صفحهها:
113-
تاریخ دریافت: 1394/01/15
تاریخ پذیرش: 1394/06/25
چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه سبک زندگی اسلامی با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و در آن از پرسش نامه های خودمهارگری، شخصیت پنج عاملی گلدبرگ و سبک زندگی اسلامی استفاده شد. گروه نمونه تحقیق، شامل 383 شرکت کننده از جامعه آماری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شهاب دانش و طلاب تعدادی از مدارس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. داده های تحقیق، توسط روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی، با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی - بجز خرده آزمون برون گرایی - رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین طلاب و دانشجویان در سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت معنادار هستند. به این ترتیب، با افزایش نمره در سبک زندگی اسلامی، نمرات خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی (بجز برون گرایی) نیز افزایش خواهد یافت.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، پاییز 1396
محمدسعید نصر اصفهانی / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
snasr1907@gmail.com
محمدمهدی یوسفی / کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
مبین صالحی / دکترای تخصصی روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
امین رحمتی / کارشناس ارشد روان شناسی اسلامی مؤسسة عالی اخلاق تربیت
دریافت: 15/01/1394- پذیرش: 25/06/1394
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه سبک زندگی اسلامی با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و در آن از پرسش نامه های خودمهارگری، شخصیت پنج عاملی گلدبرگ و سبک زندگی اسلامی استفاده شد. گروه نمونه تحقیق، شامل 383 شرکت کننده از جامعه آماری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شهاب دانش و طلاب تعدادی از مدارس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. داده های تحقیق، توسط روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی، با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی - بجز خرده آزمون برون گرایی - رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین طلاب و دانشجویان در سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت معنادار هستند. به این ترتیب، با افزایش نمره در سبک زندگی اسلامی، نمرات خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی (بجز برون گرایی) نیز افزایش خواهد یافت.
کلیدواژه ها: سبک زندگی اسلامی، خودمهارگری، ویژگی های شخصیتی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین.(1396) رابطهی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب. فصلنامه روانشناسی و دین، 10(3)، 113-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مبین صالحی؛ محمدسعید نصر اصفهانی؛ امین رحمتی."رابطهی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب". فصلنامه روانشناسی و دین، 10، 3، 1396، 113-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین.(1396) 'رابطهی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب'، فصلنامه روانشناسی و دین، 10(3), pp. 113-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین. رابطهی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب. روانشناسی و دین، 10, 1396؛ 10(3): 113-