Ravanshenasi Wa Din, Volume 2, Issue 4, No 8, Year 2025 , Pages 101-117

    The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features of Female Students Studying in Fields of Physical Education and Educative Sciences

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mehrangiz Shoa Kazemi / Faculty Member of al-Zahra University. / m_shkazemi@yahoo.com
    Mehravar Mumeni Javid / MA Student of Consultation/ al-Zahra University. / mehravarmomeni_psy_au@yahoo.com
    Abstract: 
    The present field study deals with investigating the relationship between emotional intelligence and personality features, using a sample group composed of 200 female students in universities of Tehran, selected randomly. It aims at investigating the personality features of two groups of students of humanities, and the effect of emotional intelligence on the personality type. The main hypothesis of the research is that there is a meaningful difference between one's field of study, personality features and emotional intelligence. The research devices were Shiring's questionnaire on emotional intelligent with 33 items and 63% validity, and Neo Personality Inventory with 60 items and 80% validity. In the latter questionnaire, five parameters are measured; these are: neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. The research findings suggest a relationship between emotional intelligence and all personality aspects except neuroticism in students of physical education (r = 68%), and a meaningful and positive correlation between emotional intelligence and all personality aspects except openness to experience in students of educative sciences (r = 72%). In view of the results obtained here, it is inferred that personality features and field of study in students of physical education lead to low level stress, transforming it to positive activities; in students of educative sciences, however, due to lack of physical activities or less opportunity for experience, there is considerable amount of neuroticism or stress.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رابطه هوش هیجانی و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دختر رشته‌های تربیت بدنی و علوم تربیتی
    Abstract: 
    این مقاله به روش پیمایشی به بررسی رابطه‌ی هیجانی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های شخصیتی دو گروه از دانشجویان علوم انسانی، و تأثیر هوش هیجانی در نوع شخصیت است. فرضیه‌ی اصلی پژوهش این است که بین رشته‌ی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. ابزار پژوهش، پرسش نامه‌ی هوش هیجانی شیرینگ با سی وسه پرسش و اعتبار 63/0، و پرسش نامه‌ی شخصیت نئو با شصت پرسش و اعتبار 80/0 است. یافته های پژوهش حاکی از ارتباط بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز نوروتیسم، در دانشجویان تربیت بدنی68/0=r، و همبستگی مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز گشودگی تجربه در دانشجویان علوم تربیتی72/0=r است. با توجه به نتایج، استنباط می شود که ویژگی های شخصیتی و رشته‌ی تحصیلی در دانشجویان تربیت بدنی، موجب اضطراب سطح پایین و تبدیل آن به فعالیت های مثبت می شود؛ ولی دانشجویان علوم تربیتی به دلیل عدم فعالیت های فیزیکی و یا فرصت کم تجربه، ویژگی های نوروتیسم یا اضطراب قابل ملاحظه ای دارند.
    References: 
    • ـ آقابابایی، ناصر، «هوش هیجانی»، معرفت ، ش 119، آبان، 1386، ص 80 ـ 61.
    • ـ اسدپور، اسماعیل، «اثر بخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی از طریق درونگردی جذب و انطباق بر ارتقاء سلامت روانی دانشجویان»، مجموعه مقالات چهارمین همایش بهداشت روانی دانشجویان شیراز، 1387.
    • ـ اصلانخانی، محمد و دیگران، «رابطه هوش هیجانی و عوامل شخصیتی در ورزشکاران بزرگسال نخبه و غیر نخبه»، مجله علوم حرکت انسان، شماره4 خرداد، 1387، ص 226 ـ 225 .
    • ـ حق شناس، حسن، طرح پنج عامی ویژگی های شخصیت: راهنمای تفسیر و هنجارهای آزمون های NEO PI -R و NEO FFI، شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، 1385.
    • ـ سجادی، مریم و همکاران، «رابطه هوش هیجانی با برون گرایی و گرایشات روان رنجوری و روانپریشی در دانشجویان»، مجموعه مقالات چهارمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، شیراز، 1387.
    • ـ شاملو، سعید و محمدی، محمد رضا، مصاحبه تشخیصی، تهران، رشد، چ دوم. 1378.
    • ـ تمیمی آمدی .عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم، تحقیق میرسیدجلال الدین المحدث، جامعه طهران، ط. الثالثه، 1360.
    • ـ منصوری، بهزاد، هنجاریابی پرسش نامه شیرینک در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1380.
    • ـ موسوی نسب، سیدمحمدرضا، «ثبات و تغییر شخصیت»، معرفت، ش 112، فروردین1386، صفحه 108-89
    • ـ موسوی نوری، نرگس، بررسی رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان استعدادهای درخشان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراسلام الله علیها، تهران، 1388.
    • ـ همت بناری، علی، «شخصیت و مهمترین عوامل غیر وراثتی شکل گیری آن»، معرفت، ش 119، آبان، 1386، ص 101 -120
    • -Bar-on, R, The emotional quotient inventory (EQ- I) a test of emotional intelligence. Torento,Canada. Multi- health, 2000.
    • -CARSON,K.ETAL, PSYCHOLOGHCAL CHARAATERISTICS of a peak performance. Applied sport psychologiy. Personal growth to peak performance, 2003.
    • -Ciarrochi,R.D.etal, levels of emotional awareness. American Journal of psychiatry.144:133-135, 2001.
    • -Dadwa,P, 8Harth,S.D assessing Emotionall intelligence reliability and validity of The Bar-on Emotional quotient inventory (EQ-1) in university, personality and individual differences, 2002.
    • -Fillho M.g.ethal Comparison of personality eharactarics between high level barsilian althletes and athletes.J.Rer, 2005.
    • -MAYER J.d.Salory.p The intelligence in Telligence.17.433, 1997.
    • -Saklofoske D.H, Factors and validity ofa trait motion al intelligence measure. Personality and individual differences, 2005.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shoa Kazemi, Mehrangiz, Mumeni Javid, Mehravar.(2025) The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features of Female Students Studying in Fields of Physical Education and Educative Sciences. Ravanshenasi Wa Din, 2(4), 101-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mehrangiz Shoa Kazemi; Mehravar Mumeni Javid."The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features of Female Students Studying in Fields of Physical Education and Educative Sciences". Ravanshenasi Wa Din, 2, 4, 2025, 101-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shoa Kazemi, M, Mumeni Javid, M.(2025) 'The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features of Female Students Studying in Fields of Physical Education and Educative Sciences', Ravanshenasi Wa Din, 2(4), pp. 101-117

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shoa Kazemi, M, Mumeni Javid, M. The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features of Female Students Studying in Fields of Physical Education and Educative Sciences. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 2(4): 101-117