روان‌شناسی و دین، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 38، تابستان 1396، صفحات 97-

    بررسی مقایسه‌ای رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینة تحصیلی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    طاهره سهرابیان / *دانشجوی دکتری - مشاوره دانشگاه الزهرا / ntahmasebipour@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشتة «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است. گروه نمونه شامل 38 دانش آموز رشتة علوم و معارف اسلامی (کل جامعه) و 196 دانش آموز از رشته های گوناگون تحصیلی در پایة چهارم دبیرستان های شهرستان خرم آباد (ناحیة 2 آموزش و پرورش) بود که به روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» انتخاب شدند. در این پژوهش، از 3 پرسش نامة «هوش معنوی ناصری»، پرسش نامه «اضطراب بک» و پرسش نامه «افسردگی گلدبرگ» استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب در هر دو گروه به طور معنا داری از طریق عامل شکیبایی (در هوش معنوی) قابل پیش بینی بود. همچنین افسردگی از طریق عامل شکیبایی و بخشش در گروه معارف و علوم اسلامی و از طریق عوامل شکیبایی و تجارب معنوی در سایر دانش آموزان قابل پیش بینی بود. اما عامل شکیبایی پیش بینی کنندة بهتری بود. همچنین در گروه «معارف و علوم اسلامی» این عوامل پیش بینی کننده های قوی تری بودند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره دوم، پیاپی 38، تابستان 1396

    طاهره سهرابیان / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه لرستان                                          ntahmasebipour@yahoo.com

    فضل اله میردریکوند / استادیار روان شناسی دانشگاه لرستان                                             mirfazlolah@yahoo.com

    دریافت: 05/11//1393- پذیرش: 29/04/1394

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشتة «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است. گروه نمونه شامل 38 دانش آموز رشتة علوم و معارف اسلامی (کل جامعه) و 196 دانش آموز از رشته های گوناگون تحصیلی در پایة چهارم دبیرستان های شهرستان خرم آباد (ناحیة 2 آموزش و پرورش) بود که به روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» انتخاب شدند. در این پژوهش، از 3 پرسش نامة «هوش معنوی ناصری»، پرسش نامه «اضطراب بک» و پرسش نامه «افسردگی گلدبرگ» استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب در هر دو گروه به طور معنا داری از طریق عامل شکیبایی (در هوش معنوی) قابل پیش بینی بود. همچنین افسردگی از طریق عامل شکیبایی و بخشش در گروه معارف و علوم اسلامی و از طریق عوامل شکیبایی و تجارب معنوی در سایر دانش آموزان قابل پیش بینی بود. اما عامل شکیبایی پیش بینی کنندة بهتری بود. همچنین در گروه «معارف و علوم اسلامی» این عوامل پیش بینی کننده های قوی تری بودند.

    کلیدواژه ها: هوش معنوی، اضطراب، افسردگی، دانش آموزان.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سهرابیان، طاهره، میردریکوند، فضل اله.(1396) بررسی مقایسه‌ای رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینة تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(2)، 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهره سهرابیان؛ فضل اله میردریکوند."بررسی مقایسه‌ای رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینة تحصیلی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10، 2، 1396، 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سهرابیان، طاهره، میردریکوند، فضل اله.(1396) 'بررسی مقایسه‌ای رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینة تحصیلی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(2), pp. 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سهرابیان، طاهره، میردریکوند، فضل اله. بررسی مقایسه‌ای رابطة بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینة تحصیلی. روان‌شناسی و دین، 10, 1396؛ 10(2): 97-