روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394، صفحات 27-

    ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هویت اخلاقی ـ اسلامی ‌نوجوانان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فرهاد شقاقی / *استادیار - استادیار، گروه روانشناسی،عضو هیأت علمی،دانشگاه پیام نور تهران، تهران‌،ایران
    مهناز علی‌اکبری دهکردی / *استاد - روانشناسی، دانشگاه پیام نور / m_akbari@pnu.ac.ir
    زهرا مردانی ولندانی / *مربی - روانشناسی دانشگاه پیام نور / mardanipnu@pnu.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس محقق ساخته «هویت اخلاقی- اسلامی در دانش آموزان نوجوان» پرداخته است. ابتدا مخزنی 150 سؤالی با توجه به فضایل اخلاقی، که به صورت مستقیم، آیه ای در قرآن کریم برایش آمده است تهیه و پس از احراز اعتبار صوری پرسش نامه توسط استادان، نمونة نهایی به منظور اجرا آماده شد. برای اجرا، 700 تن از دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی شهر اصفهان به روش نمونه گیری «تصادفی خوشه ای» انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS و AMOS صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده در زیرمقیاس ها حاکی از پایایی مناسب مقیاس هویت اخلاقی- اسلامی نوجوانان است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی سازة عاملی مقیاس، نشان داد که هفت عامل بیانگر 07/49 واریانس بودند. همچنین شاخص های تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مناسب الگوی هویت اخلاقی – اسلامی است. با توجه به اینکه تمامی سؤالات مقیاس هویت اخلاقی مبتی بر آیات شریف قرآن کریم است، ابزاری مناسب برای سنجش ویژگی های اخلاقی تأیید شده در حوزة اسلامی به شمار می رود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394

    مهناز علی اکبری دهکردی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران، ایران

    فرهاد شقاقی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر

    زهرا مردانی ولندانی / دانشجوی دکتری و مربی روان شناسی دانشگاه پیام نور

    مرضیه عزیزیان / دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

    زهرا عاصمی / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه پیام نور

    دریافت: 18/11/1392 ـ پذیرش: 23/4/1393

    چکیده

    پژوهش حاضر به اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس محقق ساخته «هویت اخلاقی- اسلامی در دانش آموزان نوجوان» پرداخته است. ابتدا مخزنی 150 سؤالی با توجه به فضایل اخلاقی، که به صورت مستقیم، آیه ای در قرآن کریم برایش آمده است تهیه و پس از احراز اعتبار صوری پرسش نامه توسط استادان، نمونة نهایی به منظور اجرا آماده شد. برای اجرا، 700 تن از دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی شهر اصفهان به روش نمونه گیری «تصادفی خوشه ای» انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS و AMOS صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده در زیرمقیاس ها حاکی از پایایی مناسب مقیاس هویت اخلاقی- اسلامی نوجوانان است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی سازة عاملی مقیاس، نشان داد که هفت عامل بیانگر 07/49 واریانس بودند. همچنین شاخص های تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مناسب الگوی هویت اخلاقی – اسلامی است. با توجه به اینکه تمامی سؤالات مقیاس هویت اخلاقی مبتی بر آیات شریف قرآن کریم است، ابزاری مناسب برای سنجش ویژگی های اخلاقی تأیید شده در حوزة اسلامی به شمار می رود.

    کلید واژه ها: روان سنجی، هویت اخلاقی - اسلامی، نوجوانان.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شقاقی، فرهاد، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، مردانی ولندانی، زهرا.(1394) ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هویت اخلاقی ـ اسلامی ‌نوجوانان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3)، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرهاد شقاقی؛ مهناز علی‌اکبری دهکردی؛ زهرا مردانی ولندانی."ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هویت اخلاقی ـ اسلامی ‌نوجوانان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 3، 1394، 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شقاقی، فرهاد، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، مردانی ولندانی، زهرا.(1394) 'ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هویت اخلاقی ـ اسلامی ‌نوجوانان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3), pp. 27-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شقاقی، فرهاد، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، مردانی ولندانی، زهرا. ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هویت اخلاقی ـ اسلامی ‌نوجوانان. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(3): 27-