روان‌شناسی و دین، سال هفتم، شماره سوم، پیاپی 27، پاییز 1393، صفحات 27-

    شناسایی و تحلیل ارزش‌ها در دانشجویان دکتری

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    منصور بیرامی / *دانشیار - دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز-
    سینا شفیعی سورک / *دانشجوی دکتری - روانشناسی تربیتی تبریز / sina_shafiei@tabrizu.ac.ir
    چکیده: 
    هدف پژوهش، که با روش پدیدارشناسی انجام گرفت، شناسایی ارزش ها در دانشجویان دورة دکتری و مقایسة آن با مقیاس های رایج و توضیح تفاوت های احتمالی بود. نمونة پژوهش، شامل 14 نفر از دانشجویان پسر گروه های آموزشی مختلف دانشگاه تبریز بود که طی یک مصاحبه سازمان نیافته ارزش هایشان را بازگفتند. تحلیل داده ها با روش امیت و همکاران (1999) انجام شد. متغیر های حاصل از مطالعه عبارتند از: ارزش های اخلاقی، ارزش های دینی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اجتماعی، ارزش های مادی، ارزش های ملی، نوع دوستی، پیشرفت شخصی، مفید بودن، نمایش خود واقعی، احترام نفس و ایمنی. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیر های مساعد در نظام ارزشی دانشجویان دورة دکتری در جامعه است. همچنین این نتایج نشان می دهد که ارزش های دانشجویان دکتری متفاوت از ارزش های مطرح در مقیاس های رایج می باشد، بنابراین، این مقیاس ها کارآمدی لازم برای بررسی ارزش های گروه مذکور را ندارد. یافته های حاصل می تواند مورد استفادة نظام آموزش عالی و مؤسسات متقاضی افراد دارای تحصیلات بالا قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 25، بهار 1393

    منصور بیرامی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تبریز                                                             

    ? سینا شفیعی سورک / دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز           Sina_Shafiei@tabrizu.ac.ir

    دریافت: 16/3/1392 ـ پذیرش: 1/9/1392

    چکیده

    هدف پژوهش، که با روش پدیدارشناسی انجام گرفت، شناسایی ارزش ها در دانشجویان دورة دکتری و مقایسة آن با مقیاس های رایج و توضیح تفاوت های احتمالی بود. نمونة پژوهش، شامل 14 نفر از دانشجویان پسر گروه های آموزشی مختلف دانشگاه تبریز بود که طی یک مصاحبه سازمان نیافته ارزش هایشان را بازگفتند. تحلیل داده ها با روش امیت و همکاران (1999) انجام شد. متغیر های حاصل از مطالعه عبارتند از: ارزش های اخلاقی، ارزش های دینی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اجتماعی، ارزش های مادی، ارزش های ملی، نوع دوستی، پیشرفت شخصی، مفید بودن، نمایش خود واقعی، احترام نفس و ایمنی. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیر های مساعد در نظام ارزشی دانشجویان دورة دکتری در جامعه است. همچنین این نتایج نشان می دهد که ارزش های دانشجویان دکتری متفاوت از ارزش های مطرح در مقیاس های رایج می باشد، بنابراین، این مقیاس ها کارآمدی لازم برای بررسی ارزش های گروه مذکور را ندارد. یافته های حاصل می تواند مورد استفادة نظام آموزش عالی و مؤسسات متقاضی افراد دارای تحصیلات بالا قرار گیرد.

    کلید واژه ها: نظام ارزشی، دانشجویان دکتری، پدیدارشناسی.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیرامی، منصور، شفیعی سورک، سینا.(1393) شناسایی و تحلیل ارزش‌ها در دانشجویان دکتری. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(3)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منصور بیرامی؛ سینا شفیعی سورک."شناسایی و تحلیل ارزش‌ها در دانشجویان دکتری". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7، 3، 1393، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیرامی، منصور، شفیعی سورک، سینا.(1393) 'شناسایی و تحلیل ارزش‌ها در دانشجویان دکتری'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(3), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیرامی، منصور، شفیعی سورک، سینا. شناسایی و تحلیل ارزش‌ها در دانشجویان دکتری. روان‌شناسی و دین، 7, 1393؛ 7(3): 27-