روان‌شناسی و دین، سال هفدهم، شماره سوم، پیاپی 67، پاییز 1403، صفحات 55-66

    رابطة هوش هیجانی با نگرش‌های سه‌گانه کلامی نسبت به مسئله شر

    نویسندگان:
    ✍️ فهیمه شریعتی / دانشیار گروه معارف اسلامی دانشکدة الهیات دانشگاه فردوسی مشهد / shariati-f@um.ac.ir
    کبری افشار / کارشناسی ‌ارشد روان‌شناسی و دین دانشگاه فردوسی مشهد / afshar66@gmail.com
    dor 20.1001.1.20081782.1403.17.3.3.5
    doi 10.22034/ravanshenasi.2024.2017741
    چکیده: 
    نظرات مبتنی‌بر نگرش‌های سه‌گانه‌ دربارة دلیل وجود شرور در جهان توسط متکلمان داده شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی کارآمدی یا تأثیر مثبت اعتقاد به هریک از این نوع نگرش‌ها در زندگی است. به این منظور هوش هیجانی افراد در گروه‌های اعتقادی سه‌گانه به مسئلة شر اندازه‌گیری شده است. موضع‌گیری این افراد توسط مصاحبه سنجیده شده است. در این پژوهش از روش همبستگی در طرح علّی ـ مقایسه‌ای استفاده شده است و نمونة پژوهش به روش غیراحتمالی و در دسترس به تعداد 72 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و پرسش‌نامة هوش هیجانی بار ـ آن بودند. داده‌ها با روش تحلیل آماری کراسکال ـ والیس تحلیل شدند و نتایج نشان داد تفاوت معناداری (01>,P 21/9 =(2) X2 ) بین هوش هیجانی سه گروه اعتقادی به مسئلة شر وجود دارد. میانگین رتبة گروه اول 52/39 و گروه دوم با میانگین رتبة 89/39 و گروه سوم با میانگین رتبة 63/27 می‌باشد. نوع نگرش به شرور به‌عنوان یکی از علل مرتبط بر هوش هیجانی می‌باشد. پس نتایج این پژوهش می‌تواند زمینه و جهت پژوهش‌های بعدی را نشان دهد که پژوهش‌های گسترده‌تر برای شناسایی دقیق‌تر هر گروه معتقد به شر از نظر هوش هیجانی انجام شود، تا نگرشی مورد توجه و تأکید قرار گیرد که توانایی فرد در سازگاری با مقتضیات محیطی و فشار حاصله را افزایش می‌دهد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Relationship between Emotional Intelligence and the Three Theological Attitudes towards the Problem of Evil
    Abstract: 
    Opinions based on three perspectives have been given by theologians regarding the reason for the existence of evil in the world. The main goal of this research is to investigate the effectiveness or positive impact of believing in each of these types of attitudes in life. For this purpose, the emotional intelligence of individuals in three belief groups has been measured on the problem of evil. The stance of these people was measured through interviews. In this study, the correlation method was used in a causal-comparative design, and the research sample was selected using a non-probability and accessible method, with a total of 72 people. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis statistical analysis method, and the results showed that there was a significant difference (P
    References: 
    • Hick, J. (1990). Rational Theistic Belief without Proof. In P. Badham (Ed), A John Hick Reader, Philadelphia. PA: Trinity Press International.
    • Hick, j. (2010). Evil and the God of Love. Palgrave Macmillan: London.
    • Rowe, William L. (1979). The Problem of Evil and Some Varieties of Atheism. American Philosophical Quarterly. 16, 335–41.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • آقایار، سیروس و شریفی درآمدی، پرویز (1386). هوش هیجانی. تهران: سپاهان.
    • باربور، ایان (1394). علم و دین. ترجمة بهاء‌الدین خرمشاهی. تهران: نشر دانشگاهی.
    • رجبی‌پور مبید، علیرضا (1389). بررسی رابطة میزان اعتقاد به مبانی دینی و هوش عاطفی کارکنان در دانشگاه یزد. نامۀ آموزش عالی، 127-143.
    • ژیلسون، اتین (1366). روح فلسفة قرون وسطی. ترجمة علیمراد داوودی. تهران: علمی و فرهنگی.
    • سلطانی، ابراهیم (بی‌تا). کلام فلسفی (مجموعه مقالات). بی‌جا: بی‌نا.
    • صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1383). شرح اصول کافی. ترجمۀ محمد خواجوی. تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • صیادی تورانلو، حسین و دیگران (1386). بررسی رابطة اعتقاد به آموزه‌های مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان. اندیشة نوین دینی، 3(11)، 145-175.
    • طوسی، محمد بن محمد (1407ق). تجرید الاعتقاد. تهران: مکتب الاعلام الاسلامی.
    • فتی، لادن و بوالهری، جعفر (1378). بررسی تابلو بالینی اختلال وسواس فکری - عملی در تهران. مجلۀ علوم پزشکی ایران، 2، 140-152.
    • فرخزاد، پرویز (1384). راهنمای پژوهش تاریخی ـ کتابخانه‌ای. تهران: طهوری.
    • قدردان قراملکی، محمدحسن (1377). خدا و مسئلة شر. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
    • کریمی، فاطمه (1393). رابطة اعتقادات دینی و هوش هیجانی در دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 121-126.
    • گلمن، دانیل (1386). هوش هیجانی. ترجمة نسرین پارسا. تهران: رشد.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعتی، فهیمه، افشار، کبری.(1403) رابطة هوش هیجانی با نگرش‌های سه‌گانه کلامی نسبت به مسئله شر. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17(3)، 55-66 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.2017741

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فهیمه شریعتی؛ کبری افشار."رابطة هوش هیجانی با نگرش‌های سه‌گانه کلامی نسبت به مسئله شر". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17، 3، 1403، 55-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعتی، فهیمه، افشار، کبری.(1403) 'رابطة هوش هیجانی با نگرش‌های سه‌گانه کلامی نسبت به مسئله شر'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17(3), pp. 55-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعتی، فهیمه، افشار، کبری. رابطة هوش هیجانی با نگرش‌های سه‌گانه کلامی نسبت به مسئله شر. روان‌شناسی و دین، 17, 1403؛ 17(3): 55-66