روان‌شناسی و دین، سال هفدهم، شماره چهارم، پیاپی 68، زمستان 1403، صفحات 27-42

    اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ علی ایمان زاده / دانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تبریز / aliimanzadeh@yahoo.com
    زهرا مرتضی زاده / مدرس دانشگاه فرهنگیان تبریز / zahramortezazadeh2@gmail.com
    dor 20.1001.1.20081782.1403.17.4.2.6
    doi 10.22034/ravanshenasi.2024.2021483
    چکیده: 
    احساس تنهایی اگزیستانسیال یکی از معضلات اساسی زوجین دارای تعارضات زناشویی است و راه‌های متفاوتی را می‌توان برای کاهش این حس پیش‌بینی کرد. پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی است. پژوهش حاضر کمّی و از نوع شبه‌آزمایشی است. نمونة آماری پژوهش،60 نفر از زوجین دارای تعارضات زناشویی شهرستان شبستر بودند که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. روایی محتوایی بستة آموزشی، توسط 6 نفر از اساتید تأیید شد. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامة محقق ساخته احساس تنهایی اگزیستانسیال استفاده شد. برنامة آموزشی طراحی‌شده به‌عنوان متغیر مستقل در 8 جلسة یک ساعته اجرا گردید؛ بعد از آموزش از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد؛ بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس‌آزمون، آزمون پیگیری گرفته شد تا پایداری اثر مداخله مورد بررسی قرار گیرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخة 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش بستة طراحی‌شده در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال در هر 3 بعد فقدان معنا، رهاشدگی و اضطراب مؤثر بود. درنتیجه می‌توان با آموزش معنویت درمانی دینی، برخی از چالش‌های زندگی زوجین دارای تعرضات زناشویی از جمله احساس تنهایی اگزیستانسیال آنان را کاهش داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Effectiveness of Religious Spirituality Therapy Training in Reducing Existential Loneliness in Couples with Marital Conflicts
    Abstract: 
    Existential loneliness is among the main problems of couples with marital conflicts. Different ways can be envisaged to reduce this feeling. The present study aims to investigate the effectiveness of religious spiritual therapy training in reducing existential loneliness in couples with marital conflicts. The present study is quantitative and quasi-experimental. The statistical sample included 60 couples with marital conflicts in Shabestar city. The participants were randomly assigned to the experimental group (30 people) and control group (30 people). The content validity of the educational package was confirmed by 6 professors. A researcher-developed questionnaire on existential loneliness was used to collect data. The designed training program was implemented as an independent variable in 8 one-hour sessions. A post-test was administered to both groups after the training and a follow-up test was administered one month after the post-test to examine the stability of the intervention effect. The data were analyzed using analysis of covariance in SPSS version 22. The results showed that the designed training package was effective in reducing existential loneliness in all 3 dimensions of meaninglessness, abandonment, and anxiety. As a result, religious spirituality therapy training can reduce some of the challenges in the lives of couples with marital problems, including their existential loneliness.
    References: 
    • Aartsen, M. J. & Jylhä, M. (2011). Onset of loneliness in older adults: Results of a 28-year prospective study. European Journal of Ageing, 8(1), 31–38.
    • Bhattarai, P. C., Paudel, D. R., Poudel, T., Gautam, S., Paudel, P. K., Shrestha, M. & Ghimire, D. R. (2022). Prevalence of Early Marriage and Its Underlying Causes in Nepal: A Mixed Methods Study. Social Sciences, 11(4), 177.
    • Banerjee, D. & Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness. International journal of social psychiatry, 66(6), 525-527.
    • Bogaerts, S., Vanheule, S. & Desmet, M. (2006). Feelings of subjective emotional loneliness: An exploration of attachment. Social Behavior and Personality: an international journal,. 34(7), 797-812.
    • Bolmsjö, I., Tengland, P. A. & Rämgård, M. (2019). Existential loneliness: An attempt at an analysis of the concept and the phenomenon. Nursing Ethics, 26(5), 1310–1325. doi:10.1177/0969733017748480.
    • Birditt, K. S., Manalel, J. A., Sommers, H., Luong, G. & Fingerman, K. L. (2019). Better off alone: Daily solitude is associated with lower negative affect in more conflictual social networks. The Gerontologist, 59 (6), 1152–1161.
    • Chung, B. P., Olofsson, J., Wong, F. K. & Rämgård, M. (2020). Overcoming existential loneliness: a cross-cultural study. BMC geriatrics, 20(1), 1-12.
    • D’Souza MS, Karkada SN, Somayaji G, Venkatesaperumal R. (2013). Women’s well-being and reproductive health in Indian mining community: need for empowerment. Reprod Health; 10(24). 1–12. doi: 10.1186/1742-4755-10-24.
    • Delatorre, M. Z. & Wagner, A. (2015). Estratégias de resolução de conflitos conjugais: Evidências de validade do CRBQ. Avaliação Psicológica, 14(2), 233-242-. doi: 10.15689/ap.2015.1402.08.
    • Dimmick, A. A., Trusty, W. T. & Swift, J. K. (2022). Client preferences for religious/spiritual integration and matching in psychotherapy. Spirituality in Clinical Practice, 9(3), 202.
    • Ernest, J. mCaioppo, J. t. (2005). Lonley hearts:psychological Perspctives on loneliness. Applied and preventivepsychology. 8, 1-22.
    • Falcke, D., Wagner, A. & Mosmann, C. P. (2008). The relationship between family-of-origin and marital adjustment for couples in Brazil. Journal of Family Psychotherapy, 19(2), 170-186.
    • Jerome, A., Allen Heath, M., Williams, M., Winters, R. & Cutrer-Párraga, E. A. (2023). Traversing trauma: Resilient women’s religious and spiritual stories of hope and strength. Professional Psychology: Research and Practice, 54(2), 177.
    • Hemberg, J., Nyqvist, F. & Näsman, M. (2019). Homeless in life–loneliness experienced as existential suffering by older adults living at home: a caring science perspective. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(2), 446-456.
    • Hook, J. N., Worthington J. r., E. L., Davis, D. E., Jennings, D. J., Gartner, A. L. & Hook, J. P. (2010). Empirically supported religious and spiritual therapies. Journal of clinical psychology, 66(1), 46-72.
    • Holt-Lunstad, J., Smith, T. B., Baker, M., Harris, T. & Stephenson, D. (2015). Loneliness and social isolation as risk factors for mortality: A meta-analytic review. Perspectives on Psychological Science, 10(2), 227–237.
    • Larsson, H., Edberg, A. K., Bolmsjö, I. & Rämgård, M. (2019). Contrasts in older persons’ experiences and significant others’ perceptions of existential loneliness. Nursing Ethics, 26(6), 1623–1637. doi:10.1177/0969733018774828.
    • Larsson, H., Beck, I. & Blomqvist, K. (2023). Perspectives on existential loneliness. Narrations by older people in different care contexts. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 18(1), 2184032.
    • Lay, J. C., Pauly, T., Graf, P., Mahmood, A. & Hoppmann, C. A. (2020). Choosing solitude: Age differences in situational and affective correlates of solitude-seeking in midlife and older adulthood. The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 75(3), 483–493. doi:10.1093/geronb/gby044.
    • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African Journal of Psychology, 31(2), 46-52.
    • Mayers, A. M. & Svartberg, M. (2001). Existential loneliness: A review of the concept. its psychosocial precipitants and psychotherapeutic implications for HIV‐infected women. British Journal of Medical Psychology, 74(4), 539–553.
    • Mascaro, N. & Rosen, D. H. (2005). Existential meaning's role in the enhancement of hope and prevention of depressive symptoms. Journal of Personality, 73(4), 985-1014.
    • Madge, N. Hewitt, A. Hawton ,K. Wilde, E. Corcoran P, Fekete S, van Heeringen K, De Leo D., Ystgaard M. (2008). Deliberate self-harm within an international community sample of young people: comparative findings from the Child and Adolescent Self-harm in Europe (CASE) Study. JChildPsychol Psychiatry, 49, 667-677.
    • Nilsson, B., Lindström, U. Å. & Nåden, D. (2006) Is loneliness a psychological dysfunction? A literary study of the phenomenon of loneliness. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 20(1), 93-101
    • Nyström, M. (2006). Aphasia–an existential loneliness: A study on the loss of the world of symbols. International Journal of Qualitative Studies on Health and well-being, 1(1), 38-49.
    • Ozawa, C., Suzuki, T., Mizuno, Y., Tarumi, R., Yoshida, K., Fujii, K. & Uchida, H. (2017). Resilience and spirituality in patients with depression and their family members: A cross-sectional study. Comprehensive psychiatry, 77, 53-59.
    • Puchalski, C. M., Vitillo, R., Hull, S. K. & Reller, N. (2014). Improving the spiritual dimension of whole person care: Reaching national and international consensus. Journal of Palliative Medicine, 17(6), 642–656.
    • Rook, K. S. & Peplau, L. A. (1982). Perspectives on helping the lonely. In L. A. Peplau & D. Perlman (Eds.). Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy (351–378). Wiley.
    • Rosedale, M. (2009). Survivor loneliness of women following breast cancer. In Oncology nursing forum, 2, 23-45.
    • Shnayder, S., Ameli, R., Sinaii, N., Berger, A. & Agrawal, M. (2023). Psilocybin-assisted therapy improves psycho-social-spiritual well-being in cancer patients. Journal of Affective Disorders, 323, 592-597.
    • Tarbi, E. C. & Meghani, S. H. (2019). A concept analysis of the existential experience of adults with advanced cancer. Nursing Outlook, 67(5), 540–557.
    • Utz, R. L., Swenson, K. L., Caserta, M., Lund, D. & deVries, B. (2014). Feeling lonely versus being alone: Loneliness and social support among recently bereaved persons. The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 69(1), 85–94.
    • Van Tilburg, T. G. (2021). Social, emotional, and existential loneliness: A test of the multidimensional concept. The Gerontologist, 61(7), 335-344.
    • Vikram, K. (2021). Early marriage and health among women at midlife: Evidence from India. Journal of Marriage and Family, 83(5), 1480-1501.
    • Withy, K. (2014). Situation and limitation: making sense of Heidegger on thrownness. European Journal of Philosophy, 22(1), 61-81.
    • Woodin, E. M. (2011). A two-dimensional approach to relationship conflict: Meta-analytic findings. Journal of Family Psychology, 25(3), 325-335.
    متن کامل مقاله: 

    مقدمه
    يکي از آسيب‌هاي خانوادگي جامعة حاضر، نارضايتي از زندگي زناشويي، کاهش صميميت و فاصله‌گيري عاطفي زوجين است که منجر به طلاق عاطفي مي‌گردد (رمضاني‌فر و همکاران، 1400). تعارض پديده‌اي طبيعي و ذاتي در روابط زناشويي است که در نتيجة علايق، نظرات و ديدگاه‌هاي متفاوت بين زوجين پديد مي‌آيد. از نظر مفهومي، تعارض را مي‌توان به‌عنوان مخالفت آشکار بين همسران تعريف کرد که باعث ايجاد اختلاف‌نظر و مشکلات در روابط مي‌شود (فالک و همکاران، 2013، ص23). تعارضات زناشويي يکي از مهم‌ترين عوامل تعيين‌کنندة کميت و کيفيت روابط بين زن و شوهر است (دلاتوره و همکاران، 2015). در واقع، تعارضات ناشي از اهداف يا علايق ناسازگار اعضاي خانواده و ارزيابي متفاوت آنها از مسائل زندگي است (وودين، 2011). تعارضات زناشويي پيامدهاي منفي زيادي را براي زوجين و افراد خانوار به همراه داشته است. پژوهش ويکرام (2021) بر افسردگي زوجين، بر احساس اضطراب ناشي از تعارضات زناشويي زوجين تأکيد دارد. تعارض زناشويي پيامدهاي خانوادگي مهمي چون فرزندپروري ناكارآمد، ناسازگاري كودكان، افزايش احتمال تعارض والد ـ فرزند و تعارض بين خواهر و برادر را به همراه داشته است (روشن و همکاران، 1398، ص34).
    از طرف ديگر يکي از سازه‌هايي که در علوم مختلف از جمله در جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، فلسفه و دين مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، تنهايي است. تنهايي يک احساس منفي است که با از دست دادن و نااميدي مرتبط است. اين نتيجه فرآيندي است که در آن فرد روابط شخصي موجود خود را در مقابل خواسته‌ها و انتظارات اجتماعي خود در رابطه با روابط مي‌سنجد (بيرديث و همکاران، 2019). از منظر فلسفي مفهوم تنهايي زماني مورد تأکيد قرار گرفت که پناهگاه‌هاي نجات‌دهندة انسان مورد ترديد قرار گرفت. ظهور مدرنيته بيش از ساير دوره‌هاي فلسفي در احساس تنهايي انسان عصر جديد تأثيرگذار بوده و اگزيستانسياليسم به‌عنوان يکي از مکاتب فلسفي اومانيستي در پاسخ به اين دغدغه‌هاي عصر جديد شکل گرفت و به سرعت پذيرفته شد. احساس تنهايي انسان و علل آن بيش از ديگر مکتب‌هاي فلسفي مورد بحث اگزيستانسياليزم بوده است. از منظر اگزيستانسياليزم، با توجه به اينکه انسان در گزينشگري آزاد است و در مقابل انتخاب‌هاي خود مسئول است، از احساس تنهايي و دلهره و اضطراب برخوردار است (ايمان‌زاده و همکاران، 1397). 
    از منظر روان‌شناختي، احساس تنهايي به يك تجربة روان‌شناختي منفي اشاره دارد كه با تجارب بين‌فردي منفي و از دست دادن اعتماد به ديگران مرتبط است (نيلسون و همکاران، 2006). بوگيرتس و همکاران (2006) تنهايي را تجربة انزوا و احساس محروميت در ارتباط با ديگران تعريف كرده‌اند كه با كاستي كيفي يا كمّي در شبكة بين‌فردي شخص همراه است. پديـدة تنهايي در سه سطح تنهايي بين‌فردي، درون‌فردي و هستي‌گرا قابـل بررسـي اسـت. ارويـن يالوم در كتاب روان‌درماني اگزيستانسيال، تنهايي اگزيستانسيال را جدايي ميان فرد از دنيـا و يك وضعيت ذهني ناخوشايند مي‌داند، اما در همان حال تنهـايي يكـي از ابعـاد ضـروري زندگي است. از منظر يالوم تنهايي پديده‌اي دووجهي است و داراي بعد مثبـت و منفـي است. تنهايي بخشي از هستي ماست كه بايد آن را بپذيريم. بر اساس اين نظريه، فرد در تنهايي به درك خويش نائل مي‌شود و تنهايي ادراك و انسانيت فرد را گسترش مي‌دهـد (ويتي، 2014). رابرت اس. وايس در کتاب «تنهايي: تجربة انزواي عاطفي و اجتماعي» بر دو نوع تنهايي عاطفي و تنهايي اجتماعي اشاره مي‌کند (هالت لنستد و همکاران، 2015). تنهايي اجتماعي از فقدان گروه وسيع‌تري از مخاطبين يا يک شبکة اجتماعي جذاب سرچشمه مي‌گيرد و اغلب به دليل کاهش فعاليت‌هاي اجتماعي (آرتسن و جيله، 2011) يا از دست دادن شريک زندگي (اوتز و همکاران، 2014) در ميان موقعيت‌هاي مختلف رخ مي‌دهد. تنهايي اجتماعي ناشي از ادغام ناکافي در يک شبکة اجتماعي است؛ لذا دو مفهوم «شبکة اجتماعي» و «ادغام» بنيان تنهايي اجتماعي را تشکيل مي‌دهد (تربي و همکاران، 2019). احساس تنهايي اجتماعي با احساس خستگي، بي‌هدفي، بي‌ارزشي و در حاشيه بودن همراه با عدم تأييد ديگران مشخص مي‌شود. اين تنهايي اغلب نوعي گسست و شکاف در شبکة اجتماعي را به دنبال دارد (ارنست و همکاران، 2005). از ديدگاه وايس تنهايي عاطفي واکنش دروني به عدم وجود پيوند نزديک اشاره مي‌کند (بانرجه و همکاران، 2020) و نتيجة دوري و طردشدگي از سوي ديگران است و از فقدان يک شخصيت صميمي يا يک وابستگي عاطفي نزديک ناشي مي‌شود (آرتسن و همکاران، 2011).
    اما اصلي‌ترين نوع احساس تنهايي، احساس تنهايي اگزيستانسيال است؛ چراکه اين نوع تنهايي نه‌تنها با ابعاد عاطفي و اجتماعي انسان؛ بلکه عمدتاً با نظام معرفت‌شناسي و متافيزيکي انسان ارتباط عميقي دارد. در رويکرد وجودگرايي، مطابق با مکتب اگزيستانسياليسم، احساس تنهايي ماهيت انساني را بيان مي‌کند که تنها به دنيا قدم گذاشته، تنها زندگي کرده و تنها مي‌ميرد. از ديدگاه خيلي از انديشمندان و محققين، تنهايي اگزيستانسيال ناشي از درک اين موضوع است که انسان اساساً تنها، همراه با پوچي، غم و اشتياق است (وان تيلبرگ،2021). ماستاکاوس (1960) سخنگوي مکتب اگزيستانسياليزم، احساس تنهايي را اجتناب‌ناپذير و تنهايي واقعي را مثبت مي‌داند. مطابق نظر وي، احساس تنهايي بخشي گريزناپذير از زندگي انساني است و به فرد توانايي تحمل، استقامت و افزايش انسانيت مي‌بخشد (ايمان‌زاده و همکاران، 1397). بولمسجو و همکاران (2019) چندين جنبة کليدي تنهايي وجودي و اگزيستانسيال را متمايز کردند: عدم ارتباط با ديگران و دنياي بيرون، بيگانگي، احساس انزوا، پوچي و رها شدن. علاوه بر اين، ترس‌هاي مربوط به مرگ‌و‌مير با اين نوع تنهايي مرتبط هستند؛ از جمله ترس از ناپديد شدن از روي زمين، ترس از فراموش شدن و ترس از مردن. بررسي بيشتر اين مفهوم منجر به دو نکته مي‌شود: تنهايي اگزيستانسيال شامل احساسات منفي نيستي است که متناوب و با قرار گرفتن در يک فرآيند رشد دروني آميخته مي‌شود؛ تنهايي اگزيستانسيال از دو جهت با تنهايي اجتماعي و احساسي متفاوت است: اول، تنهايي اجتماعي و عاطفي با فقدان روابط اجتماعي معنادار و فقدان همراهي اجتماعي همراه است. تنهايي وجودي يا اگزيستانسيال نتيجة جدايي گسترده‌تر مربوط به ماهيت هستي و به ويژه فقدان معنا در زندگي است. يک فرد ممکن است در جمع ديگران باشد، اما تنهايي وجودي را تجربه کند (لارسون و همکاران، 2019)؛ دوم، تنهايي اجتماعي و عاطفي را مي‌توان با بهبود کيفيت شبکة روابط يا با تنظيم سطح آرزو بهبود بخشيد (روک و همکاران، 1982). از سوي ديگر، تنهايي وجودي بر اساس رويکرد پديدارشناختي درمان دائمي ندارد (ماييرز و همکاران، 2001). اروين يالوم در کتاب روان‌درماني اگزيستانسيال، تنهايي وجودي را جدايي انسان از دنيا و حالتي ناخوشايند مي‌داند، اما درعين‌حال تنهايي يکي از جنبه‌هاي ضروري زندگي است. تنهايي بخشي از وجود ماست که بايد آن را بپذيريم. بر اساس اين نظريه، فرد در تنهايي به درک خود دست مي‌يابد و تنهايي باعث گسترش ادراک و انسانيت فرد مي‌شود (ويتي، 2014).
    از طرف ديگر نظريه‌ها و انديشه‌هاي متفاوتي در باب راهکارهاي غلبه بر کاهش احساس تنهايي و به‌خصوص احساس تنهايي اگزيستانسيال ارائه شده است، و هرکدام از علوم از روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، فلسفه و دين تا علوم ديگر بسته به مباني فکري خود راهکارهايي براي غلبه بر احساس تنهايي اگزيستانسيال ارائه داده‌اند. 
    از طرف ديگر يکي از عواملي که محققان آن را در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال مؤثر مي‌دانند، دين و معنويت و به ويژه کيفيت ارتباط انسان با خداست (حدادي کوهسار و همکاران، 1391). يافته‌هاي پژوهش‌هاي ايمان‌زاده و عليپور (1398)، ايمان‌زاده و عليپور (1397)، روتنبرگ و همکاران (2004)، نبکوو (2013) و... نيز بر ارتباط دين و نقش آن در انواع احساس تنهايي اشاره دارند. در جهان‌بيني توحيدي، توکل به خدا و اعتقاد به معاد، انسان را از احساس تنهايي مصون مي‌دارد. در پـژوهش لانگ، يكي از هفت الگوي مثبت تنهايي، تنهايي براي معنويت است كه در آن فرد مي‌تواند زماني را به رشد و شكوفايي و خلوت شخصي اختصاص دهد و با داشتن ايـن احسـاس كـه جزئي از يك كل بزرگ‌تر است، به تجارب عرفـاني و معنـوي دسـت يابـد و از نگرانـي‌هـاي روزمرة زندگي فراتر رود (له روکس و همکاران، 2001). درمان‌هاي معنوي يکي از راهبردهاي اساسي در غلبه بر احساس تنهايي اگزيستانسيال است. معنويت درماني به معناي کمک به فرد که خويشتن واقعي را بيابد و از هجران و جدايي از خويشتن واقعي به وصل و اتصال برسد (هوک و همکاران، 2010). معنويت درماني ديني شيوه‌اي است که افراد معنا و هدف خود را در آن جست‌وجو کرده و در آن به‌ دنبال تجربة نحوة درگيري با خود، خدا، طبيعت و روحانيت و قدسيت هستند (پوچالسکي و همکاران،2014). ديميک و همکاران (2022) معنويت درماني ديني را به روش‌هاي معنوي استنتاج‌شده از آموزه‌هاي ديني اطلاق مي‌کنند و به اين امر اشاره دارند که معنويت درماني ديني انسان را به فلسفة زندگي تجهيز کرده و اراده و باورهاي انساني را تقويت و نيازهاي اساسي روح انساني را برطرف مي‌کند. هدف عمومي مداخلات معنوي و مذهبي تسهيل و رشد سبک‌هاي مقابل‌ها و بهزيستي معنوي مددجويان مي‌باشد. علاوه بر اين، در اثر درمان معنويت مبتني‌بر مثبت‌نگري، مراجعان هويت خود را مورد تأييد و شناسايي قرار مي‌دهند، از خداوند رهنمود و ارشاد مي‌خواهند تا آنان را در کنار آمدن با مشکلات کمک کند و به آنها اميدواري بدهد و از جامعة مذهبي خود حمايت اجتماعي، عاطفي و مادي دريافت مي‌کنند. معنويت درماني ضمن کاهش مشکلات هيجاني، رضايت زناشويي زوجين را افزايش مي‌دهد (ماسکارو و همکاران، 2005).
    گروهي از روان‌شناسان هم معتقدند نيمي از متغيرهاي مربوط به سلامت روان بزرگسالان را باورهاي مذهبي تبيين مي‌کنند و مي‌گويند دين و معنويت به انسان کمک مي‌کند تا معناي وقايع زندگي به ويژه رويدادهاي دردناک و اضطراب را درک کند. القا و ايجاد تشويق و رضايت در ذهن و روح او، دوستي با خدا و بندگي او با ايجاد اين احساس در انسان که خداوند او را مورد حمايت و عنايت قرار مي‌دهد، باعث کاهش احساس مهجوريت، پوچي و تنهايي و افزايش ميزان رضايت انسان از زندگي مي‌شود (حدادي کوهسار و همکاران، 1391).
    امروزه اعتقاد بر اين است که اگرچه شايد با کمک علومي نظير روان‌شناسي و جامعه‌شناسي به‌طور موقت اين پديده را کاهش داد؛ ولي رفع اين پديدة نامطلوب در ساية تغيير نگاه و معرفت انسان نسبت به مبدأ هستي و نحوة ارتباط با اين مبدأ مي‌باشد (ايمان‌زاده و همکاران، 1397). از ديدگاه چانگ و همکاران (2020) اگرچه احساس تنهايي اگزيستانسيال يک احساس بنيادين و پيچيده‌اي است؛ ولي تا حدي قابل رفع است. از ديدگاه آنها افرادي که از احساس تنهايي اگزيستانسيال برخوردار هستند، از چهار ويژگي اساسي برخوردارند: «از دست دادن کنترل زندگي»، «درک نشدن»، «تجربة انزوا» و «ناتواني در شناسايي معناي زندگي». از ديدگاه آنها مي‌توان از طريق خودتنظيمي و راهبردهاي آن نظير پذيرش و بازنظم‌دهي واقعيت، تأمل در باب خود، جست‌وجو براي معنا و بازتعريف موفقيت براي زندگي بر احساس تنهايي اگزيستانسيال غلبه کرد. ايمان‌زاده و همکاران (1398) در پژوهشي با عنوان «تجربة زيستة کودکان کار شهر تبريز از احساس تنهايي» که به روش پديدارشناختي انجام دادند، به 4 مضمون اصلي شامل «احساسات ادراک‌شده»، «انواع احساس تنهايي»، «پيامدهاي احساس تنهايي» و «راه‌هاي غلبه بر احساس تنهايي»، در احساس تنهايي اشاره داشتند که مضامين فرعي اين مضامين اصلي شامل تنهايي، اضطراب، درماندگي، رهاشدگي، تنهايي اجتماعي، تنهايي اگزيستانسيال، تنهايي عاطفي، نااميدي، کاهش اعتمادبه‌نفس، بي‌معنايي زندگي، اعتياد، افسردگي، حمايت اجتماعي، تحصيل و کسب مهارت‌هاي اجتماعي بود. پژوهش دسوزا و همکاران (2013) در باب زنان هندي نشان مي‌دهد که تعامل کم با همسران، احساس تنهايي، ترجيحات جنسيتي و سوء مصرف الکل، عامل اصلي ارتباط بي‌کيفيت زنان با شوهران خود مي‌باشد. مدج و همکاران (2008) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که نوجواني که احساس تنهايي و نوميدي مي‌کند به دنبال راهي براي رهايي از بحراني است که او را شديداً رنج مي‌دهد. احساس تنهايي و ناخواسته بودن مهم‌ترين علت بروز رفتارهاي خودآسيبي در نوجوانان است. ايمان‌زاده و همکاران (1397) در پژوهش خود با عنوان «بازنمايي تجربة حس تنهايي اگزيستانسيال دانشجويان دختر دانشجويان دختر دانشگاه تبريز» به اين امر اشاره داشتند که دختران برخوردار از تنهايي اگزيستانسيال، احساس وانهادگي، اضطراب و جدايي داشتند که اين احساس براي آنها، هم پيامدهاي مثبت و هم منفي داشته است.
    بحث ديگري که مطرح است، ارتباط تعارضات زناشويي با احساس تنهايي در حالت اعم و احساس تنهايي اگزيستانسيال به‌صورت اخص است. در حالت کلي‌تر افرادي که از خانواده و دوستان صميمي خود دور مي‌شوند، در برقراري روابط دوستانه و صميمانه احساس ضعف کرده و در ارزيابي درست از موقعيت جديد و روابط گذشته خود دچار بحران شده و به احساس تنهايي و تنهايي اگزيستانسيال گرفتار مي‌شوند (ايمان‌زاده و همکاران، 1397). برخي از زوجين داراي تعارضات زناشويي در زندگي شخصي خود دچار بحران معنا مي‌شوند، دليلش اين است که نمي‌توانند معناي درستي براي زندگي خود بيافرينند و به همين خاطر دچار اضطراب مي‌شوند (لارسون و همکاران، 2023). زوجين داراي تعارض زناشويي به دليل آسيب ديدن هدفمندي در زندگي در معرض احساس طردشدگي، وانهادگي و جدايي هستند (همبرگ و همکاران، 2019). پژوهش‌هاي فوق نشان مي‌دهد که بين تعارضات زناشويي و احساس تنهايي اگزيستانسيال رابطه وجود دارد و زوجين داراي تعارضات زناشويي در کنار انواع ديگر احساس تنهايي، از احساس تنهايي اگزيستانسيال هم بهره‌مند هستند و اين امر در صورت عدم مداخله و درمان صحيح زندگي فردي و اجتماعي، اين زوجين را دچار بحران مي‌کند. از طرف ديگر يافته‌هاي پژوهشي متعدد نظير پژوهش پوربرار و يعقوبي (1401)، جرومه و همکاران (2023) و اوزاوا و همکاران (2017) بر اين امر اشاره دارند که معنويت درماني ديني مي‌تواند خيلي از مشکلات روان‌شناختي نظير تنيدگي رواني، اضطراب، افسردگي، احساس تنهايي اگزيستانسيال و تنش‌هاي رواني را در زوجين داراي تعارضات زناشويي کاهش داده و تاب‌آوري آنان را در مسائل و مشکلات زندگي افزايش دهد. پژوهش ايمان‌زاده و مرندي حيدرلو (1403) بر اين امر اشاره دارد که احساس تنهايي اگزيستانسيال در زوجين داراي تعارضات زناشويي بالا بوده و مراجعين در تجربيات زيستة خود بر نقش راهبردهاي ديني و معنوي براي کاهش اين حس اشاره دارند. جرومه و همکاران (2023) مشکل اصلي زوجين در حال طلاق را بحران معنا، احساس تنهايي اگزيستانسيال و عدم اميد به آينده عنوان مي‌کنند و معنويت ديني را براي غلبه بر اين چالش‌ها پيشنهاد مي‌کنند. لذا با توجه به تأثيرگذاري راهبردهاي معنوي و آشنايي افراد با برخي مهارت‌ها به‌خصوص مهارت خودآگاهي و خودشناسي و پي بردن به نقش عامليت انساني در حل مسائل و مشکلات، بستة آموزشي هم در اين راستا تنظيم گرديد. علي‌رغم پژوهش‌هاي فوق که به بخشي از متغيرهاي پژوهش اشاره داشتند، پژوهشي که به اثربخشي آموزش معنويت درماني ديني در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين داراي تعارضات زناشويي بپردازد، انجام نگرفته است. لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسي تأثير آموزش معنويت درماني ديني در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين داراي تعارضات زناشويي شهرستان شبستر است.
    روش پژوهش
    پژوهش حاضر کمّي و از نوع شبه‌آزمايشي است. نمونة آماري پژوهش، 60 نفر از زوجين داراي تعارضات زناشويي شهرستان شبستر بودند. نمونة انتخاب‌شده از دو طريق شناسايي شدند: از طريق بررسي پروندة مراجعان به مرکز بهداشت شبستر و مراجعان به مرکز مشاورة اميد جامعه. از 92 مورد انتخاب‌شده با بررسي معيارهاي ورودي و خروجي، 60 نفر به‌صورت نمونه انتخاب شدند. نمونة انتخاب‌شده به‌صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي (30 نفر) و كنترل (30 نفر) جايگزين شدند. نمونه‌ها از افرادي انتخاب شدند که در پرسش‌نامة احساس تنهايي اگزيستانسيال نمرة بالايي را اخذ کردند. در روش اجرا پس از شناسايي زوجين داراي احساس تنهايي اگزيستانسيال از طريق پرسش‌نامه، معيارهاي ورود به مطالعه (زوجين داراي احساس تنهايي اگزيستانسيال، زوجين داراي تعارضات زناشويي و توانايي حضور در جلسات) و معيارهاي خروج از مطالعه (آشنايي با معنويت درماني ديني، نداشتن ويژگي هم‌زمان احساس تنهايي اگزيستانسيال و تعارض زناشويي) در نظر گرفته شد. از ابزار پرسش‌نامة استاندارد احساس تنهايي اگزيستانسيال محقق ساخته به‌عنوان پيش‌آزمون ـ پس‌آزمون در اين پژوهش استفاده شد. از هر دو گروه پيش‌آزمون احساس تنهايي اگزيستانسيال گرفته شد. اين پرسش‌نامه در 17 گويه تنظيم شده که در سه بعد کلي فقدان معنا (9 گويه)، رهاشدگي (4 گويه) و اضطراب (4 گويه) جاي مي‌گيرند. آلفاي کرونباخ براي پايايي اين پرسش‌نامه، 89/0 مي‌باشد که براي يک پرسش‌نامه پايايي خوبي است و تمامي زيرمقياس‌هاي اين پرسش‌نامه نيز داراي پايايي بالاي 80 درصد مي‌باشند. اين پرسش‌نامه توسط خود محقق طراحي شده و حاصل يک طرح پژوهشي در جامعة آماري دانشگاه تبريز است. روايي پرسش‌نامة مذکور از نظر متخصصين (متشکل از حوزة روان‌شناسي و مشاوره، فلسفه و متخصصان ديني) مورد تأييد قرار گرفته است. بدين صورت که پرسش‌نامه به همراه يک مقدمه و توضيحات پيرامون احساس تنهايي اگزيستانسيال در اختيار 6 تن از متخصصان و اساتيد (2 نفر روان‌شناسي، 2 نفر فلسفه و 2 نفر متخصص علوم ديني) قرار گرفت و از آنها خواسته شد که روا بودن گويه‌ها را در قالب کاملاً مناسب، مناسب، متوسط، نامناسب و کاملاً نامناسب بيان فرمايند.
    براي تدوين محتواي آموزش معنويت درماني از مطالعه و بررسي منابع، کتاب‌ها، مقالات و منابع نظري مرتبط از جمله کتاب سبک زندگي علوي تأليف ايمان‌زاده، شفيعي‌پور مرجي و اکبريان (1401)، کتاب دين و معنويت در روان‌درماني و مشاوره ترجمة فريده براتي (1391) و تجارب آموزشي پژوهشگر با بهره‌گيري از تکنيک و اﻟﮕﻮي هفت گامي و هفت مرحله‌اي سندلوسکي و ﺑﺎروسو (۲۰۰۷) استفاده شده است. روايي محتوايي بستة آموزشي، توسط 6 نفر از اساتيد (روان‌شناسي، مشاوره، دين و فلسفه) تأييد شد. پس از بررسي بسته توسط متخصصان، موارد پيشنهادي جهت اصلاح، توسط پژوهشگر اعمال شد. جهت بررسي روايي محتواي بستة آموزشي از شاخص نسبت روايي محتوايي (cvr) لاوشه (1975) استفاده شد. Cvr به‌دست‌آمده براي بستة فوق براي تمامي اهداف در پروتکل آموزشي بين 8/0 تا 1 به‌دست آمد. از روش والتز و همکاران (2010) جهت بررسي شاخص روايي محتوايي (cvi) استفاده شد. با توجه به تعداد متخصصيني که اين شاخص را بررسي کرده بودند (78/0) اين ميزان براي تمام اهداف در بستة آموزشي بين 9/0 تا 1 به‌دست آمد.
    برنامة آموزشي طراحي‌شده به‌عنوان متغير مستقل در 8 جلسة يک ساعته اجرا گرديد. شيوة ارائة محتوا به‌صورت تدريس و سخنراني توسط مدرس و سپس بحث گروهي توسط شرکت‌کنندگان بود. در برخي از جلسات از جمله راهبردهاي معنوي سعي مي‌شد شرکت‌کنندگان به بيان تجربيات شخصي خود از به‌کارگيري اين رويکردها بپردازند. در شروع هر جلسه سعي مي‌شد مروري هم به مطالب قبل صورت گيرد. بعد از آموزش، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد؛ بعد از گذشت يک ماه از اجراي پس‌آزمون، آزمون پيگيري گرفته شد تا پايداري اثر مداخله مورد بررسي قرار گيرد. داده‌هاي جمع‌آوري‌شده با استفاده از شاخص‌هاي توصيفي و آزمون تحليل کواريانس در نرم افزار SPSS نسخة 22 مورد تحليل قرار گرفتند. 
    جدول 1: سرفصل محتواي جلسات آموزش معنويت درماني مبتني‌بر مثبت‌نگري
    جلسه    شرح جلسات    هدف و محتواي جلسه
    اول    آشنايي و برنامه‌ريزي    آشنايي با اعضاي گروه، معرفي خود به‌عنوان مدرس، آشنايي با اعضا، بيان قوانين و اهداف گروه و ايجاد اطمينان از حفظ محرمانگي اطلاعات، اجراي پيش‌آزمون احساس تنهايي اگزيستانسيال و بياني خلاصه‌وار از سبک‌هاي زندگي و چالش‌هاي آن در عصر جديد
    دوم    مفهوم‌شناسي معنويت و جايگاه آن در قرآن و اديان ديگر    مفهوم‌شناسي معنويت و جايگاه معنويت و معنويت‌گرايي و ويژگي‌هاي انسان معنوي در قرآن و اديان ديگر به‌خصوص مسحيت
    سوم    عامليت انسان و نقش آن در حل مسائل و مشکلات    تببين اراده و اختيار انسان، نقش فرد و مسئوليت و مسئوليت‌پذيري و ابعاد آن و...
    سوم    مهارت خودآگاهي و خودشناسي    شناخت نقاط قوت و ضعف، توانايي‌ها، نيازها، خواسته‌ها، ترس‌ها و رغبت‌هاي خود و آگاهي زوجين از نقش خود در حل تنهايي و تعارضات زناشويي خود
    چهارم    خودآگاهي معنوي    تبيين رابطة انسان با خود، خدا، طبيعت و ديگران و تغيير ديدگاه انسان نسبت به رابطة انسان با جهان‌هستي از طريق تببين مفاهيم و ارتباطات هستي‌شناسانه شاهد و مشهود، فيض و افاضه و محيط و محاط در انديشة اسلامي
    پنجم    راهبردهاي معنوي (1)    آشنايي زوجين با راهبرد دعا، توکل، صبر با تأکيد بر دعاي 22 صحيفة سجاديه، بهره‌گيري از آياتي از سوره‌هاي احقاف (تبيين مفهوم صبر و ارتباط آن با حزن و اندوه)، معارج (در باب صبر جميل)، آل‌عمران (تبيين مفهوم صبر و ارتباط آن با تقواي الهي) و آيات ديگر ذکر و پيامدهاي آن در زندگي و بيان تجربيات شخصي شرکت‌کنندگان از به‌کارگيري اين رويکردها
    ششم    راهبردهاي معنوي (2)    آشنايي زوجين با راهبرد گذشت، بخشش و بخشايشگري و مراحل و انواع آن در اسلام و به‌خصوص بهره‌گيري از دعاي 39 صحيفة سجاديه، تاب‌آوري و پيامدهاي آن در زندگي با تأکيد بر دعاي 22 صحيفة سجاديه و ذکر الگوهاي قرآني و بيان تجربيات شخصي شرکت‌کنندگان از به‌کارگيري اين رويکردها
    هفتم    نقش سلامت معنوي در توانمندسازي خانواه، فرد و زنان    نقش همدلي و قدرشناسي، تدبير امور منزل، متعهد بودن، روابط خانوادگي، روابط و حرمت‌ها در توانمند‌سازي خانواده
    هشتم    جمع‌بندي جلسات و اجراي پس‌آزمون    بحث و بررسي در باب جلسات برگزارشده، بحث و تبادل نظر در باب سؤالات مطرح‌شده، اجراي پس‌آزمون
    يافته‌هاي پژوهش
    الف) يافته‌هاي توصيفي
    در اين قسمت اطلاعات توصيفي مربوط به متغيرهاي مورد نظر گروه آزمايش و کنترل تحقيق در مرحلة پيش‌آزمون و پس‌آزمون بررسي شده است. در ادامه يافته‌هاي توصيفي تک به تک متغيرها به تفضيل آمده است.
    جدول2: ميانگين و انحراف معيار نمره‌هاي مؤلفه‌هاي تنهايي اگزيستانسيال در مراحل پيش‌آزمون و پس‌آزمون و پيگيري
    متغير    تعداد        پيش‌آزمون    پس‌آزمون    پيگيري
            گروه    ميانگين    انحراف معيار    ميانگين    انحراف معيار    ميانگين    انحراف معيار
    فقدان معنا    60    آزمايش    08/25    77/5    59/20    40/3    50/17    90/2
        60    گواه    27/29    08/3    37/28    19/3    17/27    8/1
    رهاشدگي    60    آزمايش    33/15    64/2    87/8    58/2    47/8    83/1
        60    گواه    04/16    56/2    43/16    49/2    70/15    24/1
    اضطراب    60    آزمايش    30/12    45/2    97/5    18/2    87/5    74/1
        60    گواه    06/13    92/2    47/12    63/1    17/12    92/0
    تنهايي اگزيستانسيال    60    آزمايش    50/53    79/8    43/35    96/4    83/31    79/3
        60    گواه    67/58    94/6    27/58    87/6    03/56    36/3
    يافته‌هاي جدول (2) در باب نمرات دو گروه آزمايش و گواه در سه مرحلة پيش‌آزمون، پس‌آزمون و پيگيري نشان مي‌دهد که ميانگين گروه آزمايش در پس‌آزمون و مرحلة پيگيري در گروه آزمايش نسبت به گروه گواه کاهش معناداري داشته است و اين کاهش به معناي اثربخشي مداخلات دارد. نتايج جدول بيانگر اين است که در متغيرهاي پژوهش واريانس دو گروه تفاوت معنادار ندارند و اين پيش‌فرض نيز رعايت شده است. به منظور برابري کواريانس‌ها در نمرات ابعاد تنهايي اگزيستانسيال در دو گروه از آزمون لامبدا ويکلز استفاده شد. جدول (3) نشان مي‌دهد که تفاوت کواريانس‌هاي احساس تنهايي اگزيستانسيال و ابعاد آن در دو گروه غيرمعنادار است.
    ب) يافته‌هاي استنباطي
    در اين بخش از پژوهش يافته‌هاي مربوط به فرضيات و سؤال‌هاي پژوهش بررسي مي‌گردد.
    در جدول (3) نتايج حاصل از آزمون تحليل کواريانس (مانکوا) بر روي نمرات احساس تنهايي اگزيستانسيال ارائه شده است.
    جدول 3: نتايج تحليل كوواريانس مانکوا بر روي نمرات مؤلفة احساس تنهايي اگزيستانسيال
    نام آزمون    مقدار    F
    فرضيه    DF
    خطا    ضريب F    معناداري
    (P)    مجذور اتا    توان آماري
    لامبدا ويکلز    069/0    392/178    000/2    000/26    001/0    921/0    994/0
    جدول (3) نشان مي‌دهد که با توجه به سطوح معناداري آزمون حداقل در يکي از مراحل پس‌آزمون و پيگيري در ارتباط با دو گروه آزمايش و کنترل ميانگين گروه آزمايش نسبت به گروه گواه کاهش يافته است (392/178F: و001/0P:)، و تحليل مانکوا نشان مي‌دهد ميزان اين تأثير921/0 است و اين بيانگر اين است که 1/92 تفاوت‌هاي فردي در نمرات احساس تنهايي اگزيستانسيال مربوط به تأثير عضويت گروهي است و توان آماري به علت نزديک بودن به عدد 1 بيانگر کفايت حجم نمونه است. 
    جدول 4: نتايج تحليل مانکوا بر تأثير عضويت گروهي روي ميزان نمرات مؤلفة احساس تنهايي اگزيستانسيال
    متغيرهاي پژوهش    مجموع مجذورات    درجة آزادي    ميانگين مجذورات    ضريب F    معناداري    ميزان تأثير    توان آماري
    پيش‌آزمون    پس‌آزمون    344/20    1    344/20    588/0    449/0    023/0    117/0
        پيگيري    345/9    1    345/9    711/0    405/0    027/0    128/0
    عضويت گروهي    پس‌آزمون    995/3298    1    995/3298    563/95    001/0    778/0    1
        پيگيري    511/4053    1    511/4053    156/310    001/0    913/0    1
    خطا    پس‌آزمون    832/947    27    10/35    -    -    -    -
        پيگيري    498/365    27    53/13    -    -    -    -
    يافته‌هاي جدول (4) نشان مي‌دهد که بين پيش‌آزمون و پس‌آزمون رابطة معناداري وجود دارد و اين رابطه کنترل مي‌شود. با وجود اين حتي پس از کنترل اثر پيش‌آزمون بين دو گروه از لحاظ پس‌آزمون مربوط به احساس تنهايي اگزيستانسيال تفاوت معناداري وجود داشته و عضويت گروهي 77 درصد از تغييرات مربوط به نمرات احساس تنهايي اگزيستانسيال را در پس‌آزمون تبيين مي‌کند (001/0(P<؛ لذا با توجه به‌اندازة اثر قابل قبول (77/0) مي‌توان گفت که کاهش ميزان احساس تنهايي اگزيستانسيال در زوجين داراي تعارضات زناشويي ناشي از تأثير آموزش معنويت درماني بوده است و با توجه به توان آماري، حجم نمونه هم کافي بوده است. نگاهي به داده‌هاي جدول (4) هم نشانگر اين است که رابطة معناداري بين پيش‌آزمون و پيگيري است. پس از کنترل اثر پيش‌آزمون بين دو گروه از لحاظ پيگيري مربوط به نمرات احساس تنهايي اگزيستانسيال تفاوت معنادار بوده و عضويت گروهي 91 درصد از تغييرات مربوط به نمرات احساس تنهايي اگزيستانسيال را در پيگيري تبيين مي‌کند (001/0(P<. با توجه به توان آماري، حجم نمونه هم کافي بوده است.
    بحث و نتيجه‌گيري
    هدف پژوهش حاضر اثربخشي آموزش معنويت درماني ديني در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين داراي تعارضات زناشويي شهرستان شبستر بود. يافته‌هاي پژوهش نشان داد که آموزش معنويت درماني ديني در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين داراي تعارضات زناشويي شهرستان شبستر در مرحلة پس‌آزمون و پيگيري تأثيرگذار بوده و احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين داراي تعارضات زناشويي کاهش يافته است. نتايج پژوهش
    نشان داد آموزش بستة طراحي‌شده در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال در هر 3 بعد فقدان معنا، رها شدگي و اضطراب مؤثر بود. يافته‌هاي پژوهش حاضر با يافته‌هاي پژوهش‌هاي پيشين از جمله پژوهش‌هاي بولمجو و همکاران (2019)، لاي و همکاران (2020)، لارسون و همکاران (2019)، له روکس و کونور (2001)، حدادي کوهسار و همکاران (1391)، چانگ و همکاران (2020)، ايمان‌زاده و همکاران (1398)، ايمان‌زاده و همکاران (1397)، مدج و همکاران (2008) و ماسکارو و همکاران (2005)، در باب نقش‌آفريني معنويت و معنويت درماني در کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال همسو و هماهنگ بوده است. يکي از عواملي که پژوهشگران آن را در کاهش احساس تنهايي مؤثر مي‌دانند، مذهب و معنويت و خصوصاً کيفيت ارتباط فرد با خداست. در جهان‌بيني توحيدي توکل به خدا و باور به معاد انسان را از احساس تنهايي مصون مي‌دارد. گروهي از روان‌شناسان بر اين باورند که نيمي از متغيرهاي مربوط به سلامت رواني افراد بالغ به‌وسيلة باورهاي مذهبي تبيين مي‌شود. آنها بر اين امر اعتقاد دارند که مذهب و معنويت به انسان کمک مي‌کند تا معناي حوادث زندگي به ويژه حوادثي که دردناك و اضطراب انگيزند را بفهمند و باعث دلگرمي و خرسندي در روان و روحيه او بشود. دوستي با خدا و بندگي او، با ايجاد اين احساس در فرد که خداوند حامي و مراقب اوست، منجر به کاهش احساس رهاشدگي، پوچي و تنهايي و افزايش ميزان رضايت فرد از زندگي مي‌شود (حدادي کوهسار و همکاران، 1391). كامر (2011) در پژوهش‌هاي خود بيان مي‌كند که افراد مذهبي در مقايسه با افراد غيرمذهبي كمتر احساس تنهايي اگزيستانسيال مي‌كنند و كمتر به بـدبيني، افسـردگي و اضـطراب دچـار مـي‌شـوند. همسو با يافته‌هاي پژوهش حاضر پژوهش روزدال (2009) در باب بيماران سرطاني و احساس تنهايي اگزيستانسيال آنها به ايـن نتيجـه اشاره مي‌کند كه بيماران سرطاني با دو مشكل اساسي فقدان مفهـوم خـود و احساس تنهايي روبه‌رو هستند و بسته به تجربيات ديني بيماران سرطاني، احساس تنهـايي اگزيستانسيال آنها هم متفاوت است. بيماراني که گرايشات ديني و معنوي داشتند، علي‌رغم بيماري لاعلاج زندگي را معنادار دانسته و فقدان معنا چندان در آنها و سبک زندگي آنها تأثيرگذار نبوده است. از جهت ديگر بيماراني که از رشد معنوي پاييني برخوردار بودند از اضطراب و احساس وانهادگي برخوردار بودند. از ديدگاه ماسکارو و روزن (2005) احساس تنهايي زوجين داراي تعارضات زناشويي، ناشي از تزلزل پايگاه‌ها و تکيه‌گاه‌هاي انساني است. در روابط زناشويي معنا ناشي از ارتباط است و نوع ارتباط به معناي زندگي انساني جهت مي‌دهد. آغازگري رابطه، ادامه آن، گوش دادن فعالانه به حرف‌هاي طرف رابطه و درک احساسات طرف مقابل، در احساس معناداري زندگي زناشويي نقش مهمي ايفا مي‌کند و فقدان اين معنا به تنهايي اگزيستانسيال مي‌تواند منجر شود. از ديدگاه ماسکارو و همکاران (2005) با معنويت درماني مي‌توان مشکلات هيجاني، احساس تنهايي اگزيستانسيال زوجين و خيلي از مشکلات زناشويي زوجين از جمله احساس اضطراب و رهاشدگي را کاهش داد. از ديدگاه نيستروم زوجيني که تفاهم کمتري دارند و به تعارضات زناشويي دچار هستند، انعطاف‌پذيري روان‌شناختي و ذهني در آنها پايين است و اين افراد در برابر خيلي از مؤلفه‌ها نظير اضطراب و احساس تنهايي اگزيستانسيال آسيب‌پذيرترند و در رفع مشکلات زندگي در به‌کارگيري راه‌حل منطقي براي حل مسائل و مشکلات دچار مشکلاتي اساسي هستند (نيستروم، 2008، ص25).
    معنويت به‌عنوان زيربناي باورها، در تأمين و ارتقاي سلامت رواني و کيفيت زندگي افراد نقش مهمي را ايفا مي‌کند (جديدي و همکاران، 1390). معنويت اشاره به شيوهاي دارد که افراد معني و هدف زندگي خود را جست‌وجو و بيان مي‌کنند و در آن اتصال با خود، ديگران، طبيعت و روحانيت يا تقدس را تجربه مي‌کنند (بوچالسکي و همکاران، 2014). با توجه به اينکه معنويت درماني با رويکردهاي سکولار هم قابل جمع است، معنويت درماني ديني به رويکردي اطلاق مي‌شود که از آموزه‌ها و يافته‌ها و روش‌هاي برآمده از دين براي بهبود کيفيت زندگي بهره گرفته مي‌شود (اشنايدر و همکاران، 2023). با توجه به اينکه احساس تنهايي اگزيستانسيال از لحاظ پيچيدگي و ابعاد و مؤلفه‌هاي آن با ساير انواع احساس تنهايي نظير احساس تنهايي عاطفي و اجتماعي تفاوت اساسي دارد، غلبة اين احساس مي‌تواند کيفيت زندگي دنيوي و اخروي زوجين را با مشکلات بنيادين مواجه کند؛ همچنين غلبة اين احساس مي‌تواند نگاه انسان‌شناختي و جهان‌شناختي زوجين را دچار بحران کند و چه بسا باعث اضطراب‌هاي بنيادين و احساس وانهادگي و رهاشدگي کرده و زندگي زوجين را فاقد و تهي از معنا پيش ببرد. لذا مي‌توان با آموزش معنويت درماني ديني و برآمده از دين و آموزه‌هاي ديني، خيلي از چالش‌هاي زندگي زوجين داراي تعرضات زناشويي از جمله احساس تنهايي اگزيستانسيال آنان را کاهش داد.
    پژوهش‌ انجام‌گرفته از محدوديت‌هاي خاص خود برخوردار بود. بخشي از محدوديت‌ها، محدوديت‌هاي روش‌شناختي بود و بخشي هم به ماهيت موضوع برمي‌گشت. در باب روش‌شناختي، از محدوديت‌‌هاي موجود مي‌توان محدوديت در اثربخشي را نام برد. اگرچه ما يک طرح تحقيقاتي و تجزيه و تحليل آماري بسيار قوي را انتخاب کرده‌ايم؛ اما هنوز محدوديت‌هايي مانند در نظر گرفتن يک جامعة خاص، در نظر گرفتن افراد يا گونه‌ها در يک منطقة محدود وجود دارد. اين مشکل به تعميم‌پذيري نتايج تحقيق اشاره دارد که داده‌هاي مختص يک جامعة کوچک را نمي‌توان به جوامع ديگر تعميم داد. در اين پژوهش براي تعيين اثربخشي متغيرها از پرسش‌نامه استفاده گرديد؛ درنتيجه ممکن است برخي از افراد از ارائة پاسخ واقعي خودداري کرده باشند. محدوديت ديگري را که مي‌توان براي اين پژوهش عنوان کرد، محدود بودن جلسات آموزشي بود. با توجه به ماهيت موضوع و پيچيدگي احساس تنهايي اگزيستانسيال نسبت به ساير انواع احساس تنهايي و زمان‌بر بودن تغيير نگرش هستي‌شناختي انسان، بهتر بود تعداد جلسات بيشتري برگزار گردد. با توجه به اينکه مکتب فکري اسلام يکي از مکاتب فکري غني در باب آموزه‌هاي معنوي است و منابع و متون ديني ارزشمندي نظير صحيفة سجاديه، نهج البلاغه، نهج الفصاحه و قرآن در اين زمينه دارد، بهتر است پژوهشگران آتي از اين آموزه‌ها راهبردهايي را در جهت کاهش احساس تنهايي اگزيستانسيال استخراج کنند، تا بتوانند در عرصة عمل بر مشکلات زندگي بشري و براي نمونه به تعرضات زناشويي زوجين ارائه نمايند.
     

    References: 
    • ایمان‌زاده، علی و علیپور، سریه (1397). بازنمایی تجربة حس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان دختر مراجعه‌کننده به مرکز مشاورة دانشگاه تبریز. زن در توسعه و سیاست، 2(16)، 197ـ220.
    • ایمان‌زاده، علی و علیپور، سریه (1396). واکاوی تجربیات زنان سالمند از احساس تنهایی: مطالعه‌ای پدیدارشناختی. مجلة روان‌شناسی پیری، 1(3)، 31ـ43.
    • ایمان‌زاده، علی و مرندی حیدرلو، مریم (1403). بازنمایی تجربیات زیستة زوجین دارای تعارضات زناشویی: مطالعه‌ای پدیدارشناختی. مجلة پژوهش‌های نوین روان‌شناختی (در حال چاپ).
    • ایمان‌زاده، علی (1403). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر احساس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان. طرح پژوهشی اتمام‌یافته معاونت پژوهشی دانشگاه ملایر.
    • ایمان‌زاده، علی و علیپور، سریه (1398). تجربة زیستة کودکان کار شهر تبریز از احساس تنهایی: مطالعه به روش پدیدارشناختی. فصلنامة مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 8(2). 279ـ304.
    • ایمان‌زاده، علی، شفیعی‌پور مرجی، محمدعلی و اکبریان مشیران، لیلا (1401). سبک زندگی علوی. تبریز: انتشارات عصر زندگی.
    • پوربرار، فاطمه و یعقوبی، طاهره (1401). تأثیر معنویت بر تاب‌آوری زنان. نشریة اسلام و سلامت، ۶(۲)، ۵۹ـ۶۸.
    • حدادی کوهسار، علی‌اکبر و غباری بناب، باقر (1391). رابطة تصور فرد از خدا و روان‌پریشی. فصلنامة مطالعات اسلام و روان‌شناسی، 6(11)، 59ـ74.
    • رمضانی‌فر، حدیثه و همکاران (1400). مطالعة تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی بر طلاق عاطفی در بین زنان متأهل شهرستان تنکابن. پژوهش‌های انتظامی ـ اجتماعی زنان و خانواده، 9(2)،433ـ465.
    • روشن، رسول و و همکاران (1398). بررسی اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی‌بر خودنظم‌بخشی بر کاهش تعارض زناشویی. مطالعات روان‌شناسی بالینی، 1(1)، 1ـ14.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایمان زاده، علی، مرتضی زاده، زهرا.(1403) اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17(4)، 27-42 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.2021483

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی ایمان زاده؛ زهرا مرتضی زاده."اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17، 4، 1403، 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایمان زاده، علی، مرتضی زاده، زهرا.(1403) 'اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 17(4), pp. 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایمان زاده، علی، مرتضی زاده، زهرا. اثربخشی آموزش معنویت درمانی دینی در کاهش احساس تنهایی اگزیستانسیال زوجین دارای تعارضات زناشویی. روان‌شناسی و دین، 17, 1403؛ 17(4): 27-42