هدف این پژوهش، شناسایی منبع اصلی خودنظمدهی، به عنوان توانش تنظیم پاسخهای خود در جهت تعقیب اهداف و برآورده ساختن معیارها و استخراج مؤلفههای آن، در منابع اسلامی بوده است. بررسی در آثار اندیشمندان اسلامی نشان می دهد که پایگاه «عقل»، منبع معرفتی ـ انگیزشی ـ اجرایی نفس است که تنظیم کنشهای مختلف روانی انسان را بر عهده دارد. محقق با استفاده از روشهای تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی، به تحلیل گزارههای دینی در خصوص عقل پرداخت. حاصل این بررسی، تأیید فرضیة اصلی تحقیق، و استخراج 21 مؤلفه بود که در چهار ساحت شناختی (به انضمام مؤلفههای نگرشی)، انگیزشی، عاطفی، و اجرایی سازمان داده شد. این مؤلفهها، در اختیار ده کارشناس حوزوی قرار گرفت و روایی محتوای آنها، با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) بررسی شد. تمامی مؤلفهها، به استثنای یکی از مؤلفههای نگرشی (انکسار نفس) از روایی محتوا برخوردار بودند. براین اساس، کنشهای خودتأملی، خودانگیزشی، و خودتغییری که از عناصر اصلی الگوهای خودنظمدهی به شمار میروند، در ادبیات اسلامی بر اساس کارکردهای عقل قابل توجیه و تبیین میباشند.
جهانگیرزاده، محمدرضا، فتحی آشتیانی، علی، موتابی، فرشته، پسندیده، عباس.(1399) مؤلفه های خودنظمدهی بر اساس مفهوم «عقل» در منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، 13(1)، 7-24
محمدرضا جهانگیرزاده؛ علی فتحی آشتیانی؛ فرشته موتابی؛ عباس پسندیده."مؤلفه های خودنظمدهی بر اساس مفهوم «عقل» در منابع اسلامی". فصلنامه روانشناسی و دین، 13، 1، 1399، 7-24
جهانگیرزاده، محمدرضا، فتحی آشتیانی، علی، موتابی، فرشته، پسندیده، عباس.(1399) 'مؤلفه های خودنظمدهی بر اساس مفهوم «عقل» در منابع اسلامی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 13(1), pp. 7-24
جهانگیرزاده، محمدرضا، فتحی آشتیانی، علی، موتابی، فرشته، پسندیده، عباس. مؤلفه های خودنظمدهی بر اساس مفهوم «عقل» در منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 13, 1399؛ 13(1): 7-24