روان‌شناسی و دین، سال ششم، شماره سوم، پیاپی 23، پاییز 1392، صفحات 39-

    اثربخشی خانواده‌‌درمانی با الگوی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    شوبو ویسی / *کارشناس ارشد - روانشناسی بالینی- دانشگاه شهیدچمران اهواز / shooboo_v@yahoo.com
    فاطمه سجادی / *کارشناس ارشد - روان‌شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شیراز / s.fateme.sajadi@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور، بر ناسازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول الی چهارم دبیرستان بوده است. از میان زوجین مراجعه کننده به کلینیک تخصصی محقق، برای مشاوره خانواده و حل تعارضات خانوادگی از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب شدند. آنان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه ارزیابی عملکرد خانواده، پرسش نامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بودند. گروه آزمایش 10 جلسه ٤٥ دقیقه ای خانواده درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (001/ 0>p). در گروه آزمایش، در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل عملکرد خانواده به طور معنی داری افزایش یافته بود. همچنین میزان سازگاری رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش، به طور معنی داری در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافت. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور، بر بهبود عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آ موزان پسر دبیرستانی شهر اهواز مؤثر بوده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ، سال ششم، شماره سوم، پاییز 1392 ، ص 39-52

    Ravanshenasi-va ـ Din, Vol.6. No.2, Fall 2013

    نجمه حمید* / شوبو ویسی** / فاطمه سجادی ***

    چکیده

    هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور، بر ناسازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول الی چهارم دبیرستان بوده است. از میان زوجین مراجعه کننده به کلینیک تخصصی محقق، برای مشاوره خانواده و حل تعارضات خانوادگی از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب شدند. آنان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه ارزیابی عملکرد خانواده، پرسش نامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بودند. گروه آزمایش 10 جلسه ٤٥ دقیقه ای خانواده درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (001/ 0>p). در گروه آزمایش، در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل عملکرد خانواده به طور معنی داری افزایش یافته بود. همچنین میزان سازگاری رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش، به طور معنی داری در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافت. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور، بر بهبود عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آ موزان پسر دبیرستانی شهر اهواز مؤثر بوده است.

    کلید واژه ها: خانواده درمانی، الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور، عملکرد خانواده، سازگاری دانش آموزان، عملکرد تحصیلی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید، نجمه، ویسی، شوبو، سجادی، فاطمه.(1392) اثربخشی خانواده‌‌درمانی با الگوی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6(3)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجمه حمید؛ شوبو ویسی؛ فاطمه سجادی."اثربخشی خانواده‌‌درمانی با الگوی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6، 3، 1392، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید، نجمه، ویسی، شوبو، سجادی، فاطمه.(1392) 'اثربخشی خانواده‌‌درمانی با الگوی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6(3), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید، نجمه، ویسی، شوبو، سجادی، فاطمه. اثربخشی خانواده‌‌درمانی با الگوی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز. روان‌شناسی و دین، 6, 1392؛ 6(3): 39-