Pages:
97-108
Receive Date: 2025/12/01
Accept Date: 2025/12/01
Abstract:
The present study seeks to analyze the relationship between spiritual intelligence factors with anxiety and depression among the students majoring in Islamic sciences and the students of other majors. The sample includes 38 students majoring Islamic sciences and 196 students of other majors who were in the fourth grade of high school in Khorram Abad (district 2). They were chosen by the method of multi-stage cluster sampling. Naseri spiritual intelligence questionnaire, Beck`s anxiety questionnaire and Goldberg`s depression questionnaire were used in this study. According to the analysis of multiple regression, anxiety was significantly predictable in both groups by patience (in spiritual intelligence). Also, depression was predictable by patience and forgiveness in Islamic sciences group and it was predictable by patience and spiritual experiences in other students. However, patience is a stronger predictor. Also in the case of the students majoring Islamic sciences these factors are stronger predictors.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی مقایسهای رابطهی بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانشآموزان مقطع متوسطه براساس زمینهی تحصیلی
Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشتهی «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است. گروه نمونه شامل 38 دانش آموز رشتهی علوم و معارف اسلامی (کل جامعه) و 196 دانش آموز از رشته های گوناگون تحصیلی در پایهی چهارم دبیرستان های شهرستان خرم آباد (ناحیهی 2 آموزش و پرورش) بود که به روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» انتخاب شدند. در این پژوهش، از 3 پرسش نامهی «هوش معنوی ناصری»، پرسش نامه «اضطراب بک» و پرسش نامه «افسردگی گلدبرگ» استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب در هر دو گروه به طور معنا داری از طریق عامل شکیبایی (در هوش معنوی) قابل پیش بینی بود. همچنین افسردگی از طریق عامل شکیبایی و بخشش در گروه معارف و علوم اسلامی و از طریق عوامل شکیبایی و تجارب معنوی در سایر دانش آموزان قابل پیش بینی بود. اما عامل شکیبایی پیش بینی کنندهی بهتری بود. همچنین در گروه «معارف و علوم اسلامی» این عوامل پیش بینی کننده های قوی تری بودند.
References:
- اکبريزاده، فاطمه و همكاران، 1390، «ارتباط بين هوش معنوي، سخترويي و سلامت روان در بين پرستاران»، بهبود، ش 6، ص 466-472.
- بيرامي، منصور و همكاران، 1392 الف، «نقش هوش معنوي در استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي لرستان»، مجله دانشگاه علوم پزشکي بابل، ش 1، ص 56-62.
- بيرامي، منصور و همكاران، 1392 ب، «اثربخشي درمان گروهي مبتني بر ذهن و آگاهي در کاهش اضطراب و افسردگي دانشآموزان مدارس دبيرستاني»، دستاوردهاي روانشناختي، ش 92، ص 1-18.
- چابکينژاد، زهرا و سيمين حسينيان، 1390، «بررسي رابطه هوش معنوي با نگرش مذهبي در بين دختران دانشجو»، بانوان شيعه، ش 26، ص 33-48.
- حبيبزاده، حسين و همكاران، 1384، «بررسي افسردگي و برخي عوامل مرتبط با آن در دانشجويان پرستاري آذربايجان غربي»، مراقبتهاي نوين، ش 1 و 2، ص 23-27.
- حسينچاري، مسعود و حميدرضا ذاکري، 1389، «تأثير زمينههاي تحصيلي دانشگاهي، علوم ديني و هنري بر هوش معنوي؛ کوششي در راستاي رواسازي و پايايي سنجي مقياس هوش معنوي»، اندازهگيري تربيتي، ش 1، ص 73-94.
- حسينچاري، مسعود و مژگان محمدي، «پيشبيني تابآوري روانشناختي بر اساس اعتقادات مذهبي در دانشجويان شهري و روستايي»، روانشناسي معاصر، ش 10، ص 45-56.
- حميد، نجمه و همكاران، 1391، «بررسي رابطه سلامت روان و هوش معنوي با تابآوري در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه»، جنتاشاپير، ش 2، ص 331-338.
- خرميراد، اشرف و همكاران، 1392، «ارتباط بين هوش معنوي با اضطراب امتحان در دانشجويان پرستاري و مامايي: کاربرد تحليل مسير»، مجله ايراني آموزش در علوم پزشکي، ش 13(4)، ص 319-320.
- سهرابي، فرامرز و اسماعيل ناصري، 1392، هوش معنوي و مقياسهاي سنجش آن، چ دوم، تهران، آواي نور.
- شريفي، طيبه و همكاران، 1381، «نگرش ديني و سلامت عمومي و شکيبايي در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي»، انديشه و رفتار، ش 1، ص 89-99.
- عابديفر، فرشته و زهرا سرخي، 1388، رابطه بين هوش معنوي و صفات شخصيت در افراد 19 تا 50 ساله شهر ساري، پاياننامه کارشناسي روانشناسي عمومي، بهشهر، دانشگاه پيام نور.
- غباريبناب، باقر و همكاران، 1386، «هوش معنوي» انديشه نوين ديني، ش 10، ص 125-147.
- کاوياني، حسين و اشرفالسادات موسوي، 1387، «ويژگيهاي روانسنجي پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سني و جنسي جمعيت ايراني»، مجله دانشکده پزشکي، ش 2، دوره 66، ص 136-140.
- مرعشي، سيدعلي و همكاران، 1391، «تأثير آموزش هوش معنوي بر بهزيستي روانشناختي، اضطراب وجودي و هوش معنوي در دانشجويان دانشکده نفت اهواز»، دستاوردهای روانشناختی، ش 1، ص 63-80.
- معلمي، صديقه، 1389، «بررسي سلامت روان، هوش معنوي و افکار ناکارآمد در دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان»، اصول بهداشت رواني، ش 4، ص 704-709.
- ناصري، اسماعيل، 1386، بررسي مفهوم و مؤلفههاي هوش معنوي و ساخت ابزاري براي سنجش آن در بين دانشجويان دانشگاه علامه طباطبائي، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- Beck A. T, et al, 1988, An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties, J Consult Clin Psychol, v. 56, p. 893-897.
- Carr A, 2004, Positive psychology: the science of happiness and human strengths, Library of Congress Cataloging in Publication Data. Handbook of psychology, 1sted, New York: Brunner-Routledge Press, p. 237-315.
- Emmons R. A, 1999, The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality in personality, NewYork, Guilford.
- _____ , 2000, Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition and the psychology of the ultimate concern, Int J Psychol Relig, v. 10 (1), p. 2-3.
- George, L, et al, 2000, Spirituality and Health: What We Know, What we need to know, Journal of Social & Clinical Psychology, v. 191 (1), p. 102-116.
- Kass, J, et al, 1991, Health outcomes and new index of spiritual experience, Journal for the Scientific Study of Religion, v. 30 (2), p. 203-211.
- King, D.B, 2008, Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. M.Sc. Dissertation. Canada: Trent University, College of arts and sciences.
- Luthans, F, et al, 2007, Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction, PersonaL Psychology, v. 60, p. 541-572.
- MacDonald, D. A, 2000, Spirituality: Description, measurement, and relation to the five factor model of personality, Journal of Personality, v. 68, p. 153-197.
- Shuffer, D, 2000, Depressive disorders and suicide in children and adolescents, In: Sadok, VA, Editors. Comprehensive text book of psychiatry. 8th ed. Philadelphia: Baltimor Lippincott Williams & Wilkins 3263.
- Smith, S, 2004, Exploring the interaction of emotional Intelligence and Spirituality, Traumatology, v. 10 (4), p. 231-243.
- Smucker C.J, 2009, Nursing, healing and spirituality, Complwment ther Nurs Midwifery, v. 4 (4), p. 95-97.
- Veach, Tracy & Chappel, John, 1992, Measuring spiritual health: A preliminary study.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sohrabian , Tahereh, MirdrikVand , Fazlollah.(2025) A Comparative Analysis of the Relationship of the Spiritual Intelligence Factors with Anxiety and Depression among High School Students Based on Their Field of Study. Ravanshenasi Wa Din, 10(2), 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tahereh Sohrabian ; Fazlollah MirdrikVand ."A Comparative Analysis of the Relationship of the Spiritual Intelligence Factors with Anxiety and Depression among High School Students Based on Their Field of Study". Ravanshenasi Wa Din, 10, 2, 2025, 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sohrabian , T, MirdrikVand , F.(2025) 'A Comparative Analysis of the Relationship of the Spiritual Intelligence Factors with Anxiety and Depression among High School Students Based on Their Field of Study', Ravanshenasi Wa Din, 10(2), pp. 97-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sohrabian , T, MirdrikVand , F. A Comparative Analysis of the Relationship of the Spiritual Intelligence Factors with Anxiety and Depression among High School Students Based on Their Field of Study. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 10(2): 97-108