روان‌شناسی و دین، سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، پاییز 1396، صفحات 137-

    رابطه ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری در میان دانشجویان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سید علی مرعشی / *استادیار - روان‌شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز / sayedalimarashi@scu.ac.ir
    طاهره محرابیان / *کارشناس - روانشناسی بالینی شهید چمران اهواز / t.mehrabian@yahoo.com
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری، در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی است. بدین منظور، تعداد 186 نفر از دانشجویان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های «هوش معنوی»، «سبک های حل مسئله» و «مقیاس تاب آوری» را تکمیل کردند. داده های تحقیق با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش ارتباط مثبتی میان تمام ابعاد هوش معنوی با تاب آوری نشان داد. همچنین میان متغیرهای خلاقیت در حل مسئله، اعتماد در حل مسئله، و گرایش به حل مسئله با تاب آوری رابطة مثبت، و بین درماندگی در حل مسئله و مهارگری در حل مسئله با تاب آوری رابطة منفی وجود داشت. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به معناداری شخصی است که مهم ترین متغیر پیش بین در این پژوهش است. بین اجتناب از حل مسئله با تاب آوری رابطة معناداری به  دست نیامد. ازآن رو، که افراد با هوش معنوی بالا و سبک های حل مسئلة سازگارانه تاب آوری بالاتری دارند، می توان نتیجه گرفت که فراهم نمودن عوامل حمایتی (مانند مذهب و معنویت) به منظور افزایش هوش معنوی افراد، می تواند منجر به افزایش تاب آوری آنها گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، پاییز 1396

    سیدعلی مرعشی / استادیار روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز                sayedalimarashi@scu.ac.ir

    فاطمه میرزائی / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام                           

    طاهره محرابیان / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه کردستان      t.mehrabian@yahoo.com

    دریافت: 24/04/1394- پذیرش: 06/10/1394

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری، در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی است. بدین منظور، تعداد 186 نفر از دانشجویان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های «هوش معنوی»، «سبک های حل مسئله» و «مقیاس تاب آوری» را تکمیل کردند. داده های تحقیق با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش ارتباط مثبتی میان تمام ابعاد هوش معنوی با تاب آوری نشان داد. همچنین میان متغیرهای خلاقیت در حل مسئله، اعتماد در حل مسئله، و گرایش به حل مسئله با تاب آوری رابطة مثبت، و بین درماندگی در حل مسئله و مهارگری در حل مسئله با تاب آوری رابطة منفی وجود داشت. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به معناداری شخصی است که مهم ترین متغیر پیش بین در این پژوهش است. بین اجتناب از حل مسئله با تاب آوری رابطة معناداری به  دست نیامد. ازآن رو، که افراد با هوش معنوی بالا و سبک های حل مسئلة سازگارانه تاب آوری بالاتری دارند، می توان نتیجه گرفت که فراهم نمودن عوامل حمایتی (مانند مذهب و معنویت) به منظور افزایش هوش معنوی افراد، می تواند منجر به افزایش تاب آوری آنها گردد.

    کلیدواژه ها: تاب آوری، هوش معنوی، سبک های حل مسئله، دانشجویان.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مرعشی، سید علی، محرابیان، طاهره.(1396) رابطه ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری در میان دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(3)، 137-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سید علی مرعشی؛ طاهره محرابیان."رابطه ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری در میان دانشجویان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10، 3، 1396، 137-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مرعشی، سید علی، محرابیان، طاهره.(1396) 'رابطه ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری در میان دانشجویان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 10(3), pp. 137-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مرعشی، سید علی، محرابیان، طاهره. رابطه ابعاد هوش معنوی و سبک های حل مسئله با تاب آوری در میان دانشجویان. روان‌شناسی و دین، 10, 1396؛ 10(3): 137-