روان‌شناسی و دین، سال دهم، شماره اول، پیاپی 37، بهار 1396، صفحات 47-

    واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    الهه حجازی / *استاد - روانشناسی -دانشگاه تهران / ehejazi@ut.ac.ir
    نرجس لاری / *دانشجوی دکتری - روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران / narjes.lari@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت هویت معنوی ادراک شده، در اوایل بزرگسالی میان دانشجویان مسلمان ایرانی است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب، و به صورت انفرادی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، به  وسیله‌ی مصاحبه عمیق و مبتنی بر طرح کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که می توان وضعیت هویت معنوی، در اوایل بزرگسالی را به پنج مقوله انتخابی تقسیم کرد: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ رابطه‌ی متعالی با عناصر (تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. با توجه به داده ها، می توان گفت: هویت معنوی نوعی برقراری ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه با جهان هستی، مبتنی بر هسته های شناختی متعالی شکل گرفته در ذهن است که منجر به انتخاب پویا و عامل رفتار اخلاقی ارزشمند، هدفمندی حیات و تعهد به سنن دینی می شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره اول، پیاپی 37، بهار 1396

    الهه حجازی / دانشیار روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران                                            ehejazi@ut.ac.ir

    نرجس لاری / دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران                                narjes.lari@gmail.com

    دریافت: 15/2/1394 ـ پذیرش: 21/7/1394

    چکیده

    هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت هویت معنوی ادراک شده، در اوایل بزرگسالی میان دانشجویان مسلمان ایرانی است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب، و به صورت انفرادی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، به  وسیلة مصاحبه عمیق و مبتنی بر طرح کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که می توان وضعیت هویت معنوی، در اوایل بزرگسالی را به پنج مقوله انتخابی تقسیم کرد: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ رابطة متعالی با عناصر (تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. با توجه به داده ها، می توان گفت: هویت معنوی نوعی برقراری ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه با جهان هستی، مبتنی بر هسته های شناختی متعالی شکل گرفته در ذهن است که منجر به انتخاب پویا و عامل رفتار اخلاقی ارزشمند، هدفمندی حیات و تعهد به سنن دینی می شود.

    کلیدواژه ها: هویت معنوی، اوایل بزرگسالی، نظریه زمینه ای.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حجازی، الهه، لاری، نرجس.(1396) واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(1)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهه حجازی؛ نرجس لاری."واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10، 1، 1396، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حجازی، الهه، لاری، نرجس.(1396) 'واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(1), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حجازی، الهه، لاری، نرجس. واکاوی هویت معنوی ادراک شده دانشجویان مسلمان ایرانی. روان‌شناسی و دین، 10, 1396؛ 10(1): 47-