صفحهها:
151-166
تاریخ دریافت: 1399/02/08
تاریخ پذیرش: 1399/04/17
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان با واسطه گری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان است. در این پژوهش «توصیفی ـ همبستگی» 326 دانشجومعلم (147 دختر و 177 پسر) به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس های هوش هیجانی، هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان نیز براساس میانگین نمرات دروس آنان سنجیده شد. یافته های الگو سازی معادلات ساختاری نشان می دهد: هوش معنوی به طور مثبت و معنا دار عملکرد تحصیلی را پیش بینی می کند. علاوه بر این، نقش واسطه ای عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان در رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی تأیید شد. بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد: با ارتقای هوش هیجانی، هوش معنوی، تقویت روحیه عمل به اعتقادات مذهبی و افزایش سلامت روان می توان عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان را بهبود بخشید.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
برزگر بفرویی، کاظم، رضایی پور، فهیمه، پاک دیده، طاهره.(1401) نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی با واسطهگری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(3)، 151-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کاظم برزگر بفرویی؛ فهیمه رضایی پور؛ طاهره پاک دیده."نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی با واسطهگری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 3، 1401، 151-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
برزگر بفرویی، کاظم، رضایی پور، فهیمه، پاک دیده، طاهره.(1401) 'نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی با واسطهگری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(3), pp. 151-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
برزگر بفرویی، کاظم، رضایی پور، فهیمه، پاک دیده، طاهره. نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی با واسطهگری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(3): 151-166