روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394، صفحات 113-

    نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت‌های هیجانی منفی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    بهزاد شالچی / *استادیار - روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان / shalchi.b@gmail.com
    دادخواه مهرناز / *کارشناس ارشد - روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف بررسی نقش ابعاد هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت های هیجانی منفی انجام شده است. این مطالعه، از نوع تحقیقات همبستگی بوده و در نمونه ای متشکل از 589 نفر دانشجو (292 نفر دختر و 297 نفر پسر) صورت گرفته است. دانشجویان از طریق پاسخ گویی به مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، مقیاس رگه فراخلقی و مقیاس هوش معنوی کینگ در پژوهش شرکت نمودند. نتایج مطالعه حکایت از آن دارد که ابعاد هوش هیجانی و هوش معنوی، قادر به تبیین حالت های هیجانی منفی می باشند. برای بررسی برازش مدل پیشنهادی با داده های گردآوری شده شاخص های RMSEA, CFI, AGFI, GFI, X2, X2/df و RMR  محاسبه گردیده و نشان دادند، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394

    یوسف رضاپور / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

    بهزاد شالچی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان                              Shalchi.b@gmail.com

    مهرناز دادخواه / کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه تبریز

    یوسف زینی وند / کارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تهران

    دریافت: 25/12/1392 ـ پذیرش: 1/5/1393

    چکیده

    این پژوهش، با هدف بررسی نقش ابعاد هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت های هیجانی منفی انجام شده است. این مطالعه، از نوع تحقیقات همبستگی بوده و در نمونه ای متشکل از 589 نفر دانشجو (292 نفر دختر و 297 نفر پسر) صورت گرفته است. دانشجویان از طریق پاسخ گویی به مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، مقیاس رگه فراخلقی و مقیاس هوش معنوی کینگ در پژوهش شرکت نمودند. نتایج مطالعه حکایت از آن دارد که ابعاد هوش هیجانی و هوش معنوی، قادر به تبیین حالت های هیجانی منفی می باشند. برای بررسی برازش مدل پیشنهادی با داده های گردآوری شده شاخص های RMSEA, CFI, AGFI, GFI, X2, X2/df و RMR  محاسبه گردیده و نشان دادند، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار می باشد.

    کلید واژه ها: هوش هیجانی، هوش معنوی، حالت های هیجانی منفی.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضاپور، یوسف، شالچی، بهزاد، مهرناز، دادخواه.(1394) نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت‌های هیجانی منفی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3)، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسف رضاپور؛ بهزاد شالچی؛ دادخواه مهرناز."نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت‌های هیجانی منفی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 3، 1394، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضاپور، یوسف، شالچی، بهزاد، مهرناز، دادخواه.(1394) 'نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت‌های هیجانی منفی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3), pp. 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضاپور، یوسف، شالچی، بهزاد، مهرناز، دادخواه. نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در تبیین حالت‌های هیجانی منفی. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(3): 113-