Receive Date: 2025/03/28
Accept Date: 2025/03/28
Abstract:
The current research was carried out with the aim of achieving the model of the approach and prevention program (encouragement and punishment) based on Islamic sources for godly spiritual parenting. To achieve this goal, the semantic domain of parenting was extracted based on dictionaries and religious texts, and in addition, hadith books were used. By using vocabulary and hadith sources of this area, the units of analysis related to the subject were determined. By classifying and centralizing the specified texts, it was qualitatively analyzed and the model of the approach and prevention program was extracted and determined. In order to check the content validity of the relevant components and documents, 3 experts were provided, and the experts' opinions were also reviewed and the findings were confirmed with 100% regarding the degree of conformity with the documents and the necessity of the categories. According to the obtained results, the approach and prevention program model was divided into four categories. The approach program consists of two types of explicit reinforcement and implicit reinforcement, and the prevention program consists of two types of implicit discipline and explicit discipline. Also, the results showed that the hidden plan of turning (incitement) is to gain God's pleasure and the hidden plan of inhibition (intimidation) is to ward off God's wrath, which can be used in all the perceptual fields of origin, self, objective existence, and end.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تبیین الگوی برنامهی رویآوری و بازداری (تشویق و تنبیه) بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی برنامهی رویآوری و بازداری(تشویق و تنبیه)بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو صورت گرفته است.برای رسیدن به این هدف حوزه معنایی والدگری بر اساس کتب لغت و متون دینی استخراج شد و علاوه بر آن از کتب حدیثی مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از واژگان و منابع حدیثی این حوزه واحدهای تحلیل مرتبط با موضوع مشخص شد.با طبقهبندی و مرکزیسازی متون مشخص شده به صورت کیفی تحلیل گردید و الگوی برنامهی رویآوری و بازداری استخراج و معین شد. به منظور بررسی روایی محتوایی مؤلفهها و مستندات مربوطه در اختیار3نفر از کارشناسان قرار گرفت و نظر کارشناسان نیز بررسی و یافتهها نسبت به میزان مطابقت با مستندات و همچنین نسبت به میزان ضروری بودن مقولهها با100%تأیید شد.طبق نتایج به دست آمده الگوی برنامهی رویآوری و بازداری در چهار قسم تقسیمبندی شدند. برنامهی رویآوری، دو قسم تقویت تصریحی و تقویت تلویحی و برنامهی بازداری، دو قسم تأدیب تلویحی و تأدیب تصریحی را تشکیل میدهد. همچنین نتایج نشان داد که برنامهی نهفته از رویآوری(ترغیب)جلب خشنودی خداوند و برنامهی نهفته از بازداری(ترهیب)دفع غضب الهی است که میتوان در تمام حوزههای ادراکی مبدأ، خود، هستیِعینی و غایت به کار برد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haghshenas, Mohammad Hossein, janboozorgi, masood, , .(2025) Explaining the approach and prevention program model (encouragement and punishment) based on Islamic sources for Godly spiritual parenting. Ravanshenasi Wa Din, 18(1), - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5001259
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Hossein Haghshenas; masood janboozorgi; ."Explaining the approach and prevention program model (encouragement and punishment) based on Islamic sources for Godly spiritual parenting". Ravanshenasi Wa Din, 18, 1, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haghshenas, M, janboozorgi, M, , .(2025) 'Explaining the approach and prevention program model (encouragement and punishment) based on Islamic sources for Godly spiritual parenting', Ravanshenasi Wa Din, 18(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haghshenas, M, janboozorgi, M, , . Explaining the approach and prevention program model (encouragement and punishment) based on Islamic sources for Godly spiritual parenting. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 18(1): -