روان‌شناسی و دین، سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، پاییز 1396، صفحات 113-

    رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدسعید نصر اصفهانی / *دانشجوی دکتری - روان‌شناسی عمومی مؤسسة آموزشی امام خمینی / snasr1907@gmail.com
    امین رحمتی / *دانشجوی دکتری - جامعه المصطفی / rahmaty2000@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه سبک زندگی اسلامی با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و در آن از پرسش نامه های خودمهارگری، شخصیت پنج عاملی گلدبرگ و سبک زندگی اسلامی استفاده شد. گروه نمونه تحقیق، شامل 383 شرکت کننده از جامعه آماری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شهاب دانش و طلاب تعدادی از مدارس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. داده های تحقیق، توسط روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی، با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی - بجز خرده آزمون برون گرایی - رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین طلاب و دانشجویان در سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت معنادار هستند. به این ترتیب، با افزایش نمره در سبک زندگی اسلامی، نمرات خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی (بجز برون گرایی) نیز افزایش خواهد یافت.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، پاییز 1396

    محمدسعید نصر اصفهانی / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

                                                                                                                                        snasr1907@gmail.com

    محمدمهدی یوسفی / کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

    مبین صالحی / دکترای تخصصی روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه                                                            

    امین رحمتی / کارشناس ارشد روان شناسی اسلامی مؤسسة عالی اخلاق تربیت

    دریافت: 15/01/1394- پذیرش: 25/06/1394

    چکیده

    هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه سبک زندگی اسلامی با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و در آن از پرسش نامه های خودمهارگری، شخصیت پنج عاملی گلدبرگ و سبک زندگی اسلامی استفاده شد. گروه نمونه تحقیق، شامل 383 شرکت کننده از جامعه آماری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شهاب دانش و طلاب تعدادی از مدارس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. داده های تحقیق، توسط روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی، با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی - بجز خرده آزمون برون گرایی - رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین طلاب و دانشجویان در سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت معنادار هستند. به این ترتیب، با افزایش نمره در سبک زندگی اسلامی، نمرات خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی (بجز برون گرایی) نیز افزایش خواهد یافت.

    کلیدواژه ها: سبک زندگی اسلامی، خودمهارگری، ویژگی های شخصیتی.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین.(1396) رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(3)، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مبین صالحی؛ محمدسعید نصر اصفهانی؛ امین رحمتی."رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10، 3، 1396، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین.(1396) 'رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(3), pp. 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صالحی، مبین، نصر اصفهانی، محمدسعید، رحمتی، امین. رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب. روان‌شناسی و دین، 10, 1396؛ 10(3): 113-