روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394، صفحات 23-

    بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمود نوذری / *استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mnowzari@rihu.ac.ir
    مسعود آذربایجانی / *استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mazarbayejani110@yahoo.com
    محمد داودی / *دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mdavoudi@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    رشد و تحول انسان تدریجی و دارای مراحل است. در هریک از این مراحل، ساختار روانی، ویژگی ها و رفتار انسان متفاوت از مرحله قبل است. شناخت این مراحل از این جهت اهمیت دارد که به مدد همین مراحل می توان انواع مشخصی از تربیت را تعریف و طراحی کرده، اصول و شیوه های مختلفی را برای تربیت به کار برد. بسیاری از دانشمندان نیز تحقیقات خود را به بررسی و شناسایی این مراحل معطوف داشته اند. از این رو جست وجوی این موضوع در متون دینی و شناسایی مراحل رشد و تحول انسان از منظر دین، برای جامعه علمی و دینی بسیار حائز اهمیت است. سؤال این است که متون دینی، عمر و زندگی را چگونه تقسیم، مرحله بندی و توصیف کرده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و توصیفی- استنباطی است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که دین، عمر انسان را به سه مرحله کلی و نُه زیرمرحله تقسیم می کند. دوران ضعف اولیه، شامل مراحل حمل، رضاع، قبل از تمیز و مرحله تمیز است. دوران قوت، شامل مراحل نوجوانی، شباب و کهولت و دوران ضعف ثانویه، شامل مراحل شیخوخیت و ارذل العمر می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394

    محمدرضا قائمی مقدم / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

    محمود نوذری / استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه                                  mnowzari@rihu.ac.ir

    محمد داوودی / استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه                                 mdavoudi@rihu.ac.ir

    مسعود آذربایجانی / دانشیار گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه           Mazarbayejani110@yahoo.com

    دریافت: 20/1/1394 ـ پذیرش: 16/6/1394

    چکیده

    رشد و تحول انسان تدریجی و دارای مراحل است. در هریک از این مراحل، ساختار روانی، ویژگی ها و رفتار انسان متفاوت از مرحله قبل است. شناخت این مراحل از این جهت اهمیت دارد که به مدد همین مراحل می توان انواع مشخصی از تربیت را تعریف و طراحی کرده، اصول و شیوه های مختلفی را برای تربیت به کار برد. بسیاری از دانشمندان نیز تحقیقات خود را به بررسی و شناسایی این مراحل معطوف داشته اند. از این رو جست وجوی این موضوع در متون دینی و شناسایی مراحل رشد و تحول انسان از منظر دین، برای جامعه علمی و دینی بسیار حائز اهمیت است. سؤال این است که متون دینی، عمر و زندگی را چگونه تقسیم، مرحله بندی و توصیف کرده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و توصیفی- استنباطی است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که دین، عمر انسان را به سه مرحله کلی و نُه زیرمرحله تقسیم می کند. دوران ضعف اولیه، شامل مراحل حمل، رضاع، قبل از تمیز و مرحله تمیز است. دوران قوت، شامل مراحل نوجوانی، شباب و کهولت و دوران ضعف ثانویه، شامل مراحل شیخوخیت و ارذل العمر می باشد.

    کلیدواژه ها: رشد، تحول، عمر، مرحله، ضعف، قوت، طفل، بلوغ، شباب، شیخ، ارذل العمر.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی مقدم، محمدرضا، نوذری، محمود، آذربایجانی، مسعود، داودی، محمد.(1394) بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا قائمی مقدم؛ محمود نوذری؛ مسعود آذربایجانی؛ محمد داودی."بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 4، 1394، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی مقدم، محمدرضا، نوذری، محمود، آذربایجانی، مسعود، داودی، محمد.(1394) 'بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی مقدم، محمدرضا، نوذری، محمود، آذربایجانی، مسعود، داودی، محمد. بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(4): 23-