روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، تابستان 1394، صفحات 97-

    رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد قمری / *استادیار - مشاوره دانشگاه آزاد واحد ابهر / counselor_ghamari@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف  این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و نمونه مورد مطالعه، تعداد 145 نفر از دانش آموزن مقطع متوسطه در شهر صائین قلعه بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی بر روی آنها اجرا شدند. برای  اندازه گیری وضیعت تحصیلی، از معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین عمل به باورهای دینی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان و نیز بین سرمایه  اجتماعی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان داد که 37 درصد از تغییرات (واریانس) متغیر وضیعت تحصیلی توسط دو متغیر عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی توضیح داده می شود و 63 درصد نیز وضیعت تحصیلی به تغییرات سایر متغیرها و عوامل است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، تابستان 1394

    محمد قمری / استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران    counselor_ghamari@yahoo.com

    ابراهیم اسماعیلی / کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران

    محمود اعظمی / دکترای تعلیم و تربیت (مربی) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران

    دریافت: 26/9/1392 ـ پذیرش: 28/2/1393

    چکیده

    هدف  این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و نمونه مورد مطالعه، تعداد 145 نفر از دانش آموزن مقطع متوسطه در شهر صائین قلعه بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی بر روی آنها اجرا شدند. برای  اندازه گیری وضیعت تحصیلی، از معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین عمل به باورهای دینی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان و نیز بین سرمایه  اجتماعی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان داد که 37 درصد از تغییرات (واریانس) متغیر وضیعت تحصیلی توسط دو متغیر عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی توضیح داده می شود و 63 درصد نیز وضیعت تحصیلی به تغییرات سایر متغیرها و عوامل است.

    کلیدواژه ها: سرمایه اجتماعی، باورهای دینی، پیشرفت تحصیلی.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمری، محمد.(1394) رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(2)، 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد قمری."رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 2، 1394، 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمری، محمد.(1394) 'رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(2), pp. 97-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمری، محمد. رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(2): 97-