well-being among university students: Reviving self-actualization as the purpose of education, (Ph.D. thesis). Florida International University.
- Baron, R.m, & Kenny, D. A, 1986, The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), p. 1173-1182.
- Benedit-motgomery, M.M, 2013, Our spirits, ourselves: The relationship between spiritual intelligence, self-compassion, and life satisfaction, (Ph.D thesis). Alliant International University.
- Clarken, R. H, 2009, Moral intelligence in the school. The annual meeting of the Michigan Academy of Sciences, Arts and Letters (pp 1-8). Wayne State University.
- Danah Zohar, 2010, Exploring spiritual capital, Spirituality in higher education newsletter, 5(5), p. 1-8.
- Dorothy, S, 2008, Engaging the spiritual intelligence of gifted students to build global awareness in the classroom. Routledge, 24-30.
- Glass, y.n, 2014, African American women, psychological well-being, religiosity, and stress. (Ph.D. thesis). Kent State University College of education, health, and human services.
- Gold, J. M, 2013, Spirituality and Self-Actualization: Considerations for 21st-Century Counselors, Journal of Humanistic Counseling, v. 52, p. 223-234.
- Kaur, d, et al, 2013, Effect of spiritual intelligence, emotional intelligence, psychological ownership and burnout on caring behavior of nurses: a cross-sectional study, Journal of Clinical Nursing, v. 22, p. 3192-3202.
- Parikh, P, & Sadguna, Smt, 2015, Impact of values and spiritual quotient on psychological wellbeing among adults, Journal of Social Science, Ci 19, p. 1-8.
- Rabia, f, et al, 2015, Moral intelligence and psychological wellbeing in healthcare students, Journal of Education Research and Behavioral Sciences, 4(5), p. 160-164.
- Ryff, C, 1989, Happiness is everything or it is? Exploration on the meaning of psychological well-being, Journal of personality and Psychology, v. 57 (6), p. 1069-1081.
- Mauk, KL, & Schmidt, NK, 2004, Spirtial care in nursing practice.Philadelphia: Lippincott co. Mavor, I (1995). Health and spirituality: Exploring the connectious. SPES, 3(2) 11-4.
- Mcsherry, w, & Draper, p, 1998, The debates emerging in the literature surrounding the concept of spirituality as applied to nursing, Jounal of Advanced nursing, 27(4), p. 683-691.
- Monson, c, 2012, Spiritual flow: The influence of religious experience on psychological well-being, (Ph.D. thesis), Indiana State University.
- Singh, MP, & Sinha, J, 2013, Impact of spiritual intelligence on quality of life, International Journal of Scientific and Research Publication, v. 3, p. 1-5.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zamanian Ghojdi , Ezzat, Barqi Irani , Ziba, Ali Akbari dehkordi, Mahnaz.(2025) Self-actualization Modeling Based on Spiritual Intelligence, Moral Intelligence and Psychological Well-being of Gifted Students. Ravanshenasi Wa Din, 11(2), 39-57
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ezzat Zamanian Ghojdi ; Ziba Barqi Irani ; Mahnaz Ali Akbari dehkordi."Self-actualization Modeling Based on Spiritual Intelligence, Moral Intelligence and Psychological Well-being of Gifted Students". Ravanshenasi Wa Din, 11, 2, 2025, 39-57
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zamanian Ghojdi , E, Barqi Irani , Z, Ali Akbari dehkordi, M.(2025) 'Self-actualization Modeling Based on Spiritual Intelligence, Moral Intelligence and Psychological Well-being of Gifted Students', Ravanshenasi Wa Din, 11(2), pp. 39-57
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zamanian Ghojdi , E, Barqi Irani , Z, Ali Akbari dehkordi, M. Self-actualization Modeling Based on Spiritual Intelligence, Moral Intelligence and Psychological Well-being of Gifted Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 11(2): 39-57