صفحهها:
27-
تاریخ دریافت: 1393/05/24
تاریخ پذیرش: 1393/10/10
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مقایسهی اثربخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان دانشگاه «پیام نور» سمیرم است. آزمودنی های این پژوهش از طریق فراخوان و از میان کسانی که از طرف روان شناس بالینی قبلاً تشخیص افسردگی گرفته بودند، به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار تشخیصی افسردگی آزمون «افسردگی بک» (BDI-II) است و برای سنجش معنویت، از شرح حال دینی و روایی (RSHI) استفاده شده است. آزمودنی هایی که دارای ملاک های مناسب برای گروه های درمان بودند به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی در هشت جلسهی شرکت کردند و گروه کنترل (فهرست انتظار) در هیچ گونه گروه درمانی شرکت نکرد. در پایان، مداخلات درمانی هر سه گروه بار دیگر با آزمون ا«فسردگی بک» (BDI-II) ارزیابی شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد ، معنویت درمانی و طرحواره درمانی بهطور معناداری در بهبود افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسهی دو روش درمانی نیز تفاوت معنا داری به چشم می خورد و معنویت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به طرحواره درمانی در بهبود افسردگی نشان می دهد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395
راهب آصفی / کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران rahebasafi@yahoo.com
احمد علیپور / استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
مجید صفاری نیا/ دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
دریافت: 24/5/1393 ـ پذیرش: 10/10/1393
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسة اثربخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان دانشگاه «پیام نور» سمیرم است. آزمودنی های این پژوهش از طریق فراخوان و از میان کسانی که از طرف روان شناس بالینی قبلاً تشخیص افسردگی گرفته بودند، به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار تشخیصی افسردگی آزمون «افسردگی بک» (BDI-II) است و برای سنجش معنویت، از شرح حال دینی و روایی (RSHI) استفاده شده است. آزمودنی هایی که دارای ملاک های مناسب برای گروه های درمان بودند به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی در هشت جلسة شرکت کردند و گروه کنترل (فهرست انتظار) در هیچ گونه گروه درمانی شرکت نکرد. در پایان، مداخلات درمانی هر سه گروه بار دیگر با آزمون ا«فسردگی بک» (BDI-II) ارزیابی شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد ، معنویت درمانی و طرحواره درمانی بهطور معناداری در بهبود افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسة دو روش درمانی نیز تفاوت معنا داری به چشم می خورد و معنویت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به طرحواره درمانی در بهبود افسردگی نشان می دهد.
کلید واژه ها: افسردگی، معنویت درمانی، طرحواره درمانی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آصفی، راهب.(1395) مقایسهی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده. فصلنامه روانشناسی و دین، 9(2)، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
راهب آصفی."مقایسهی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده". فصلنامه روانشناسی و دین، 9، 2، 1395، 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آصفی، راهب.(1395) 'مقایسهی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده'، فصلنامه روانشناسی و دین، 9(2), pp. 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آصفی، راهب. مقایسهی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده. روانشناسی و دین، 9, 1395؛ 9(2): 27-