هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش صبر بر بهزیستی روان شناختی و امید، در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل) با روش نمونه گیری در دسترس بود. آزمودنی های تحقیق 20 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی شهر تهران بودند که با استفاده از مقیاس صبر، غیرصبور شناخته شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی و امید اجرا شد. آموزش صبر به عنوان مداخله ای در گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پیش از شروع مداخله، بعد از پایان جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد از مداخله، پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی و امید اجرا شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس و t زوجی انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش صبر بر ارتقا امید و بهزیستی روان شناختی مؤثر است. بنابراین، از آموزش صبر می توان برای ارتقا امید و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی استفاده نمود.
زارع بوانی، راضیه، حسین ثابت، فریده.(1397) اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی و دین، 11(3)، 57-73
راضیه زارع بوانی؛ فریده حسین ثابت."اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی". فصلنامه روانشناسی و دین، 11، 3، 1397، 57-73
زارع بوانی، راضیه، حسین ثابت، فریده.(1397) 'اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 11(3), pp. 57-73
زارع بوانی، راضیه، حسین ثابت، فریده. اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی. روانشناسی و دین، 11, 1397؛ 11(3): 57-73