Writers:
Mahdi Torabizadeh / Assistant Prof., Iran, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
Pages:
27-52
Receive Date: 2025/03/29
Accept Date: 2025/03/29
Abstract:
The effectiveness of optimism training, with an emphasis on the Quran, on the social happiness and anxiety of the high school female students has studied in this research. The semi-experimental research design, of the pretest-posttest type and track down with the group, was the research control. Using random clustering method, twenty six students selected and assigned randomly into two groups of test (13 people) and a control group (13 people) Interfering was done for the test group for ten sessions. The positive psychotherapy questionnaire, to measure happiness (Rashid), and social anxiety questionnaire (Watson & Freund) was performed in pre-test and post-test sessions in two groups. Findings show that, optimism, with an emphasis on the Quran, increased the happiness and decreased the social anxiety of female students in the experimental group in compare with the control group (p
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اثربخشی آموزش مثبتنگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز
Abstract:
در این پژوهش، اثربخشی آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 26 دانش آموز، با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفته اند. مداخله به مدت ده جلسه، برای گروه آزمون انجام شد. پرسش نامهی روان درمانی مثبت گرا، برای سنجش شادکامی (رشید) و پرسش نامه اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند)، در جلسات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد که کاربرد مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن موجب افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p<)، که با توجه به نتیجه آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بود. بنابراین، می توان از آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن، برای افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد استفاده کرد.
References:
- نهجالبلاغه، 1369، ترجمة محمد دشتی، چ دوم، قم، امام علی.
- ابراهیمی، الهام، 1391، مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر اضطراب عمومي دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390، پایاننامة کارشناسی ارشد مشاوره، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقیقات.
- ابنعاشور، محمدطاهر، 1420ق، تفسیر التحریر و التنویر، بیروت، مؤسسه التاریخ.
- احتشامزاده، پروين، 1388، بررسی رابطه برونگرایی و درونگرایی با سلامت عمومي و شادکامي با توجه به متغیرهای میانجی بخشودگی و راهبردهای مقابله اسلامي در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه شهید چمران، پایاننامه دکتری روانشناسی، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي.
- احمديتبار، مرتضي، 1393، اثربخشي آموزش مثبتانديشي با رويكرد ديني – مذهبي مبتني بر آيات كريم بر كاهش تعارضات زناشويي، زوجهاي مراجعهكننده به مراكز مشاوره شهر اهواز، پاياننامه كارشناسي ارشد مشاوره و راهنمايي، خوزستان، دانشگاه علوم و تحقيقات.
- براتيسده، فريد، 1389، اثربخشي مداخلات روانشناسي مثبتنگر در افزايش نشاط، شادي، خشنودي زندگي و معناداري از زندگي و كاهش افسردگي مددجويان و مراجعان به سازمان بهزيستي اصفهان، ايلام، بوشهر و تهران، پاياننامه دكتري روانشناسی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- برخوری، حميد و همكاران، 1388، «اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی به شیوة گروهی بر انگیزة پیشرفت، عزتنفس و شادکامي دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر جیرفت»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، ش 5، ص 131-144.
- بهرامپور، ابوالفضل، 1391، تفسیر نسیم حیات، چ هفدهم، قم، آوای قرآن.
- ـــــ ، 1388، نسیم حیات، چ ششم، قم، آوای قرآن.
- ـــــ ، 1390، نسیم حیات، چ نهم، قم، آوای قرآن.
- ـــــ ، 1392، نسیم حیات، چ ششم، قم، آوای قرآن.
- ترابي، عطا، 1390، «بررسي شادكامي در گونههاي مختلف خانواده بر اساس مدل فرايند و محتوايي خانواده در دانشآموزان دوره متوسطه شهر شيراز»، مشاوره كاربردي، دوره اول، سال اول، ش 1، ص 3-20.
- ثابتي، محمدرضا، 1387، «راه و رسم زندگي مثبتنگري»، دلتاي مثبت، ش 1، ص 51-61.
- حسيني، اعظم السادات، 1387، سوءظن و حسنظن به خدا و خلق در آيات و روايات، قم، جامعةالقرآن الكريم.
- دهقاني ورنامخواستي، مسعود، 1392، بررسي اثربخشي آموزش مثبتنگري با تأكيد بر آيات قرآن بر سازگاري فردي- اجتماعي دانشآموزان سال دوم دبيرستانهاي پسرانه ناحيه3 اهواز، پاياننامه كارشناسي ارشد مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات.
- رحيمزاده چهارلنگ، روسانا، 1392، اثربخشي آموزش مثبتنگري به شيوة خودتنظيمي بر رضايت زندگي زنان داراي همسر معتاد شهر رامهرمز، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات.
- ساماني، سيامك و همكاران، 1386، «تابآوري سلامت رواني و رضايتمندي از زندگي»، روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، سال سيزدهم، ش 3، ص 290-295.
- سعيداوي، جاسم، 1393، اثربخشي آموزش ابراز وجود بر كاهش اضطراب اجتماعي و افزايش سلامت عمومي در دانشآموزان نابيناي مقطع متوسطه شهر اهواز، پاياننامه كارشناسي ارشد، خوزستان، دانشگاه علوم و تحقيقات.
- فتاحي، داراب، 1392، اثربخشي آموزههاي مذهبي برگرفته از نهجالبلاغه بر خوشبيني دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان گتوند، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقیقات.
- طباطبائى، سيدمحمدحسين،1390ق، الميزان في تفسير القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
- طبرسي، محمدبنحسن، 1415ق، مجمعالبيان، بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- قرشي، سيدعلي اكبر، 1371، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
- کلینی، محمدبن یعقوب، 1390، اصول کافی، ترجمة حسین استادولی، قم، دارالثقلین.
- ـــــ ، 1375، اصول کافی، تصحیح علی اکبر غفاری، قم، دارالمکتب اسلامی.
- مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحارالأنوار، چ سوم، تهران، المکتبة الاسلامیه.
- محبوبی، محمد و همكاران، 1391، «رابطه سلامت معنوی و اضطراب اجتماعی در جانبازان شیمیایی»، طب نظامی، دوره چهاردهم، ش 3، ص 186-191.
- محمدی ری شهری، محمد، 1384، میزانالحکمة، ترجمة حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث.
- مرادي، فاطمه، 1392، بررسي اثربخشي آموزش مثبتنگري با تأكيد بر آيات بر افزايش تابآوري و شادكامي زنان مطلقة مددجوي اداره بهزيستي شهرستان ايذه در سال 1391، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات.
- مظفر، حسين، 1379، «اثر نشاط روحي بر شكوفايي خرد»، تربيت، ش 7، ص 12-15.
- معرفزاده، صديقه، 1389، اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله اسلام برگرفته از آيات قرآن بر كاهش اضطراب دختران ناحيه چهار اهواز، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات.
- مقتدا، محمدامين، 1392، بررسي اثربخشي واگويي حماسهسازان10 تا20 ساله حادثه كربلا بر جرأتورزي دانشآموزان پسر سال اول شهر اهواز، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره، خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات.
- مکارمشیرازی، ناصر و همكاران، 1380، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
- مکارمشیرازی، ناصر، 1382، برگزیده تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه
- مگیار – موئی، جینا. ال، 1391، فنون روانشناسی مثبتگرا، ترجمة فرید براتیسده، تهران، رشد.
- Heady, B, et al, 2010, Authentic happiness theory supported by impact of religion on life satisfaction: A longitudinal analysis with data for Germany, The Journal of Positive Psychology, v. 1, p. 73.
- Holder, M. D, et al, 2010, Spirituality, Religiousness, and Happiness Studies, (11, 12), 131-150.
- Makhija, M, & Singh, P, 2010, Effectiveness of assertiveness training program on self steem and academic achievement in adolescents, International Research Journal, v. 1(11).
- Mikuliner, M, & Shaver, P. R, 2007, Attachment in adulthood Structure, dynamics and change, New York: Guil Ford press.
- Myers, D. G, 1996, Close relationships and quality of life, In D. kahneman. E. Diener & N. Schwrar (Ed).
- Rashid, T, 2008, Positive psychotherapy. In, S. J. Lopes(Ed), Positive psychology: Exploring the best in people, CT: Prager Publishers.
- Rheingold, A. A, et al, 2003, Cognitive bias in adolescents with social anxiety, Journal of Counseling and Clinical Psychology, v. 33(4), p. 448-457.
- Seligman, M. E. P, 2002, Positive psychology, positivie prevention, and positive therapy, In C. R. Snyder & S. J. New York Times.
- Seligman, M. E. P, 2002, Authentic happiness. Using the new positive psychology to realize you’re potential for lasting full filament, New York, Free Press.
- Seligman, M, & Scikzentimihaly, M, 2001, Positive psychology, American Psychligy, v. 55, p. 5-14.
- Sinha, J, & Gulles, R, 2007, Adolesent risk behaviors and religion: Finding from national study, Jornal of Adulescence, v. 30, p. 231-249.
- Vgiles, J, W, & Heyman, G. D, 2004, Conceptions of aggressions and withdrawal in early childhood, Infant and Child Development INF, v. 13, p. 407-421.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mehrabi zade , Mahnaz, Shahrooz , Mehrzad, Hemmat Banari , Ali, Torabizadeh, Mahdi.(2025) The Effectiveness of Optimism Training on the Social Happiness and Anxiety, with an Emphasis on the Quran, in Ahvaz High School Female Students. Ravanshenasi Wa Din, 11(4), 27-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahnaz Mehrabi zade ; Mehrzad Shahrooz ; Ali Hemmat Banari ; Mahdi Torabizadeh."The Effectiveness of Optimism Training on the Social Happiness and Anxiety, with an Emphasis on the Quran, in Ahvaz High School Female Students". Ravanshenasi Wa Din, 11, 4, 2025, 27-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mehrabi zade , M, Shahrooz , M, Hemmat Banari , A, Torabizadeh, M.(2025) 'The Effectiveness of Optimism Training on the Social Happiness and Anxiety, with an Emphasis on the Quran, in Ahvaz High School Female Students', Ravanshenasi Wa Din, 11(4), pp. 27-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mehrabi zade , M, Shahrooz , M, Hemmat Banari , A, Torabizadeh, M. The Effectiveness of Optimism Training on the Social Happiness and Anxiety, with an Emphasis on the Quran, in Ahvaz High School Female Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 11(4): 27-52