تحقیق در این باره که «خرد چیست و چگونه تعریف می شود؟» بنیادی ترین حوزه از مطالعات خرد است. هدف این پژوهش، مفهوم شناسی «خرد» در روان شناسی و شناسایی مفاهیم متناظر آن در منابع اسلامی است. بدین منظور، برای مفهوم شناسی «خرد» در روان شناسی و سپس شناسایی مفاهیم متناظر با آن در منابع اسلامی، از روش «معناشناسی زبانی» و در بخش بررسی میزان مطابقت این مفاهیم با خرد در منابع اسلامی، از روش «توصیفی زمینه یابی» استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد: حوزه معنایی «خرد» در لغت و روان شناسی، با مؤلفه هایی همچون «دانش ساختاری و فرایندی، ژرف نگری، نیک خواهی و ارزش های متعالی، کنترل هیجانی و عواطف مثبت و عمل به دانش و توانمندی های مهارتی» مشخص می شود. متناظر با حوزه معنایی «خرد» در لغت و روان شناسی، واژگانی از جمله «عقل، علم، معرفت، حکمت، فطنه، ذکاء، فهم، شعور، ادراک، استنتاج فکر، فقه، رویه، خبره، کیاست، فراست، درایت، حصافت، حذاقت، تدبر، تمییز، نصح و بصیرت» در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج پژوهش در گام دوم نشان داد: مفاهیم «استنتاج، حذاقت، حصافت، و نصیحت» با میزان شاخص روایی محتوایی (CVI) 72/.، 44/.، 44/.، و 36/. حذف و 19 مفهوم دیگر از میزان قرابت مطلوب با خرد در منابع اسلامی برخوردار است.
بیات، علی، رفیعی هنر، حمید، جهانگیرزاده، محمدرضا.(1401) مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(3)، 27-46
علی بیات؛ حمید رفیعی هنر؛ محمدرضا جهانگیرزاده."مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 3، 1401، 27-46
بیات، علی، رفیعی هنر، حمید، جهانگیرزاده، محمدرضا.(1401) 'مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(3), pp. 27-46
بیات، علی، رفیعی هنر، حمید، جهانگیرزاده، محمدرضا. مفهومشناسی «خرد» در روانشناسی و تناظرشناسی مفاهیم آن در منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(3): 27-46