روان‌شناسی و دین، سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، زمستان 1392، صفحات 105-

    دین‌داری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیل‌کنندة خودتنظیمی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فرهاد محمدی / *دانشجوی دکتری - روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی / farhadmasiri65@gmail.com
    نادر حاجلو / *دانشیار - روان‌شناسی / hajloo53@UMA.AC.IR
    چکیده: 
    هدف این پژوهش تعیین میزان نقش تعدیل کنندگی خودتنظیمی نسبت به دین داری، کیفیت رابطه با والدین و هویت اخلاقی بود. روش این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه آماری 180 نفر دانشجوی دختر به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های نگرش سنج مذهب، هویت اخلاقی، خودتنظیمی و والد– کودک استفاده شد. نتایج نشان داد که مسیر دین داری به خودتنظیمی، دین داری به هویت اخلاقی نمادین، خودتنظیمی به هویت اخلاقی درونی، و خودتنظیمی به هویت اخلاقی نمادین معنا دار هستند. با لحاظ آثار غیرمستقیم دین داری بر هویت اخلاقی از طریق خودتنظیمی، ضریب اثر دین داری از طریق خودتنظیمی بر هویت اخلاقی نمادین و هویت اخلاقی درونی معنادار می باشد، اما مسیرهای کیفیت رابطه با والدین به هویت اخلاقی درونی و کیفیت رابطه با والدین به خودتنظیمی معنادار نبود. ازاین رو، می توان خودتنظیمی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین دین داری و هویت اخلاقی در نظر گرفت. در مجموع، خودتنظیمی و دین داری نقش مهمی در ارتقاء هویت اخلاقی ایفا می کنند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، زمستان 1392، ص 105 ـ 117

    فرهاد محمدی مصیری / دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی farhadmasiri65@gmail.com

    نادر حاجلو / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی hajloo53@uma.ac.ir

    مینا عباسیان / کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران

    دریافت: 6/ 4/ 1392ـ پذیرش: 20/ 10/ 1392

    چکیده

    هدف این پژوهش تعیین میزان نقش تعدیل کنندگی خودتنظیمی نسبت به دین داری، کیفیت رابطه با والدین و هویت اخلاقی بود. روش این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه آماری 180 نفر دانشجوی دختر به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های نگرش سنج مذهب، هویت اخلاقی، خودتنظیمی و والد– کودک استفاده شد. نتایج نشان داد که مسیر دین داری به خودتنظیمی، دین داری به هویت اخلاقی نمادین، خودتنظیمی به هویت اخلاقی درونی، و خودتنظیمی به هویت اخلاقی نمادین معنا دار هستند. با لحاظ آثار غیرمستقیم دین داری بر هویت اخلاقی از طریق خودتنظیمی، ضریب اثر دین داری از طریق خودتنظیمی بر هویت اخلاقی نمادین و هویت اخلاقی درونی معنادار می باشد، اما مسیرهای کیفیت رابطه با والدین به هویت اخلاقی درونی و کیفیت رابطه با والدین به خودتنظیمی معنادار نبود. ازاین رو، می توان خودتنظیمی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین دین داری و هویت اخلاقی در نظر گرفت. در مجموع، خودتنظیمی و دین داری نقش مهمی در ارتقاء هویت اخلاقی ایفا می کنند.

    کلید واژه ها: کیفیت رابطه با والدین، دین داری، هویت اخلاقی نمادین، هویت اخلاقی درونی، خودتنظیمی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، فرهاد، حاجلو، نادر.(1392) دین‌داری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیل‌کنندة خودتنظیمی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6(4)، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرهاد محمدی؛ نادر حاجلو."دین‌داری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیل‌کنندة خودتنظیمی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6، 4، 1392، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، فرهاد، حاجلو، نادر.(1392) 'دین‌داری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیل‌کنندة خودتنظیمی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 6(4), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، فرهاد، حاجلو، نادر. دین‌داری و کیفیت رابطه با والدین با هویت اخلاقی نقش تعدیل‌کنندة خودتنظیمی. روان‌شناسی و دین، 6, 1392؛ 6(4): 105-