صفحهها:
55-71
تاریخ دریافت: 1395/02/25
تاریخ پذیرش: 1395/07/05
چکیده:
این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی معادلۀ ساختاری دینداری نوجوانان، بر اساس روابط بین فردی درون خانواده انجام شد. برای دستیابی به این مهم، تعداد 722 دانش آموز دبیرستانی (49 درصد دختر و 51 درصد پسر)، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از شهر تهران انتخاب و به مقیاس دینداری نوجوانان، سیاهۀ سبک های دلبستگی (AAI)، مقیاس ادراک از سبک های فرزندپروری والدین (POPS) و پرسش نامه های محقق ساختۀ تقویت دینداری و الگوگیری از دینداری والدین پاسخ دادند. روش پژوهش در طرح های توصیفی ـ همبستگی، از نوع الگوی معادلات ساختاری قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اثرات مستقیم سبک های دلبستگی ایمن، اضطرابی / اجتنابی، اضطرابی / دوسوگرا و تقویت دینداری بر دینداری نوجوانان معنا دار است. همچنین، اثرات غیرمستقیم سبک های دلبستگی ایمن، اضطرابی / اجتنابی، تقویت دینداری، مشارکت جویی والدین و حمایت از خودمختاری، از طریق میانجی گری الگوگیری از والدین با دینداری نوجوانان معنا دار است. در نتیجه می توان گفت: نحوۀ تعامل والدین با فرزندان، به شیوه های مستقیم و غیرمستقیم، رشد دینداری در نوجوانان را دستخوش تحول می سازد و نقش پویایی در شکل گیری و رشد باورهای دینی، عواطف دینی و رفتارهای دینی آنان ایفا می کند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خدایاری فرد، محمد، غباری بناب، باقر، حجازی، الهه، هاشمی، رامین.(1398) روابط بینفردی درون خانواده و دینداری نوجوانان: ارائۀ یک مدل ساختاری. فصلنامه روانشناسی و دین، 12(3)، 55-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد خدایاری فرد؛ باقر غباری بناب؛ الهه حجازی؛ رامین هاشمی."روابط بینفردی درون خانواده و دینداری نوجوانان: ارائۀ یک مدل ساختاری". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 3، 1398، 55-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خدایاری فرد، محمد، غباری بناب، باقر، حجازی، الهه، هاشمی، رامین.(1398) 'روابط بینفردی درون خانواده و دینداری نوجوانان: ارائۀ یک مدل ساختاری'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(3), pp. 55-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خدایاری فرد، محمد، غباری بناب، باقر، حجازی، الهه، هاشمی، رامین. روابط بینفردی درون خانواده و دینداری نوجوانان: ارائۀ یک مدل ساختاری. روانشناسی و دین، 12, 1398؛ 12(3): 55-71