برای بررسی تأثیر آموزش آموزه های دینی (مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق)، بر هوش اخلاقی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز این پژوهش انجام شد. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از بین دانشکده های مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز 40 نفر انتخاب و به دو گروه 20 نفرة گواه و آزمایش تقسیم شدند. به دلیل اُفت آزمودنی های ناشی از تداخل کلاسی، گروه آزمایش به 15 نفر و گروه گواه به 19 نفر تقلیل یافت. ابزار مورد استفاده پرسش نامة شایستگی های اخلاقی لنیک و کی یل بود. گروه آزمایش، 10 جلسه تحت آموزش آموزه های دینی مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق قرار گرفتند. داده های حاصل از این پژوهش، به روش تحلیل واریانس بر روی تفاضل نمرات پیش آزمون ـ پس آزمون در سطح معنا داری 05/0>p مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش آموزه های دینی مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق موجب افزایش معنادار مؤلفه های هوش اخلاقی در گروه آزمایش شد، اما در مؤلفه راستگویی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
سید علی مرعشی؛ فریبا نقی ترابی؛ سودابه بساک نژاد؛ کیومرث بشلیده."تأثیر آموزش آموزههای دینی (مبتنی بر دعای مکارمالاخلاق) بر هوش اخلاقی دانشجویان". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 2، 1398، 23-36
مرعشی، سید علی، نقی ترابی، فریبا، بساک نژاد، سودابه، بشلیده، کیومرث.(1398) 'تأثیر آموزش آموزههای دینی (مبتنی بر دعای مکارمالاخلاق) بر هوش اخلاقی دانشجویان'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(2), pp. 23-36